lördag 3 maj 2014

Berkshire Hathaway Q1 2014

Berkshire Hathaway rapporterar en vinst för Q1 2014 på ca 1,90 usd/B-aktie. Något sämre än för ett år sedan.

Försäkringsverksamheten, valutaeffekter och BNSF (järnvägar) levererade något sämre än för ett år sedan. Det hårda vintervädret i Nordamerika hade inte minst en effekt på BNSF, men Buffett verkar ändå tro att 2014 kommer bli, totalt sett, ett bättre år för BNSF än 2013.

Investeringarna kan ge kraftiga svängningar, men så var ej fallet nu.

Berkshire Hathaway sitter ju på en icke föraktfull aktieportfölj och sett till de tio största innehaven så ser den ut som följande:

WFC 23 miljarder usd
KO 16,4 miljarder usd
AXP 13,2 miljarder usd
IBM 13 miljarder usd
PG 4,2 miljarder usd
XOM 4,2 miljarder usd
WMT 3,9 miljarder usd
Munich Re 3,3 miljarder usd
USB 3,2 miljarder usd
DTV 2,9 miljarder usd

Nu har ju Berkshire många fler innehav. Inte minst DVA 2,5 miljarder usd, GS 2 miljarder usd, GM 1,4 miljarder usd, Tesco 1,4 miljarder usd, POSCO 1,2 miljarder usd m.fl. men koncentrerar vi oss enbart på de 10 största så är värdet på dem just nu motsvarande 34,4 usd/B-aktie.

Kassan är på 48,9 miljarder usd! Räntepapper finns för 29 miljarder usd. Drar vi ifrån de 20 miljarder usd som man vill ha som "buffert" så blir då 48,9 + 29 - 20 = 59,9 miljarder usd. Vad kan man tänkas köpa för det? Ja det har i alla fall inte blivit något större förvärv under Q1 i år. 59,9 miljarder motsvarar ca 24 usd/B-aktie.

Bookvalue per B-aktie är f.n. 92,30 usd. För ett år sedan låg det på 82 usd vilket innebär att den vuxit ca 12,6%. Prislappen just nu är 128 usd/B-aktie så man betalar alltså 1,39 x BV. Buffett har gett sig själv mandat att återköpa aktier om priset understiger 1,2 x BV.

Idag är det också stormöte i Omaha. Ca 38.000 aktieägare förväntas träffas på Berkshire Hathaways årsstämma.


Själv ska jag grilla, men jag kommer nog kika efter något referat senare i kväll.

10 kommentarer:

  1. Äger du världens dyraste aktie?
    Har funderat att köpa om några år direkt efter han dö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han äger väl en b-aktie och inte den andra som ligger på ca $192000

      Radera
    2. Nej jag äger inte världens dyraste aktie. Jag äger B-varianterna därav att jag räknar om allt i relativa tal till dem.

      Radera
  2. Berkshire Hathaway är ett fantastiskt bolag på många vis. Buffet och Munger har visat prov på det under många år men för mig är bolaget ointressant på grund av storleken.

    En kassa på närmare 50 miljarder(!) USD är 50 miljarder USD i ej sysselsatt kapital. Lägg därtill i beräkningen att det är extremt svårt för dem att hitta köptillfällen i den storleken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym, du tänker i linje med en analys i The Economist nyligen. Berkshire har nu det fjärde högsta marknadsvärdet i USA. Och visst storleken skapar en del angenäma problem. Men de underliggande bolagen, både helägda och delägda, är dock så starka att de kommer att klara S&P 500 över tid - om än knappt. Att köpa tillbaka aktier om bolaget handlas under 1.3ggr eget kapital är ett rationellt sätt att använda kassaflödet. De har nästan inga investeringar utanför USA, här finns enorma möjligheter.

      Radera
    2. Jag tänker, vilken kapitaldisciplin. Hur många företagsledare skulle låta en sådan kassa ligga och vänta på något köpvärt... Om Berkshire väljer att inte köpa något nytt, eller väljer att inte öka i något befintligt innehav, så beror det i alla fall inte på pengabrist...

      Radera
  3. Hej Spartacus. Om du bara fick äga 1 amerikansk aktie skulle det då bli BRK?

    Jag har noterat att du äger KO, WMT samt BRK. Du får ju redan stor exponering mot WMT och KO genom BRK som är storägare. Varför denna dubbelexponering?

    Jag är själv intresserad av både BRK och WMT men vet inte hur jag ska resonera.

    Mvh
    D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skulle jag, men sedan är jag lite svag för utdelningar därav "differentieringen". BRK handlas ju inte alltid till den prislapp jag vill se samtidigt som t.ex. WMT kan ha gjort det.

      Radera
  4. Hej, har du hunnit läsa WMTs Q1 rapport? Håller du fast vid motiverat pris på 73 USD?

    Tydligen har Buffet ökat sitt innehav i WMT under första kvartalet.

    Mvh
    D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har skummat igenom den. Ja, jag har inte ändrat det motiverade priset. Jag tänker i regel spannet +/- 5% från det motiverade priset.

      Radera