lördag 21 maj 2022

Embracers Bokslutsrapport

Q4 avslutades för Embracers del i mars. På grund av förvärv och att spelsläpp ser väldigt olika ut så blir det ibland svårt att jämföra bakåt. Sedan tidigare har man annonserat att H1 2022 inte blir särskilt spännande, men vi får se.

För Embracers helår så ligger försäljningen nu på ca 17 miljarder. Operativ rörelseresultat på ca 4,4 miljarder kr. Det ger marginalen 25,9 %. Tittar jag kvartalsvis så kom Q4 in på 20,1 % i operativ rörelsemarginal. Det här är alltså det fjärde kvartalet med pressade marginaler. Rekordnoteringen var för exakt ett år sedan. I februari förra året släppte Coffe Stain/Iron Gate Valheim som blev en succe.


 

Jag har ingen insyn eller prognosticeringsförmåga på kommande spelsläpp och huruvida de blir succeer eller ej. Jag förväntar mig enbart att dessa saker kommer jämna ut sig över tid och att en spel-konglomerat som är diversifierat både kommer råka på succeer som bakslag. Framtiden är som alltid osäker, men det har som alltid en tendens att reda sig även om tiderna ibland är mörka.

Prognosen framåt då?

Embracer själva räknar med att man ska hålla sin prognos om 9,2-11,3 miljarder i operativt rörelseresultat 22/23. Proforma menar man att man har 31 miljarder i omsättning nu 21/22.

Jag har sedan tidigare gjort försiktigare antaganden, men har baserat på dem dragit slutsatsen att aktien är köpvärd.

Den första stora AAA-lanseringen ska vara nygjord Saints Row i augusti. Totalt ska man ha 25 st AAA-titlar planerade att släppa fram t.o.m. räkenskapsåret 25/26. Vi får väl helt enkelt se hur mycket de kommer generera. Affärsmodellen är ju så att man kan få väldigt, väldigt fina marginaler på lyckade spel. Det kan också bli pannkaka av det hela.

Det handlar dock inte bara om digitala upplevelser. Asmodee med fokus på bräd/kortspel som förvärvades förra året förväntas ha fortsatt god tillväxt. Vare sig Asmodee eller Dark Horse har slagit igenom än i räenskapsböckerna. Man anger att de båda verksamheterna landade på ca 10 % operativ rörelsemarginal. Det är något lägre än vad jag räknar med som ”basecase”, men å andra sidan så är vi i fel ände av året. Får se vad ett helår landar på längre fram. Förmodar att slutet av kalenderåret ger starkare siffror.

Tittar jag på dataspel och Koch Media tycker jag dock det håller plan.

Bolaget öppnar upp för fler förvärv, men säger också att det är inget måste för att få tillväxt. Bolaget pekar bl.a. på att branschen växt med ca 8 % året som gått.

Embracer i relation till Rysslands aggressioner i öst då? Totalt har Embracer ca 1500 anställda i Ukraina/Ryslsand/Vitryssland. (Nej jag tänker inte använda namnet Belarus som är det landets/regimens önskan att andra länder ska använda som epitet på dem för att markera att det är självständigt från Ryssland. Det är inte självständigt. Det är en lydstat till Ryssland). Många anställda har omlokaliserats till bl.a Polen, Cypern och Portugal. Ungefär 1 % av bolagets försäljning kommer från dessa områden m.a.o. en helt och hållet försumbar del.

En roligare sak är uppbyggnaden av spelarkivet i Karlstad. Nu uppe i 50.000 artiklar/produkter. Det vore någon gång kul att få besöka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar