måndag 6 juni 2022

Noteringar kring Kambi

Det närmar sig snart ett år då jag började fatta intresse för sportboksleverantören Kambi. Tappet av DraftKing påverkar fortfarande, men i sin senaste rapport (Q1 2021) nämner man fortfarande att justerar man för det så växer man med fina siffror.

Ingen marginalvändning än dock. Rörelsemarginalen på 20 % även denna rapport. Man tappar omsättning med 15 % jämfört med ett år sedan men växer QoQ med 6 %. Går bara spekulera för Q2, men troligen så kommer det bli liknande siffror.

Annat intressant är att Kambis finansiella position är fortsatt stark. Soliditet på ca 70 %. Kassan utgör ca 80 milj eur och man kan numera lösa ut konvertiblerna Kindred håller när man så vill. Det här har gjort att budrykten troligen cirkulerar. Även analytiker har pekat på det faktum att p.g.a. våra ESG-filosofi så är antagligen Kambi m.fl. underägda via våra svenska insitutionella kapitalplacerare. Konkurrensen är därför därefter.

Botten bör förhoppningsvis omsättnings- och marginalmässigt vara nådd här Q4 2021 – Q2 2022. Q4 2022 bör bli roligare jämförelsesiffror. Tesen i min contrarian-vy är som sagt att härifrån ska det snart nu vända och skalas upp marginalmässigt. Inte specifikt Q2 som inte brukar vara särskilt starkt, men därefter.

Rullande 12-månaders vinst ligger nu på 12,5 kr/aktie vilket då ger ett PE på ca 18. Per omsättningskrona är Kambi lägre värderat än på länge. Ca P/S 4,2. Det P/S-talet säger mig att Mr Market prisar inte in någon större marginalhöjning, än.  Alternativt att omsättningen ska ned än mer. Där tror jag dock att man inte kommer tappa mer än runt och omkring samma som detta kvartalet.

Vi får se. Min vy är fortsatt att Kambi är ett bolag med tillfällig motvind men med starkt finansiell ställning.  Jag har inte trott på någon jättevinsttapp och än så länge tycker jag det håller sig. Jag får dock krypa till korset och medge att marginaltappet under denna period varit större än jag trott från början. Så är det ibland. Ens gissningar infrias inte alltid och man får vara glad om man hamnar ungefär rätt, men några siffror/intervall får man ändå slänga sig med. Annars blir det svårt att agera på något.

En annan reflektion på temat är att sedan 2016 tror jag det här är fjärde gången bolaget tappat ca 50 % i börskurs från tidigare närliggande toppar. Under samma period har vinsttappet som mest varit 25 % YoY. Det säger någonting om hur Mr Market fungerar. Det är excesser hela tiden på upp- som nedsidan. Företagens utveckling däremot är jämnare trots dramatiska nyhetsrubriker.

Några tankar om Kambi?

2 kommentarer:

  1. Det jobbiga med Kambi som jag ser det är att vi får räkna med en stadig organisk tillväxt som hela tiden får konkurrera med trappsteg neråt när stora kunder lämnar för att bygga på egna lösningar.

    Frågan är bara när den vinden vänder för jag har svårt att tro på den story som de stora amerikanska aktörerna pumpat ut om att de skulle få bättre marginaler via insourcing. Det är en huggsexa om kunderna i USA och de stora bolagen har krigat om att bygga krigskassa med stöd av en finansmarknad som drömmer om en marknad där vinnaren tar allt. Så de amerikanska bolagen har nog lagt mer tid på att bygga en profil för att attrahera investerare än att bygga bra spelbolag och då får de använda språk som finansmänniskor tycker om. Det vill säga vertikal integration, skalfördelae och differentiering.

    Kambi är ju i grund och botten en prenumerationstjämat med mikrotjänster som dels sköter olika funktioner och dels ger tillgång till Data för att sätta odds. Om inte Kambi är helt vansinnigt prissatt så har jag svårt att tänka mig att en operatör kan bygga mikrotjänster billigare än vad det blir om Kambi bygger en tjänst som 20 leverantörer delar på och kombinationen av mikrotjänster kommer i slutändan ändå bli unik då det finns så många att välja på. Så om investeringsviljan sjunker tror jag att det i slutändan blir Kambi som får leverera tjänster till en hel del av bolagen då de inte kan bränna pengar på intern utveckling bara för att attrahera mer extern finansiering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aktieingenjören för input. Jag kan också tycka att det borde finnas en nisch för Kambi. Även om alla möjligtvis vill så bör inte alla kunna ha förmågan till inhouse lösningar. Men vi får se. :)

      Radera