fredag 11 november 2011

Millon Dollar Traders

Million Dollar Traders är en brittisk tv "dokumentär" som handlar om att 8 personer, som aldrig handlat med aktier förut, får sitta som s.k. traders i 3 månader. De förfogar över totalt 1 miljon dollar. Innan de börjar handla får de endast en kort och intensiv utbildning i hur s.k. trading fungerar.


För mig är detta så långt från hur man ska agera när man håller på med aktier.Trading är m.a.o. inte mitt gebit. Kanske det finns folk som är duktiga på det över längre tidsperioder, men det är ingenting jag känner jag personligen har intresse av eller någon möjlighet att vara framgångsrik i.

Första avsnittet finner ni här: Million Dollar Traders 1/18 De övriga 17 avsnitten finns också för beskådan på Youtube.

Det är dock underhållande. Jag kan inte annat än fascineras hur de sitter och tittar på nyheter och sedan försöker välja rätt aktier så snabbt som möjligt utefter den information de får från nyhetsrapporteringen... Går det verkligen till så på tradingavdelningar? Jag hoppas och tror att så inte är fallet, men ibland får man ju den bilden av döma av volaliteten på världens börser som verkar härledas till s.k. nyheter.

Nyhetsrapportering är för övrigt också ett intressant ämne. Min syn på det förtjänar dock ett eget inlägg. Det får bli senare. Tills dess kika gärna på "dokumentären" alternativt ta en titt på de boktips jag har här på bloggen: Boktips

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar