fredag 19 februari 2021

Blandade noteringar - Kinnevik, Zalando, Hufvudstaden och Lundberg

Rapporterna och nyheterna väller in. Hinner ögna igenom en del och gör här några smärre noteringar.

Kinnevik

Kinnevik avser dela ut Zalando. Jag äger en hel del Kinnevik sedan länge. De ligger naturligtvis på en gammal hederlig depå. Det bedömda värdet på utskiftningen vid nyhetssläppet var 200 kr per Kinnevik-aktie.  

Hufvudstaden

Fastighetsbolaget med de centrumnära fastigheterna i Stockholm och Göteborg är väl den aktie i ”fastighetskorgen” som presterat sämst än så länge. Det var ju Castellum, Balder, Platzer, SBB och Hufvudstaden som köptes in då det föll som bäst. Balder har som sagt redan avyttrats då euforin började ta fart där igen.

Tittar vi rent verksamhetsmässigt på Hufvudstaden så kan man i bokslutsrapporten utläsa att förvaltningsresultatet sjönk för 2020. Centrumnära butiker och restauranger har ju varit dött under året p.g.a. pandemin. Man får väl lugnt säga att bolaget är en av pandemins förlorare.

Jag ser ingen ljusning kring detta förrän pandemin går mot sitt slut och samhället öppnar upp igen. Förvaltningsresultatet landade på 4,80 kr/aktie (5,49) och efter en del nedskrivningar av fastighetsvärden så är substansvärdet på dem 173 kr/aktie (185). Hyresvakansen (exkl projekt) ligger på 6,7 % (1,7). Balansräkningen är som vanligt stark med en belåning på 19 % men utdelningen sänktes ändå till 2,50 kr/aktie (3,90).

Som jag nämnt förut så är jag inte orolig över bolaget i sig. Jag kan tycka att en del saker i rapporten är lite väl drakoniska. Min gnagande känsla är att största risken är att Lundberg passar på att snappa upp hela bolaget. Lundberg är långsiktig och köper gärna tillgångar till rabatt och kan man sedan själv styra över hur den tillgången ska värderas så...

Som jag antyder så lutar jag åt att helt sonika byta ut Hufuvudstaden mot Lundbergöretagen och exponera mig på det sättet istället. Dels eliminerar jag mig mot ovanstående  risk. Dels så blir det rabatt på rabatten  inkl. exponering mot lite annat ”tillgångsbaserat”.Istället för att oroas över att Lundberg köper ut Hufvudstaden så kan jag ju hoppas. Vare sig eller så vinner man vid en vändning. Får se om jag hinner räkna lite mer på det idag.

Eftersom tillväxt värderas högt i dessa dagar så är Lundbergföretagen inte populära. Det är arketypen av en ”gubbaktie”.

Några tankar om Kinneviks utskiftning av Zalando eller Hufvudstaden/Lundberg?

4 kommentarer:

  1. Intressant resonemang kring Hufvudstaden och Lundberg. Tidigare minns jag att det var tal om att Lundberg skulle svälja Industrivärden. Jag vet inte hur snacket går kring det längre. Kanske nöjer sig Fredrik med att ta över Hufvudstaden som du föreslår. Personligen tycker jag fortfarande Hufvudstaden ser dyrt ut sett till intjäningen. Men jag vet att andra fäster mer uppmärksamhet vid substansrabatten.

    Nu handlas Balder till 17 gånger förvaltningsresultatet, en betydande skillnad jämfört när du sålde i höstas. Castellum har väl också kommit ner något i värdering. SBB tycker jag svårt att värdera. Ilijan twittrade ut en intjäning på 3kr i år men jag fick igen kläm på om det var förvaltningsresultatet han spådde växa till hela 3kr per aktie?

    Vänlig hälsning
    N. Schneider

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Balder blev snabbt poppis igen ett tag. Det svänger fort.

      Har tyvärr inte uppmärksammat tweeten. Vet dock att Penser har en förväntad FFO på ca 3 kr för SBB 2021. Så förmodar det kan vara någonting i stil med det. För 2020 hade de prognosen 2,20. Får se var det kommer de facto landa.

      Radera
    2. Apropå Ilijan visste jag inte var jag skulle ta vägen när jag läste dagens rapport. Inte heller hittade jag skämskudden. Var det hela ett skämt? Han måste väl veta bättre än att inte jämföra vinsttillväxt med IT-bolag eller att räkna P/E på vinsten. Men han har ju tidigare uttryckt att skalbarheten i fastighetsbolag (åtminstone hans eget) är att jämföra med SaaS-bolag.

      Vänlig hälsning,
      N. Schneider

      Radera
    3. Ja den jämförelsen kände väldigt udda och malplacerad.

      Radera