fredag 2 oktober 2020

Har du hittat något intressant?

Varit mycket jobb på sista tiden, men nu ska det väl komma en lite lättare period framöver. På börsfronten är det inte mycket nytt.Det mesta har väl fortsatt utvecklas väl och, tyvärr, i takt med stigande värderingar så avtar intresset. Tvärt emot kvällspress och finanstwitter där intresset generellt ökar vid stigande kurser.

Bolag som t.ex. Instalco och Volati som man tidigare kunnat öka är inte lika intressanta att öka i längre. Däremot så blev det ett litet tilläggsköp i Alphabet. Jag tror jag nämnde att det kunde vara aktuellt för ca 2 veckor sedan. Vi fick ju ett litet tillfälle där för ett tag sedan.   

I sak så inväntas Q3 rapporterna nu. För att se hur bolagen navigerat sig genom hösten.

Har i nuläget inte hittat något nytt och intressant för egen del, men vill du så kan du säkerligen kasta pil och ändock finna hyfsat många kursvinnare framöver. Så vitt jag kan bedöma så pumpas det fortfarande in pengar i systemet och  tillgångsinflationen lär väl fortsätta. Ingen chans att jag "hoppar av", men jag är heller inte sugen att göra några jättestora köp heller.

Hur är det med dig? Har du hittat något intressant?

4 kommentarer:

  1. Intresset har övergått i en skepsis. För några år sedan hade jag sålt vid det här laget och hoppats på nedgång. För att sedan gräma mig över fortsatt uppgång.

    Noterar dock att oljesektorn inte hängt med överhuvudtaget. Har för mig att du flaggade för en genomlysning av sektorn? Hade också varit roligt att höra dina tankar kring hur du skulle lägga upp den typen av motvallsinvestering. Portföljviktning, diversifiering, placeringshorisont, avyttringsbeslut vid utebliven eller infriad kursutveckling?

    Vänlig hälsning
    N. Schneider

    SvaraRadera
  2. Blir nog tyvärr ingen genomlysning. Oljebolag är svårare att räkna på/se framtiden för än t.ex. fastigheter så inget jag vågar mer än doppa tån i. I princip styrs det ju av en parameter, oljepriset, som bolagen inte själva styr över. Det jag brukar kolla lite extra på är finansiell ställning. Bra balansräkning är viktig för verksamheter som behöver vända. Det köper tid. Därav blev det en skvätt Exxon när det begav sig. Enligt mig var det en av de bättre oljebolagen ur den aspekten. Klassiskt för motvallsinvestering i en portfölj som min är max 2 % av portföljen i ett enskilt dylikt innehav och 2-3 års tidshorisont alt. sälj när "värdet" är "fair" igen. Sedan kan jag också tycka att har man nått sin "maxgräns" ska man inte kasta in mer pengar bara för att det sjunker än mer. Man tar sin position och låter det spela ut.

    SvaraRadera
  3. Jag känner mig som en rätt fet katt just nu. Själva portföljen är jag nöjd med men när jag tittar på nya bolag inser jag att jag börjat gå ned i kvalitet för att hitta bolag med potential och lågt pris vilket är ett tydligt varningstecken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar. Jag känner igen det. :)

      Radera