söndag 23 oktober 2011

Axfood Q3 Rapport

Axfood har under den senaste tidens oro visat sig vara ett stabil ankare i det blåsiga väder som hittills varit. Axfood är ju också ett av de få bolag som fått betyget AAA i mina ratingkriterier: Analys av Axfood

Tittar vi på senaste rapporten (Axfood Q3 Rapport 2011) så ser vi att Axfood under Q3 gjort en vinst motsvarande 5,09 kr/aktie (5).

Tittar vi på kassaflödet samt balansräkningen så, utifrån vad jag kan se, har inget onormalt skett. Det är som man brukar säga "business as usual".

Vid senaste rapporten gjorde jag bedömningen att utdelningen på 12 kr kan behållas. Jag håller kvar den bedömningen. En höjning verkar ej vara aktuell såvida man inte väljer att belåna sig. Detta är ju i sak alltid möjligt om huvudägaren vill få loss kapital till andra investeringar, men det är inget troligt scenario. Axfood genererar ett gott kassaflöde som det är ändå. I vått och torrt, precis som det är tänkt.

VD Anders Strålman kommenterar bl.a.:

"I den rådande turbulensen är marknadsutsikterna och tillväxten i dagligvaruhandeln svåra att bedöma. Den ekonomiska krisen i flera EU-länder och USA skapar stor oro och ökad försiktighet bland hushåll och företag som befarar en vikande konjunktur. Detta kan medföra än mer prismedvetna och återhållsamma kunder, vilket skulle gynna såväl egna märkesvaror som lågprisalternativ. Vi står även inför en stundande avtalsförhandling med osäker utgång."

Just nu ligger värderingen något för högt för att jag skulle vilja öka i Axfood. Mitt senaste köp gjordes till bättre pris än nuvarande kurs, efter det att "analytikerkåren" var missnöjd med en kvartalsrapport. Det blir antagligen att invänta ett sådant tillfälle eftersom finansoron (än så länge) inte haft någon påverkan på bolagets aktiekurs.

Vad är din syn på Axfood?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar