fredag 1 juni 2012

Fredagsfunderingar

Idag trillade utdelningen från norska möbeltillverkaren Ekornes in på kontot. Det blev omräknat till svenska kronor 8,95 kr/aktie (7,50 nok/aktie).

Jag har ingen speciell uppfattning hur svenska kronan står sig i relation till norska just nu, eller hur valutor överlag kommer röra sig framöver. I princip antar jag helt enkelt att valutaeffekter tar ut varandra över tid. Köp av aktier i norska bolag (eller i andra utländska bolag för den delen) har därmed inte något att göra med förväntade valutaeffekter. 

Pengarna från utdelningen gick till att öka på innehavet i ett annat utländsk bolag, energibolaget Fortum, som är noterat i Helsingfors. Sålunda har det ändå blivit en del valutatransaktioner idag på depån, från norska kronor till svenska och sedan till euro. Detta är dock ingenting som behöver göras manuellt i depån utan sköts automatiskt.

Mitt innehav i Fortum är inte baserat på att jag tänker mig att det finns enorma uppsidor eller "triggers" i bolaget. Jag räknar helt enkelt med att Fortum ska kunna fortsätta leverera ca 1 euro i utdelning framöver och att Fortum därmed är en av baspelarna i portföljen som genererar ett kassaflöde som kan återinvesteras någonstans där och då jag finner priset attraktivt. Stabila utdelningsgivande bolag som bedöms leverera genom vått och torrt tycker jag utgör en sund bas i var mans portfölj.

Idag är en speciell dag av en annan anledning också. Kinnevik kan nu sälja sitt innehav i Groupon om de så vill. Om de har sålt några av sina 18 miljoner aktier vet jag ej, men någon/några har i alla fall sålt en hel del. Groupons kurs har gått ned ca 9% idag och redan har nästan 6 gånger mer aktier omsatts (ca 18 milj) än vanligt (ca 3,5 milj) under en handelsdag fastän enbart halva dagen har gått när detta skrivs. Lite längre fram får vi antagligen veta hur Kinnevik gjort. Baserat på dagens kurs skulle Kinneviks Groupon innehav således vara värt ca 1,2 miljarder kr.

En annan möjlig mycket lönsam investering för Kinnevik inom IT-segmentet är blocket kopian Avito, som enligt en del bedömare också är värt en hel del: Blocket-kopia värd 2,5 miljarder kr

Negativa rubriker ser ut att fortsätta dominera på nyhetsfronten. De flesta verkar vara överens om att det ska bli mycket sämre under året och att vi kommer att få se mycket lägre aktiekurser. Lite kul är det dock att enbart för några månader sedan fanns det gott om rubriker där det stod att läsa att 2012 skulle bli ett riktigt bra börsår utifrån perspektivet stigande aktiekurser. Själv har jag naturligtvis ingen aning.

Jag vet inte om det blir en Spexit, Grexit, inflation eller deflation eller huruvida Romney eller Obama vinner presidentvalet i USA.  Jag har absolut ingen "edge" i att förutspå framtiden och än mindre i hur det påverkar specifika bolag. Jag försöker dock, så gott det går, göra egna bedömningar av bolagen jag fattar intresse för och agera utifrån det. Huruvida det blir rätt eller fel återstår att se. Det är min övertygelse att det är det enda sättet att egentligen kunna bygga vidare på sina egna förutsättningar och förmågor. Om man enbart förlitar sig på någon annans bedömning, vad lär man sig av det? Visst ska man söka inspirationskällor men det är viktigt att man skapar sin egen uppfattning och agerar på det. Warren Buffett är naturligtvis en inspirationskälla men jag leker ändå inte "följa John" vad det gäller hans investeringar i diverse banker och försäkringsbolag, ej heller äger aktier i Buffetts Berkshire Hathaway.

Det svåra i dagens moderna tidsålder när man ska göra en bedömning av någonting är inte att införskaffa information. Tvärtom, det finns ett överflöd. Det svåra är att sålla och enbart försöka fokusera på de betydelsefulla informationsbitarna. Vilken information som är betydelsefull beror också på vilket perspektiv och tidshorisont man har. Dessa varierar naturligtvis från person till person. Därav ytterligare en viktig anledning till att göra sin egen bedömning. Bedömningen som någon har gjort är gjord utifrån den information som den personen ansett viktig utifrån sitt perspektiv, men är den relevant för din del?

4 kommentarer:

  1. Jag tror att du gör helt rätt som köper aktier i Fortum. Med tanke på dagens pris, utdelningen och branschen har du nog en rätt så begränsad nedsida i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Jag funderade också på fortum men köpte france telecom istället. Ett stabilt bolag som delar ut 0,8 euro i maj och 0,6 euro i september.

    SvaraRadera
  3. Varför fyller du inte på i Ekornes? Priset har ju gått ner sedan du köpte senast? Visserligen är utdelningen avskild och rapporten för första kvartalet var ju inte strålande men jag har läst det jag kommit över om bolaget sedan du skrev din analys. Jag tror precis som du att det är en lovande investering. Jag har ingen kunskap om möbeltillverkning men jag har inte hittat något som tyder på att Ekornes produkter inte ska ge goda vinster även framöver.

    /Marcus

    SvaraRadera
  4. Jag har fyllt på lite sedan jag köpte första gången. Dock har jag inget egentligen nytt i nuläget att säga/skriva om bolaget. Jag skyndar långsamt.

    Om du vill är du välkommen att mejla mig din syn på Ekornes och få det publicerat som ett gästinlägg. :)

    SvaraRadera