onsdag 11 maj 2022

BMW Q1 2022

Tagit mig an ännu en rapport. Denna gång BMWs.

Den visade på ett tapp på 6 % färre levererade personbilar. Vändningen för BMW kom Q3 2020. Nu ter det sig som man planat ut. Under Q1 levererade man 597.000 (637.000). Drygt 15 % av fordonen var EV eller hybrid-fordon.

 
 
BMW iX M60, en kommande EV SUV med strax över 500 hästkrafter

 

 Minskningen slog ganska brett över de geografiska marknaderna, men det är inte efterfrågan som minskat. Tvärt om.

”Demand for BMW, MINI and Rolls-Royce brand vehicles reached a new all-time high in the first three months of 2022. Electric mobility accounted for a significant share of this development during the period under report and continues to gain in significance at a dynamic pace. However, despite full order books, global supply bottlenecks for components meant that customer demand could not be met in full.”

Rörelseresultatet landade på ca 3,4 miljarder euro (3). Omsättningen ökade med 16 %. Hur kan detta komma sig?

Det är en ökad ägarandel i joint venture BMW Brilliance från 50 % till 75 % som nu gått igenom. Kina är BMWs absolut viktigaste marknad och via sitt joint venture har man två fordonsfabriker där. Det är ganska ovanligt att ett västerländskt företag får äga en majoritet i Kina i ett joint venture. Något som markerar något av BMWs särställning i landet.

Man sammanfattar världsläget ganska bra i rapporten.

”The dual impact of the global economic upturn and supply bottlenecks had already caused international raw materials prices to rise sharply in the previous financial year. The situation on commodities markets is expected to remain tense. Energy prices are also likely to remain at a high level. The BMW Group has therefore already taken the initial impact of the prevailing situation into account in its outlook for the financial year 2022. The war in Ukraine and rising inflation rates are likely to exacerbate these developments.”

 

Bolaget räknar med pressade marginaler, men det är svårberäknat. Så många okända faktorer som kan komma i spel. Senaste jag sett är att man tror på en rörelsemarginal på ca 7-9 % under 2022. Bekanta siffror. Det trodde man även för 2021, men 2021 landade sedan på mycket bättre och då guidade man även upp.  När man summerade 2021 så var rörelsemarginalen 10,3 %.

Tittar vi på bilsegmentet för Q1 så kom man in på 8,9 % (9,8).

Tittar vi framåt så Q2 förra året var ett rejält rekordkvartal med en skyhög rörelsevinst och rörelsemarginal. Man lär hamna långt ifrån de siffrorna i år.

Bolaget redovisar rekordvinst på rullande 12 månaders. PE-talet superlågt. Utdelningen är snart. Inte för att jag är kvartalskapitalist, men är inte omöjligt att jag snart börjar skala i mitt BMW innehav. Mina BMW Pref är inte grönt på min bevakningslista. I dagens börs finns dock en hel del annat som är.

Jag gillar fordonsaktier när de har höga PE-tal och låga marginaler. Drar öronen åt mig när de har låga PE-tal och höga marginaler.

 

 

För övrigt anser jag att Sverige ska gå med i NATO samt att gränsen för vad för vansinne ett demokratisk land, i Europa, 2022, ska få utstå för aggressioner är nådd. Det är val 2022 i Sverige. Själv är jag inte partibunden utan har röstat olika under olika år beroende på vad för frågor jag tyckt varit viktigast. I år är det en fråga jag kommer börja sortera efter. Det är om man är för NATO-medlemskap eller svamlar om annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar