fredag 8 februari 2013

Fler bokslutsrapporter

Det fortsätter komma in en strid ström av bokslutsrapporter som berör mina egna innehav. Fortsätter därför med att kort notera ned lite om ytterligare fyra bolag.  

Axfood gjorde en nedskrivning avseende Prisextra. Dessa butiker kommer framöver konverteras till antingen Willys eller Hemköp. Man förväntar sig att 2013 kommer likna det år man redan gått igenom. Omsättningen ökade något och landade på 9,3 miljarder kr (8,9). Rörelsemarginalen (exklusive nedskrivningen) landade på 3,4% (3,6%) d.v.s något lägre än förra året. Vinsten landade på 17,06 (16,99). Utdelningen föreslogs ligga kvar på 12 kr/aktie (12). Axfood uppvisar en stabil verksamhet som vanligt. Jag kan tänka mig att öka vid tillfälle. Dock utgör nuvarande värdering inte ett tillfälle utan jag får fortsätta bida min tid.

Kurs 253 kr Vinst/aktie 2012 17,06 PE 14,8 Direktavkastning 4,7%

Axfoods bokslut  


Skanska överraskade mig smått positivt. Det har varit en negativ trend under året vad det gäller bl.a. skuldsättningen men den verkar nu ha vänt. Skanska är mitt favoritbolag bland byggbolagen. Inte för att potentialen är så mycket större utan för att skuldsättningen är lägre och jag upplever risken generellt också är lägre i Skanska bl.a. genom deras större geografiska diversifikation av verksamheten. Utdelningen föreslogs bibehållas på 6 kr (6). Även om de håller på med olika saker så placerar jag både Axfood och Skanska i samma fack, så som stabila högutdelare. I Skanskas fall finns det en del utrymme för att öka något om tillfälle ges, men min exponering tangerar gränsen till vad jag är komfortabel med där. Lite krisande rubriker kring något euroland i media framåt vårkanten och så kanske tillfälle upppstår om värderingen kommer ned något.

Kurs 112 kr. Vinst/aktie 2012 6,90 kr. PE 16,2 Direktavkastning 5,4%

Skanskas bokslut  


Beijer Alma finns det utrymme för att öka mer i. Jag har konsekvent köpt på mig aktier i bolaget med jämna mellanrum kvartalsvis så länge värderingen legat på en rimlig nivå. Köp planerades även nu i februari men tyvärr sköt kursen uppåt efter bokslutsrapporten. Ja, ja det kan ju hända mycket än under denna, årets kortaste, månad. VD skriver bl.a. "Beijer Alma gynnas av att koncernens försäljning är diversifierad över ett stort antal branscher och geografiska områden. Vi påverkas av industrikonjunkturen eftersom koncernbolagen är underleverantörer till andra industriföretag. Under året har dessutom kostnaderna anpassats till ett svagare efterfrågeläge." Vinsten sjönk något men utdelningen behålls.

Kurs 127. Vinst/aktie 2012 8,91 kr PE 14,3 Direktavkastning 5,5%

Beijer Almas bokslut


Som fjärde bolag i detta inlägget, drar jag till med G&L Beijer, kylgrossisten. Vinsten sjönk något men utdelningen höjdes till 4,75 kr (4,50). Försäljningen gick något sämre i södra Europa medan den hade en mer positiv utveckling i länder så som Thailand och i södra Afrika. Under året etablerade man sig även i Tyskland. Får se framöver hur det kommer slå ut. Det finns utrymme för att öka, men i så många andra fall just nu, så är det för högt värderat för mig att göra så.

Kurs 115 kr. Vinst/aktie 2012 6,66 kr. PE 17,3 Direktavkastning 4,1%

GL Beijers bokslut


Rent allmänt tycker jag det är svårt att hitta bolag just nu som är lämpliga att köpa aktier i, baserat på värderingen. Det finns de som är lägre värderade, men de innefattar tyvärr också saker som jag bedömer är mer riskfyllda eller oförutsägbara. I något fall har jag också så pass stor portföljexponering som jag anser lämpligt i ett enskilt innehav av den aktuella sorten. Vad göra? Fortsätta räntespara eller leta mer intensivt?

Vad anser du om ovanstående bolag?

Har du tips på vad du anser framstår som de mest köpvärda bolagen i nuläget?

9 kommentarer:

  1. Du borde kolla in Nordjyske Bank noterat i Danmark. En fin liten välskött bank med rigorös riskhantering och försiktighet. Axplock ur värderingen och andra faktorer:
    Aktuell kurs: 80 DKK
    Tangible bookvalue: 170 DKK
    Kärnkapitaltäckning: 18,7%
    P/E för 2012: 7,5 (dock påverkat av stora kreditförluster)
    "Normaliserad vinst": 20 DKK
    Utdelningsprognos 2014-2015: 8 DKK per aktie
    Direktavkastning, förväntad yoc: 10% årligen
    Starkt moat i och med lokal förankring, bland det starkaste konkurrensfördelarna som existerar i bankverksamhet. Bolaget har otrolig kundnöjdhet
    Inget förlustår i historiken
    Rationellt management med integritet
    Överskottslikviditet. Utlåning: 5,5 miljarder inlåning: 6,7 miljarder, vilket ger 1,2 miljarder i överskott + bankens EK ger 2,5 miljarder i överskottslikviditet. Inte lilla för en ouppmärksammad dansk Value pärla som värderas till 600 miljoner totalt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Just banker har jag dock inga egentliga verktyg och/eller erfarenhet av att bedöma.

      Radera
  2. Har själv unilever inom mat och ångrar lite jag sålt Nestlé men target är target och nu är även mitt unilever i säljregionen men mat måste vi ha och denna typ av bolag klarar skicka kostnaderna vidare till konsumenterna. Vet du frågade om Axfood men redogjorde för mitt val i segmentet då jag inte studerat axfood närmare, man kan säga jag mot bättre vetande inte är speciellt intresserad i sektorn tyvärr.

    Peab är mitt val inom bygg då det varit en lyckosam placering tidigare och jag är lokalpatriot ;) Gillar verkligen deras bostadsgrej annehem vid brofästet malmö/köpenhamn, men visst kan visa sig vara ett riskfyllt äventyr men nä gut säger det blir bra :)

    Jag har däremot i en amatöranalys jag gjorde över bolaget Fluor gjort kopplingen att man för motsvarande aktiekurs som fluors kunde köpa 1 skanska+ABB+GE vilket jag i just den jämförelsen ansåg var ett betydligt bättre deal än köpa Fluor och det tycker jag fortfarande utan kollat om man får 3 mot 1 likt mitt exempel.

    Beijer är intressant får studera alternativen noggrannare ta ett beslut.

    Caterpillar är inte dyr för den långsiktige även om jag tror det kommer gå få den billigare än just i skrivandets stund, jag förslog köp vid $82 men tycker inte någon skall känna sig frånåkt utan kolla vad det är för ett bolag passa på kliva in längre fram om/när större dipp infinner sig.

    MMM 3M bättre är jurassic snackis buffets berkashire tycker jag. Svår att köpa billigt tror jag skrev hos lundaluppen att billig under $93 men så har vi samtidigt usd/sek ta hänsyn till.

    Är mest inställd på kortsiktiga placeringar just nu och gärna med hävstång (små insatser) då jag tycker läget är osäkert. Annat jag tror på är Statoil och sprott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var många tips på bolagsnamn där. Får ta och titta på dem.

      Radera
  3. TeliaSonera, Fortum är stabila med höga utdelningar som slår räntesparande. Just Telia har jag fyllt på med rejält och har seglat upp över HM som innehav. Jag gillar att köpa hatade bolag, och Telia har det hett om öronen just nu. Affärsverksamheten tuffar på som vanligt. Att nuvarande exponering mot tillväxtländer skulle ändras har jag svårt att tro. När media riktar om uppmärksamheten till något annat är detta glömt och Telia kan fokusera på business igen. Mediadrevet funkar på det sättet, och den stora massan blir rädda och kan inte se möjligheten att investera framför sig.

    /Journalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du och jag tänker lika ser jag. Fortum, men framförallt TeliaSonera, ligger högt upp på min lista över köpvärt just nu. TeliaSonera har t.o.m. en fördel i och med min exponering mot Fortum redan är som den är.

      Radera
    2. Ja vi tänker lika, efter en titt på din portfölj så har vi samma favoriter. Just Telia och Fortum har jag fyllt på rejält med inför utdelningssäsongen. Andra innehav är H&M, Kinnevik, SCA, Oriflame, AstraZeneca.

      Radera
  4. Egentligen ingen publik blogg men mina gissningar http://invisibletand.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken. Ska ta en titt!

      Radera