söndag 18 december 2022

Checklista - Storlek och notering

Hänvisar ibland till att jag köper positionsstorlek i portföljinnehaven i relation till hur jag ser på risken i bolagen. Det är en metodik jag haft länge och för att bedöma risken så nyttjar jag en enkel checklista på några punkter. Punkterna är tänkta att kunna tas fram så objektivt som möjligt utan för mycket subjektiv bedömning inbakad. Sedan är det som vi alla vet ändå en massa bedömningar och antaganden om framtiden när man gör en helhetsbedömning kring bolag.Inte minst när vi kommer in på värderingsbiten.

 

Hursom helst. Första punkten i den enkla checklista på några punkter jag använder mig av är var bolaget är noterat.

 


Det är inte så att bolag som inte klarar punkten ratas i alla lägen. Utan det är om ett flertal punkter inte klaras så kommer den få svårare att tilldra mig sitt intresse, alternativt så håller jag exponeringen på en låg nivå. Som sagt. Det blir en ”riskmätare”. Extremt få bolag klarar alla punkter.

 

Jag vill se att bolaget är ett large- eller midcap bolag på de nordiska, tyska, Euronext  eller amerikanska börsen. För den amerikanska börsen dras gränsen vid deras definition av midcap på ca 2 miljarder usd. Drar en liknande gräns för de europeiska, men det hänger inte på "öret" utan att det kan anses vara genomlyst och midcap..

 

Courtage-nivåerna är då i regel rimliga och jag premierar väl genomlysta bolag, bolag som det går få tag på mycket information kring, som gärna varit med ett tag, noterade på reglerade handelsplatser med fungerande kontrollsystem, i länder vars "företagskultur" jag tror mig förstå. 

 

Det hela går tillbaka till Benjamin Graham´s 7 kriterier för aktieval för den defensive investeraren som han beskriver i kapitel 14 sin bok The Intelligent Investor.

 

Vän av ordning kan tycka det är helt fel tänkt för bland de stora hittar man inte de underanalyserade småbolagen som analytiker och andra missat. Det är möjligt, men metoden går inte ut på att finna dessa "pärlor" utan att identifiera bra bolag och affärsverksamheter som man kan passa på att köpa när pessimismen är  tillfällig i det aktuella bolaget eller slagit till på marknaden i stort. Ganska tidigt har jag lärt mig att det är främst där jag som amatör och vanlig aktiesparare har min främsta "edge". Jag kan bestämma köptillfällen. Till skillnad från  fonder som tvingas agera när fondspararna vill ta ut och sätta in pengar. I regel vill gemene fondsparare det vid fel tidpunkter.

2 kommentarer:

  1. Tycker rakt av att det är ett bra tänk. Att marknaden har gjort en analys av bolaget är en bra början. Själv investerar jag aldrig i dessa IPOs hur spännande dessa än är. Aktierna "erbjuds" alltid marknaden på fördelaktiga villkor för säljaren och lite mindre fördelaktiga villkor för köparen. Investera aldrig i flygbolag är en gammal sanning.
    Att investera i länder som USA, Kanada, Danmark och Finland ger en viss trygghet i processen. Tycker jag att en aktie som KO passar i portföljen får jag vad jag betalar för.

    Off- Topic
    Några julkort till duktiga bloggare.
    Årets bloggare: Petrusko. Här är det aktier för hela pengen.Mannen visar en aldrig sinande entusiam för ämnet. Det brukar heta att Buffett har bara en fråga på anställningsintervjun. Är du en fanatiker?
    Årets come-back: Snaljapen En kvalitetsblogg på den tiden det begav sig. Skall bli intressant att följa.
    Årets bästa blogginlägg: Investerarfysikerns.10 anledningar till en säker del i portföljen. Munger brukar hävda att man aldrig skall försätta sig i en situation där man får gå tillbaka till ruta ett. Ofta brukar det heta när man läser bloggar att skribenten alltid är fullinvesterad för vederbörande kan inte time the market. I min värld helt obegripligt. Cirka 25% bör alltid finnas i kontanter och andra likvida tillgångar typ räntebärande produkter hur tråkiga dessa än må vara.
    God Jul och Gott Nytt år!
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. God Jul och Gott Nytt till dig med Lars!

      Radera