lördag 11 februari 2023

Alphabet Bokslutsrapport 2022

Alphabet noterade 1 % i omsättningstillväxt för sista kvartalet 2022. Några procentenheter mer om man räknar i konstant valuta då dollarn varit som den varit. Det är hur som helst inga imponerande siffror och ej heller siffror man vant sig vid då det gäller Alphabet. Inte så värst överraskande heller då man redan signalerat att det bromsar in. Det är just inom tech-sektorn man också aviserat uppsägningar i USA. Alphabet är inte unikt där

Förra rapporten var inte heller bra, men förväntningarna var än värre. Den visade på stagnerande tillväxt och att det slagit stopp fick vi se nu. Pressade intäkter på google search och youtube-sidan, men det såg ljusare ut på moln-sidan.

Rörelsemarginalen kom in på 24 % (29). Det betyder att vi backat ca 3 år i tiden vad det gäller lönsamhet, men vi ligger ganska mitt på vad jag på mina servetter bedömer som långsiktig hållbar rörelsemarginal (ca 25 %) genom upp- som nedgångar.

På året så landade tillväxten på 10 % (14 % i konstanta valutor). Att jämföra med förra årets 41 %. Rörelsemargalen landade på 26 % (31) och vi har nu en vinst på aktie på 4,53 usd.

Aktien har reagerat med både kursuppgång den senaste tiden som kursnedgång.  Med något förändrad vinst så ligger PE nu på ca 21. Forward är estimatet ca PE 20.

För framtiden har man påannonserat uppsägningar. Man kommer ta kostnader för det under Q1, men på sikt kommer det troligen stärka lönsamheten. Även kontorskostnader ska ses över. Har full förståelse för att när man vuxit med ca 40 % på ett år (2021) så glider kostnader lätt iväg.

Backar vi tillbaka till verksamheten i sig så var som sagt moln-sidan en ljuspunkt. Tillväxten på 32 % imponerande. Jämfört med Microsifts Azure på 31 % och Amazons AWS på 20 % så skäms inte de siffrorna. Man är med i matchen. Sakta, sakta närmar man sig massan för lönsamhet. Rörelsemarginalen är fortfarande negativ. Q4 på -6,6 % (-16,1). Jag får backa från mitt antaganden jag gjorde i början av min investering i bolaget att break-even skulle kunnas nås detta kvartal för segmentet. Ska jag våga tro på slutet av 2023 istället?

Om oron för lågkonjunktur släpper, företag börjar våga annonsera lite mer, bolaget skärper till sig lite med kostnaderna så kommer marginal och vinster ta ett skutt uppåt vad det lider. Någon guidning ger bolaget inte, men ledningen indikerar att 2023 kommer bli ett lite tuffare år och effekten av åtgärder kommer ses 2024.

Den stora snackisen annars i närtid är kring AI. Hur Googles AI-baserade chatbot, Bard, gav fel svar på en fråga och vips så försvann ca 100 miljarder usd i marknadsvärde för bolaget på börsen då aktien föll.


Bard är tänkt att konkurrera med Chat GPT. Microsoft har via sin söktjänst Bing startat samarbete med Chat GPT. De är tänkta att integreras. För egen del så ser jag det än så länge som ”brus”. Det är omöjligt att veta hur, vad och vilket bolag som kommer gå ledande ut. Vad det omvandlas till i rörelsemarginaler i en oviss framtid m.m. Helt klart investeras det. Både Alphabet och Microsoft m.fl. har de finansiella musklerna att ta AI-teknik framåt

Tankar om Alphabet eller AI?

3 kommentarer:

  1. Håller med dig i sista stycket. Det är för nytt för att kunna skönja någon vinnare på det och det blir i stället ett gissningsspel. Vi får även se hur användbart det faktiskt blir i praktiken.

    SvaraRadera
  2. Tack för sammanfattning, läser alltid dina tankar med stort intresse. Jag är också ägare i Alphabet men har sedan en, två månader skiftat över lite från Alphabet till Microsoft. Där är en del saker jag vill se hos Alphabet om jag inte ska hyvla ner mera på innehavet.
    (1) Cloud måste börja visa lönsamhet. Både AWS och Azure visade lönsamhet med den omsättning som Alphabet uppnått. (2) Man måste lösa monetariserings-problemet med Bard. Den måste bli integrerad på ett smart sätt i sök som kan fortsatt generera pengar. Annars tror jag Microsoft har en stor chans ta marknadsandelar från Alphabet. Microsoft har ingen marginal i sök att skydda de kommer gå all-in för att ta marknadsandelar. (3) Mängden stämningar mot Alphabet måste sluta/trappas ner. Det känns som DOJ/EU fått blod-känning och kommer inte släppa taget förrän de skakar av stora delar av Alphabets kassa.
    Det ska bli spännande att följa!

    SvaraRadera