söndag 26 augusti 2012

Fler rapporter

Fler H1 rapporter.

Med anledning av att jag har Skanska i portföljen är det alltid intressant att se vad t.ex. Peab och NCC rapporterat. Jag kan notera att deras finansiella ställning, liksom Skanskas, försämrats men relativt sett så har Skanska fortfarande starkast finanser av de tre. I alla fall om man tittar så som jag gör, andelen räntebärande skulder i relation till eget kapital.


Ratos har också avgett rapport. Noterbart är att det egna kapitalet sjunkit ned till 37 kr/aktie. Exit i Anticimex och Lindab innehaven bokförs efter periodens utgång. Ratos är inte populärt just nu, men jag känner ingen större oro. Kanske borde jag det.

Beijer Alma ser något försvagat efterfrågan framöver. Resultatet sjönk också något i jämförelse med förra året 4,62 kr/aktie för H1 ( 5,58 ). Omsättningen låg på 1449 milj kr ( 1465 ). Rapporten har inte ändrat min långsiktiga syn på bolaget.

Kongsberg rapporterar också om tuffare marknadsklimat. Det intressantaste kring Kongsberg just nu var dock inte rapporten utan det som kom några dagar efter rapporten, meddelande om att man i USA tydligen bestämt sig för Kongsberg som leverantör till nästa fas av CROWS. Mellan tummen och pekfingret betyder den affären ca 1 nok i vinst per aktie fem år framöver. Man får dock som vanligt ta alla framtida aviserade affärer med en nypa salt.

Ekornes har det fortsatt kärvt. Vinsten som 12 månaders rullande är just nu 7,09 nok/aktie. Min bedömning är att bolaget för 2012 kommer ge en utdelning om 5,50 nok/aktie (motsvarar ca 6,5% direktavkastning i nuläget) d.v.s. sänka den från 2011 års nivå på 7,50 nok. Omsättningen under H1 2012 har varit 1346 milj nok att jämföra med förra årets 1433 milj nok.

Kan även passa på och nämna Fiskars rapport. Fiskar hamnade på bevakningslistan för ett tag sedan. Försäljningen ligger på samma nivå som för ett år sedan. Vinsten för H1 2012 blev 1,57 eur/aktie ( 1,42 ). Det intressanta med Fiskars är att själva "Fiskars" enbart utgör drygt halva bolaget. Den andra halvan är ägarandelen i Wärtsilä. Nu under denna perioden så bidrog t.ex. försäljningen av Wärtsilä aktier med 1,06 eur/aktie i vinst. Fiskars-Wärtsilä förtjänar ett eller flera egna inlägg, men det är inte helt enkelt att få grep om det bolaget. Helt klart är att om Fiskars enbart varit Fiskars så hade inte bolaget värderats till vad det gör nu. I Fiskars aktiekurs ligger en mycket stor medvetenhet om Wärtsiläs påverkan så det finns tyvärr ingen gratislunch att hämta där, men det gör det ju å andra sidan nästan aldrig.

Vad är din syn på ovanstående bolag och rapporter?

4 kommentarer:

  1. Ratos har jag bevakat i över 1 år. Varit sugen att köpa in mig flera gånger men jag har svårt att värdera investmentbolag. Lite osäker på hur det kommer bli med utdelningen framöver.

    Mvh/XO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värderingen är lurig. Min utgångspunkt är att utdelningen kommer bibehållas. Vi får se om jag blir besviken eller ej. :)

      Radera
  2. Något jag inte gillar med Ekornes för stunden, utöver att kassan är tom, är också deras bonusprogram. Som det står i den senaste rapporten:

    "Under the current employee bonus scheme, the profit margin achieved in
    the period corresponds to a bonus entitlement of 32 per cent of monthly
    salary. As a result, provisions totalling NOK 10.5 million were made to cover employee bonuses in the first half of 2012, compared with NOK
    15.0 million in the same period in 2011."

    "Employee bonuses: All group employees are entitled to a bonus based
    on the Group’s profi tability. The bonus is calculated as a percentage of
    each employee’s monthly salary. Accrued bonus is recognised as an
    expense in the income statement and as a liability in the balance sheet."

    Om vi nu säger att den totala bonusen blir 21m NOK för helåret 2012 så blir GROVT räknat 0,55 NOK per aktie i bara ren bonus till personalen TROTS sjunkande omsättning och resultat.

    Känns som utdelningen kommer bli lidande för den tomma kassan. Vad tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är heller ingen påhejare av bonusprogram. Jag är dock medveten om att Ekornes har en tradition sedan ett tag tillbaka av att ge sina anställda bonus samt att Ekornes klarade krisen i bolaget i slutet av 80 talet med hjälp av sina anställda (bl.a. fick dem att gå med på sänkta löner). Jag förmodar att bolagets personal och löne/bonus policy härstammar från dessa tider.

      Situationen med kassan liknar situationen 2007-2008 (Lån togs 2008 för att täcka utdelningen). Min utgångspunkt är som sagt att utdelningen kommer att sänkas till ca 5,50 nok/aktie. Under det och jag blir något besviken på utdelningen. Över det och jag blir positivt överraskad.

      Som jag tidigare påpekat, om bolaget verkat i en bransch under snabb förändring, haft en kort historik och en obeprövad affärsmodell, haft kortsiktiga ägare och en balansräkning fylld av skulder så hade jag aldrig funderat på det ens. Nu kan det ju gå käpprätt åt pipan i alla fall. Vi får se hur det ser ut om drygt två år. Har jag inte blivit rikare så har jag förhoppningsvis i alla fall blivit visare och hittat någonting nytt som jag bör fästa större uppmärksamhet på inför framtiden.

      Radera