lördag 10 december 2022

Kommer du ändra något till nästa börskrasch och i så fall vad?

Jag menar inte att någon börskrasch är över, eller förutspår hur det ska gå framöver, men ca 2,5 månader efter corona-kraschen nådde sin botten skrev jag ett liknande inlägg.

Den börsrörelsen var hastigt nedåt vilket som brukligt är skapar en lika hastig motrörelse. Då gick det +25 % uppåt på 2,5 månader. Idag är vi väl ca +15 % upp sedan börsen var en i (hittills) bottennotering i september. Om det är en bottennotering återstår att se, men det kvittar lika för börsen kommer fortsätta svänga i framtiden med.

Hur som. Det jag i början på juni 2020 skrev var:

"OMXS30 har passerat 1700 och fortsatt uppåt, fear and greed index ligger på 66, enbart 4 av 10 bolag på bevakningslistan är inom ”köpvärt” territorium. Kort och gott, det är business as usual nu och de köp man gjorde under kraschen har väl givit några ”normala” årsavkastningar i kursutveckling från då till nu.

Börsen har gått starkt och man behöver ju inte vara stock picker för att ha fått positiv utveckling de senaste veckorna. Efter de inledande uppgångarna av techbolagen så verkar nu andra branscher följa efter.

Som jag skrivit tidigare så är det svårt att veta vad och när olika saker vänder därav kan det under en krasch vara lönt att sprida köpen något. Jag har följt den ”skolan” och sitter därmed med en väldigt spretig portfölj. I princip allt har nu dock växlat över från negativt sentiment till positivt. Vare sig det är mina vanliga innehav eller de nyinköpta casen.

Jag gissar det är samma med i princip alla andras portföljer också.

 Det jag kommer göra framöver nu är att växla ned aktiesparandet till en mer normalnivå framöver. En liten aktie-krasch-köpar-buffert kommer över tid också  jobbas ihop igen.  Jag håller som sagt den på en väldigt liten nivå, bara några enstaka procentenheter för att ha i extraordinära fall. Det, samt att ha en obelånad portfölj, är mitt sätt att utan större oro kunna hantera plötsliga krascher. I princip är jag ju alltid fullinvesterad med det kapital som jag vill avsätta till aktier. Det passar den situation och skede av livet jag är i.

Det jag vill poängtera och som jag tycker man ska komma ihåg vid krascher är att inte drabbas av panik och göra förhastade saker. Följ den plan som redan är utstakad. Min egen plan är ju att ständigt vara nettoköpare men att öka köpen när jag tycker priserna blir mer och mer attraktiva och minskar dem när jag tycker det blir dyrare och dyrare. Jag är nöjd med att jag följt den planen och att det hela än så länge fallit ut ungefär som alla historiskt liknande scenarion. Skillnaden denna gång var väl tidsaspekten. Allt gick så mycket fortare, upp och ner, än vad gemene man kanske var beredd på. Ja, en del kanske t.o.m. var ovetandes kring att krascher faktiskt kan komma och det plötsligt.

Som jag skrivit tidigare så anser jag att pandemi-panik kraschen är färdig nu. När nästa kommer så kommer det vara en annan trigger. Kanske närbesläktad trigger eller något helt annat. Den kan komma i morgon, eller om några år. Ingen vet. Det man kan göra är att att man har en plan.

Jag är tämligen säker att jag kommer agera på ungefär samma sätt även vid nästa krasch.

Kommer du ändra något till nästa börskrasch och i så fall vad?"

OMXS30 idag är ca 2100. Fear and greed som sentiments-mätare på 54 och på min bevakningslista ligger mellan 4 och 5 av 10 på köpvärt territorium. Bevakningslistan följer ett par bolag där jag har satt vad jag anser är rimliga värderingar. Vad som anses rimligt justeras nån gång per år för värde rör sig mycket långsammare än pris.

Det är summa summarum fortfarande ganska mycket som går att köpa där ute men det närmar sig mer "normala" nivåer, i snitt. Som sämst har jag varit med om att 2 av 10 är "gröna". Då är marknaden oftast euforisk. Svårt att hitta köpobjekt. Drömläge är när 6,7 eller låt oss hoppas till och med 8 av 10 är "gröna". Då finns väldigt mycket för väldigt billig peng. I regel är det som mörkast nyhetsrubriker då med. Ingen kan undgå "krisen".

Som tidigare år har jag följt plan även detta år.

Kommer du ändra något i din strategi framöver?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar