söndag 9 september 2012

Rekommenderad läsning från Bill Ackman

William A. Ackman, eller Bill Ackman som han oftare kallas, förvaltar Pershing Square Capital. Bill Ackman har förutom som framgångsrik investerare även gjort sig känd för att ta in personer i analysteamet med bakgrund utanför de vanliga finansiella kretsarna.

Han sägs dock ha ett krav, att innan de börjar ska de ha läst följande böcker:



Security Analysis av Benjamin Graham.

The Warren Buffet Way av Robert G. Hagstrom

Confidence Game av Christine Richard

Beating the Street  av Peter Lynch

Quality of Earnings  av Thornton O´Glove

Margin of Safety av Seth Klarman

The Intelligent Investor av Benjamin Graham

One up on Wall Street av Peter Lynch

You Can Be a Stock Market Genius av Joel Greenblatt

The Essays of Warren Buffett av Lawrence A. Cunningham

Fooling Some of the People All of the Time av David Einhorn och Joel Greenblatt


Ovanstående böcker utgör antagligen en mycket solid grund för en person som vill kunna göra framgångsrika investeringar. Naturligtvis under förutsättning att man lyckas anamma en del av det böckerna vill förmedla.

Har du någon favorit bland ovanstående böcker? Finns det någon som du inte alls tycker håller måttet?

3 kommentarer:

  1. Nu löste du mitt problem med vad jag ska önska mig av barnen till Jul. Det är några där jag inte läst.

    Den av dessa böcker som jag anser är för lite läst är The Essays of Warren Buffett. Det är nog den bok jag fortfarande återvänder till oftast för att få inspiration. II är ju bibeln men den hyllas ju av alla.

    The Warren Buffett Way, tyckte jag inte tillförde mig så mycket.
    Mvh kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att listan var till hjälp. :)

      The Essays of Warren Buffett har jag inte läst själv. Är det samma innehåll som i Buffetts årliga brev till aktieägarna i Berkshire?

      Radera
    2. Ja det är det i princip men det är uppställt så att det får ett sammanhang och blir lätt att hitta det man söker.

      Kan bara säga. Köp den. Den är en guldgruva att ösa ur. Även WB själv har ju uttalat att det är det bästa som någonsin skrivits om hans investeringsstrategi.
      mvh kalle56

      Radera