måndag 9 maj 2022

Back in Balder

Då fastighetsbolaget Balder (liksom fler) än en gång ser väldigt aptitlig ut så har jag köpt in mig igen i bolaget. Blev även lite småduttande i andra befintliga fastighetsbolag.

Historiken sen senast var att Balder köptes in i korgen av fastigheter under corona-crashen för att sedan säljas till multipeln förvaltningsresultatet gånger 21 enligt mina noteringar. Det behövdes skalas av lite då det köptes så pass vitt och brett under den perioden.

Nu har jag inte sett någon Q1-rapport än, men baserat på årsskiftes-siffrorna handlas Balder idag på ca 14 gånger förvaltningsresultatet och på ca 80 % av det s.k. ”substansvärdet”.

Enligt min enkla logik är fastigheter, inklusive Balder, på kartan igen.

Ta t.ex. Castellum eller Fastpartner på ca 13 gånger förvaltningsresultat ca 65-67 % av substansvärdet.

Visst har fastighetsvärderingarna stuckit iväg en del på senare tid, men Castellum på de substanssiffrorna fick du t.ex. under IT-kraschen. Och tänka sig. Castellum tog sig igenom den perioden också och står kvar än idag.

Något som inte står kvar är många av de byggnader som förstörts p.g.a. den ryska invasionen av Ukraina.

Väldigt många liv har gått till spillo, ofattbar förstörelse och lidande. Till ingen nytta alls. Någon form av pervers historierevisionism verkar genomsyra det politiska landskapet i det stora grannlandet i öst. Skriver inte så mycket om händelserna där längre men följer naturligtvis händelseutvecklingen så gott det går fortfarande.

 

För övrigt anser jag att Sverige ska gå med i NATO samt att gränsen för vad för vansinne ett demokratisk land, i Europa, 2022, ska få utstå för aggressioner är nådd. Det är val 2022 i Sverige. Själv är jag inte partibunden utan har röstat olika under olika år beroende på vad för frågor jag tyckt varit viktigast. I år är det en fråga jag kommer börja sortera efter. Det är om man är för NATO-medlemskap eller svamlar om annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar