onsdag 3 februari 2021

Bokslutsrapport 2020 Alphabet

Några minnesnoteringar gällande Alphabets bokslutsrapport.

På kvartalsbasis växte omsättningen med 23 %. Imponerande för en verksamhet där snittet ligger närmare 14 %. Man kan väl mellan tummen och pekfingret säga att man tog igen det som missades under Q2.

Rörelsemarginalen landade på 28 % vilket är högre än vad man brukar prestera. Istället brukar snittet ligga på ca 22 %.

Google Cloud växte med 46 %. En tillväxtstakt som är bekant från Alibabas Cloud. Youtubes intäkter ökade med 47 %. ”Zoomers” här hemma konsumerar mängder med Youtube så kan förstå var det hela kommer ifrån...

En väldigt trevlig rapport och det tyckte Mr Market också som såg till att skjuta upp kursen något i efterhandeln.

Som uppmärksammades efter Q1 rapporten så står Alphabet bättre rustat nu än efter Finanskrisen i och med en mycket mer diversifierad affärsmodell. Mer och mer intäkter kommer från annat än sökannonser. 

Jag hade tidigare en hypotes om att intäkterna från Youtube skulle nå 15 miljarder under 2020. Detta slog man med råge. Summan blev ju nästan 20 miljarder. Även andra verkar av värderingen att döma blivit positivt överraskade av Alphabets prestation under andra halvan av 2020. Ett tag där så var det ju olyckskorpar som menade på att annonsmarkanden på nätet skulle dö sotdöden i och med nedstängningen av ekonomi. Visade sig att det bara drog undan 10 % av annonsintäkterna och att dessa sedermera kom tillbaka fullt och gott.

Så något PE 25 är det inte längre tal om då det gäller Alphabet. I nuläget är väl siffran PE 35 närmare sanningen och i mina ark så är det ett forward PE på ca 32. Jag är inte köpare i dagsläget men innehavet är definitivt ett behåll och jag har ingen anledning att avyttra heller. Blir Mr Market allt för hyper-optimistisk så är det inte omöjligt att jag skalar lite, men det beror på. På något förunderligt sätt så har Alphabet i skrivande stund lyckats bli mitt sjätte största innehav.

Tankar om Alphabet?

2 kommentarer:

  1. Inte den mest övervärderade tech-aktien, men lär dras ner av ett brett ras. Kan dock gå hur högt som helst innan det vänder. Mina fem cents. / DM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar. Trevligt att du börjar blogga mer igen. Roligt att kunna följa dig. :)

      Radera