fredag 9 december 2011

Skatteåterbäring

Idag trillade skatteåterbäringen in. Alltid lika kul med ett kapitaltillskott.


I första hand kommer pengarna sättas på sparkonto. Oavsett vad man har för en investeringsfilosofi så anser jag att en sparbuffert är A och O. Eftersom jag flyttade över en del sparade medel till aktiedepån tidigare i höstas för aktieköp så känner jag det är läge att i första hand fylla på sparbufferten nu igen (såvida inte nya ypperliga köptillfällen dyker upp då får man omfördela igen).

Räntefonder är jag inte mycket för utan det är vanligt sparkonto som gäller. Vad ska man då välja för sparkonto?

Det är en djungel där ute och man kan bl.a. välja mellan bundna eller vanliga räntekonton utan bindning. Personligen föredrar jag att inte binda. Har jag medel som jag bedömer inte behövs den närmsta tiden gör de sig bättre i aktier alternativt vill jag kunna lösgöra dem så fort köpläge uppstår på börsen.

Den andra frågan är vilken ränta man ska "satsa på". Kortfattat så kan man ju idag välja att få högre ränta hos aktörer som ej erbjuder insättningsgaranti. Är det värt det? Nej anser jag. Det som jag har på sparkonton vill jag ha garantier för och ej se försvinna vid en eventuell krasch för bolaget i fråga.

Vill du jämföra sparkonton? Prova Compricers jämförelsetjänst Där får du en smidig överblick över räntesatserna. Som synes är skillnaderna stora mellan olika aktörer och sparkontoformer ( 0,5 - 7,75% ). Gå dock inte helt och hållet på räntan. Kolla gärna upp saker så som insättningsgarantier, vad dina pengar används till (en del aktörer använder dem t.ex. till guld- eller fastighetsköp) samt bindningstider.

Hur tänker du kring räntesparande och formerna för det?

5 kommentarer:

  1. Vad har du emot räntefonder? Är det den nuvarande turbulensen eller?

    SvaraRadera
  2. Jag tycker mig ofta finna att vanliga sparkonton ger nästan lika god avkastning men man slipper förvaltningsavgifter. Dessutom så behöver man inte tänka på om räntan ska gå upp eller ner d.v.s. om man ska satsa på penningmarknad eller obligationsräntefond. Eller vilka statspapper eller bolagspapper de har i fonden för den delen heller.

    Men visst kan räntefonder ha sin plats i portföljen så det är inget jag generellt avråder ifrån. Tvärtom kan en hälsosam mix av aktie- och räntefonder kanske vara det bästa för många. I PPM bl.a.

    SvaraRadera
  3. Håller med om att man måste ha insättningsgaranti, så Akelius mfl ryker.

    Använder själv bara räntesparande för bufferten, eftersom jag satsar på utdelningsaktier och gillar den "räntan" bättre.

    SvaraRadera
  4. Härligt! Med lite pengar som trillar in på kontot :)

    När det gäller räntesparande/buffertsparande så använder jag mig utav hoistspar.

    (Har du någon mailadress så man kan kontakta dig?)

    SvaraRadera
  5. Vi tänker nog lite lika där då Gustav. :)

    Javisst, Kampen mot index, det går bra med mail till spartacusinvest[att]hotmail.com. Bara att byta ut [att] mot @. :)

    SvaraRadera