onsdag 27 juni 2012

Sommarrea på möbler

Det är stundtals hektiskt den här tiden på året, men för den som vill ta det lite lugnare kan det kanske vara värt att kolla in årets sommarrea. Just nu, fram t.o.m. i början på Augusti, kör de flesta möbelkedjor nämligen den årliga sommarrean. Om du har slagit på TVn så kanske du har noterat IKEAS eller Mios reklam över sin sommarrea. Du kanske även har fått reklam i brevlådan från någon annan möbelkedja. Priserna är sänka med 10-25% från ordinariepris.



Tror man på en mindre solig sommar och vill avnjuta den inomhus kan man passa på och köpa fåtöljer från BD Möbler, Brunstad eller varför inte från Ekornes. Flertalet möbelkedjor rear ut dem. Själv fick jag en gedigen flersidig broschyr från Mio nyligen, allt innehållandes Ekornes produkter.Mio är ju en av de stora återförsäljarna av Ekornes produkter i Sverige.

Även EM har naturligtvis sin sommarrea just nu. Där kan man köpa någon av kvalitetsmadrasserna Dux, Tempur eller Jensen. Konkurrenter till Ekornes madrassmärke Svanen.

Är det sommarrea på aktier i möbeltillverkaren Ekornes då?

Kursen har onekligen fortsatt sjunka och eftersom jag personligen anser att Ekornes var köpvärt redan i början på året så fyllde jag på en del även under andra kvartalet i år. Förmodligen kommer jag göra så någon gång även nästa kvartal om kurserna fortsätter vara på denna nivån eller lägre.

Ekornes står dock antagligen inför en tuff period så någon brådska är det inte att bygga på innehavet. Jag tror inte vi får se en vändning än. Konkurrensen är stor och Ekornes konkurrensfördelar är att deras produkter ses som premiumprodukter. Frågan är dock om premiumprodukter kommer sälja så bra som tidigare i Norden, Europa och Nordamerika som trots allt är bolagets viktigaste marknader? Kanske inte, men även om vinsten liksom utdelningarna kommer att sjunka något i det kortare perspektivet så handlas Ekornes ändock med en mycket rimlig direktavkastning just nu även baserat på ett sådant scenario. Med sin starka balansräkning så är jag heller inte allt för orolig för att bolaget inte ska kunna ta sig  igenom några fartgupp.

I våras besökte jag ett centrallager för en av Sveriges större möbelkedjor där de förvarade sina sommarmöbler som skulle skickas ut till butikerna. Jag noterade att det stod "Made in China" på princip varje förpackning. Vad det gäller lågprissegmentet så skulle antagligen Ekornes vara dömt att misslyckas om de försökte slå sig in där i och med sin, antagligen dyrare, tillverkning i Norge. Det känns därför bra att det är just premiumprodukter man satsar på i sin affärsmodell. På detta sätt liknar man t.ex. bolaget Fenix Outdoor som med bl.a. sina Fjällrävenprodukter inte heller är det billigaste alternativet utan ses som ett premiummärke.

Vad tror du om möbelförsäljningens framtid? Är det lågpris eller premiumsegment som gäller? Eller finns det en marknad för dem båda även i framtiden?

6 kommentarer:

  1. Fick jag önska fritt så skulle min absolut största aktiepost vara i IKEA-aktien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja till rätt pris så skulle den inte vara dum alls. :)

      Radera
  2. Finfin övergång till Ekornäs i artikeln:-)

    Tror att premiummöbler har en given framtid, men frågan är om Ekornäs är tillräckligt kända för att kunderna ska betala en premie. När vi köpte säng för något år sedan blev det en Ekornäs, men det var nog för att de fått bäst i test. Kan dock inte säga att jag kände till dem innan köpet (men det är jag det).

    Väldigt viktigt är väl vilka butiker som de säljs igenom, att de t.ex. lyckas vara med bland de mest växande säng-nätbutikerna om det nu finns några sådana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett bra köp. ;) Hoppas sängen uppfyller förväntningarna. :)

      Jag har uppfattningen att bolaget är noga med sina val av återförsäljare och värnar om att få bra exponering, reklam och omdömen i de butiker de finns. Det tyder på viss marknadsmakt. Jag är osäker på försäljningen via nätet.

      Själv sover jag på en Tempur. Jag får utvärdera nogrannare nästa gång det är dags att byta madrass. ;)

      Radera
  3. Ekornäs?? Klingar bekant men vet inte riktigt! Är nog inte så super kända... Köpte en carpe diem sist...kvalite brukar löna sig men inte alltid....ikea möbler är okej men inte orginella. Vill ha mer "jag" möbler och inte ett ikea hem. Köper vissa saker på ikea, men undviker helst det "alla" köper!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm vad det gäller madrass och sovstunder så har jag också uppfattningen att det lönar sig med kvalitet. Man tillbringar trots allt en stor del av livet där... :)

      Radera