lördag 31 oktober 2020

Alphabet Q3 2020


Alphabet kom nyss med sin Q3-rapport och man har, liksom många andra bolag, visat att man kommit igång igen. Försäljningstillväxten blev +14 % vilket då även landar på den snitt tillväxt bolaget haft de senaste 6 kvartalen, inkl dippen Q2. Det är naturligtvis en dämpning realtivt hur tillväxten såg ut 2019, men ändock fullgott i mitt tycke.

Medan Google-sök växte ca 6 % växte Youtube 32 % och Cloud-segmentet 42 %. De båda senare naturligtvis från lägre nivåer.

Jämför man de siffrorna med Q2:ans så var Youtube och Cloud ganska motståndskraftiga medan Google-sök dippade ca 10 % när man stängde ned ekonomin. Jag som är van att titta på en del cyklisk industri är ändå imponerad. 10 % är inte mycket om man är van vid låg- som högkonjunkturer.

Inte heller är 10 % rörelser på aktiemarknaden något att ta större hänsyn till. Den senaste tiden har det varit lite dylik volalitet. Läst en del på sociala medier ”att nu kommer kraschen igen”. Har ingen aning om det, men det jag vet är att 10 % hit eller dit bara är vanligt marknadsbrus. Händer vanligtvis ett par gånger per år och man minns dem knappt ens efter ett tag på aktiemarknaden för de blir ”vardag”.

På min egen bevakningslista så är det ungefär 1/3 grönt, 1/3 gult och 1/3 rött vilket som en egen enkel makroindikator indikerar en ganska välbalanserad börs kontra vad jag anser om bolagen i nuläget.

Den som följt mig vet att jag köpte en initial post i Alphabet i början av året. Fick sedan möjlighet att köpa mer under kraschen och nu är jag ganska nöjd med både positionen som värderingen. D.v.s. ser ingen anledning till att öka i nuläget. PE-tals mässigt handlas aktien just nu i likhet med t.ex. Apple och Microsoft, ca PE 32 som dock uppvisar lite andra tillväxtssiffror. Mer om dem kanske senare.

Min bevekelsegrund för köp var tillväxt och jag tycker det fortfarande är det investeringen vilar på. Alphabet är som en ”maskin” som tuggar på. Eller som jag skrev då det begav sig:

”85 % av intäkterna genereras av annonser. Man kan tycka att marknaden borde vara mättad snart, men som en maskin tuggar det på. Kvartal efter kvartal efter kvartal.Det verkar inte finnas något stop.

Intäkterna genereras som sagt av annonser. Man kan säga att Alphabets Google och Avensia jobbar på var sin sida i ”butiken”. Avensia bygger insidan. Google är skyltfönstret. Ökad digitalisering driver naturligtvis bådas tillväxt. Fler och finare skyltfönster behövs för att få konsumenternas upmärksamhet.

Förutom annonser så har Alphabet flera andra ben som inte generar någon direkt vinst än. Operativsystemet Android, ekosystemet med över 2 miljarder användare (Gratis att använda), Youtube (med ca 15 miljarder i intäkter), Molntjänster (ca 10 miljarder i intäkter), Hardware, Google Play. Via Captail G äger man andelar i Snap (socialt media), Airbnb (uthyrning), Lyft (bildelning), Crowdstrike (cybersäkerhet), Robin Hood (courtagefri nätmäklare) m.m. Waymo får också en del uppmärksamhet ibland p.g.a. utveckling av självkörande bilar. Ja du får bilden klar för dig. En mängd satsningar på gång. Alphabet fungerar på detta sätt som en inkubator som finansierar sina satsningar, inte genom att ta upp lån eller ta in mer externt kapital, utan med sina vinster från annonsintäkerna.”

Som sagt så satte Corona-pandemin ett litet stopp i maskineriet, men som jag var inne på så var en total nedstängning i mångas ekonomier ändock bara ett litet hack i Alphabets-intäkter.  

Några tankar om Alphabet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar