söndag 19 juni 2022

Blandat om multiplar, fastigheter och investmentbolag

Multipelkontraktionen har på sina håll fortsatt.

Tittar vi bakåt en månad så är det stillastående för bolag så som Volvo och Essity, medan Sandvik handlas nu på PE 15, PS 2,2 och Handelsbanken på P/B 1. Industrivärdens rabatt har ökat och ligger nu på ca 16 %.

Det följer det vanliga mönstret. Investmentbolag är börsen på steroider. Inte bara ökar värderingen på innehaven utan även minskar rabatten (t.o.m. övergår till premium) i stigande börsklimat. Det omvända i sjunkande.

Tittar vi på börsens bread & butter bolag Investor ligger rabatten på 15 %. De tre största innehaven är ABB, AstraZeneca och Atlas Copco. Egentligen borde onoterade Mölnycke hamna där omkring också.

ABB täljer f.n. guld och är väldigt positiva. Från Q1 kan man läsa ”Kundaktiviteterna var höga under kvartalet, något som resulterat i en mycket stark ordertillväxt på 21 procent jämfört med föregående år.” Angående Ryssland skrev man ” Innan nya orderbokningar i Ryssland stoppades stod den marknaden endast för 1 till 2 procent av ABB:s intäkter.” Värderingen är PE 10 men PS 2,7 vilket ger vid handen att vinsterna är höga nu och Mr Market är fortsatt tämligen positiv. För rörelsemarginalerna är inte så höga som PS-talet indikerar, men man har en positiv framtidsyn även där och räknar med stigande marginaler.

AstraZeneca med sina läkemedel brukar räknas till den defensiva sektorn och det märks. De har inte varit mycket berörda värderingsmässigt den senaste tiden.

Sedan om vi tar Mölnlycke som Q1 konstaterade negativ försäljningstillväxt. Pandemi-dopade som de var. Rensat för det så tuffar man dock på och det förväntas man nog göra länge till. I och med den branch man verkar I.

Sluitligen Atlas Copco med sitt PE 22 och PS 3,6 närmar sig även det vad jag bedömt som mer rimlig värdering. Atlas Copco är ett sådant typiskt bolag som har hyfsat jämn vinstutveckling, men vars PE-tal kan flukturera beroende på börssentiment från 15-35. Ett investmentbolag som är långsiktiga bryr sig inte om det så mycket. De ser bara till att inte lägga pengarna där då det är dyrt och sedan behåller de genom decennierna. En fond köper ofta när det är dyrt. Inte för att det är attraktivt, men för det är då inflödena av pengar är som störst. Sedan måste de sälja när det blivit billigt. För då är det stora utflöden.

Det är ingen kurskollaps i Atlas Copco. Det menar jag inte. Billigt kan du få bolaget då vi är i botten på en konjunktursvacka, men den har slutat var så förbenat dyr.

Kurskollaps däremot har det varit i fastighetssektorn. Räntekänsliga och beroende av lån som de är.

Där sitter jag sedan corona-kraschen med en liten korg av bolag. Några avyttrades och några behölls. Därefter har jag i denna nedgång köpt in Balder igen samt ökat i de andra. Jag som hållit på med aktier ett tag, varför har jag inte haft fastighetsaktier innan pandemin? Därför att skulder är deras ”bränsle”. Dylika bolag köper man bara då det är tillräckligt billigt.

Skrev om Balder sist. Noterar jag ned Castellums värdering nu så är den 11 gånger förvaltningsresultatet. När korgen togs in initialt handlades Castellum i häradet 12 gånger förvaltningsresultatet. Det går nog gissa hur jag agerat här nu. Ökat i alla fastighetsbolag. Ökar upp till en bestämd nivå. Där sätter jag stopp. Om innehav sedan växer förbi detta i en framtid så får det vara så, men jag köper inte mer och mer och mer bara för att det faller mer och mer.

I fallet SBB så kan det hela vara ett korthus. Det är mycket ”brus” där ute och det är inte det lättaste bolaget att följa. Direktavkastningen på B-aktien är just nu 7 %. 192.000 ägare på Avanza. Från toppkurs på 67 kr till 17 kr. OM man kan lita på värderingen så får man bolaget till ca 40 % substansen. Även här har jag ökat, tills jag slog i ”taket” med den förutbestämda summa jag vill ”riskera” här.

Kan även notera ned Platzer och räknar man konservativt utan JV:s så landar den på 13 gånger förvaltningsresultatet och 62 % av substansen, Fastpartner 12 samt 60 %. Hufvudstaden har jag inte uppdaterat än. Det var ett bolag jag köpt och sålt tidigare men sedan valt att hellre äga Lundberg för att minska risken för utköp. Lundberg köper inget dyrt och jag vill inte sitta på andra sidan bordet av Lundberg.

Lundbergföretagen får du till ca 7 % rabatt och då får du bl.a. Industrivärden och en hel del fastigheter. Därtill Holmen som får sägas är grymt stabilt över tid. Den mest offensiva delen av Lundberg är innehavet i serieförvärvaren Indutrade. Indutrade utgör förebild för många andra serieförvärvare så det är klart att Lundberg en gång i tiden såg till att ta detta bolag till sig. Även Indutrade har kommit ned från stratosfären även om det likt Atlas Copco kan finnas långt dystrare tider för dem. Om det kommer eller inte är svårt att veta.

Sedan har andra småsparar-favoriter äntligen kommit ned igen så som Thule, Troax, Volati m.fl. Går inte köpa i allt.

Svolder är ett bra alternativ om man vill ha exponering till en del av dessa pärlor. Nu ar pärlorna själva kommit ned samt så handlas inte Svolder längre till premium.

Kort och gott. Vi kan konstatera att 2022 liknar mer en vanlig börsnedgång (Pandemin-nedgången var något abnormt. Inte så mycket nedgången i sig, utan som jag tidigare skrivit, stimulanserna som följde som saknade motstycke) vilket för en långsiktig sparare är bra för det ger mer tid till att köpa på sig aktier.

2 kommentarer:

  1. Hur tänker du kring räntans påverkan på fastighetsbolagens förvaltningsresultat? Om den långsiktiga räntenivån är signifikant över den nivå de betalar idag bör väl förvaltningsresultatet minska i motsvarande omfattning och då är ej multiplarna så låga som du skriver. Fortfarande kanske dock tillräckligt låga?

    Eller tror du att höjningarna av räntan som pågår just nu inte är bestående över längre tid?

    Jag kollade snabbt på Fastpartner, de anger totala lån på 16md, en medelränta på 1,6% och ca hälften av deras lån förfaller 2022-2024 om jag förstår rätt. 16 * 0,016 = 256mn per år i räntekostnader, om medelräntan dubblas sänker det förvaltningsresultatet från ca 1000mn till ca 750mn då. Dvs P/Förvaltningsresultat går från 13,6 -> 18 (räknat på 198mn aktier och 68 kr aktiekurs).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker på det likt all annan vinstintjäning. Mr Market skjuter oftast över och under. När man betalade 20 gånger förvaltningsresultatet förväntades vinsterna stiga snabbt. Nu förväntas de sjunka. Antagligen kommer vi landa någonstans mitt i mellan. Man får mer för varje investerad krona och det är mindre risk att köpa när det ser mörkare ut. Vid Q3 rapporten 2021 handlades Fastpartner till 22 gånger förvaltningsresultatet och till 20 % "premie". Då var jag inte intresserad. Det handlade då inte om att jag hade några gissningar om räntans riktning utan om värdering. Multiplar flukturerar relativt snabbt. Bolag bygger värden sakta. Köper dem när jag bedömer dem som billigare helt enkelt. :)

      Radera