Det har skjutits med hagelbössan (metaforiskt). Inköp i diverse innehav med hjälp av en inpytsad klumpsumma. Blandad kompott. Inget nytt innehav även om en del nya hålls under bevakning. Oftast är det enklast att fylla på i innehav man redan känner till och är bekväm med när priset är det rätta.
En mästare på det är t.ex. Lundberg. Är aldrig någon skräll vad han köper. Han köper i det han känner till och adderar bara. År efter år efter år. Ibland mer. Ibland mindre. Det är kanske inte så att man maximerar avkastningen genom att bara köpa i bekanta bolag, men det är en ganska riskminimerande strategi som ”compoundar” över tid. Med kunskap om innehav minskar risken för göra större misstag.
En hyvling med osthyveln har skett och det är nyligen i BMW. Idiotiskt kanske någon tycker. Men jag är mest förtjust i bilbranchen när den inte tjänar massa pengar. På samma sätt som jag kan tänka mig oljebranschen när oljan inte står högt. Det är nämligen ganska stor skillnad vad man får betala för aktierna då.
Apropå olja.
I måndags kom besked om vad nya sanktioner mot Ryssland skulle bli. Det var oljeimport-stopp på rysk olja fr.o.m. årsskiftet. Dock ej olja som flödar genom Druzhba-pipelinen. Druzbha-pipelinen är en av världen största. Den går från Ryssland in i södra Vitryssland där den delar sig. En del går sedan in i Polen och sedan vidare in i östra Tyskland. Sedan sovjet-tiden försåg den Polen och DDR med leveranser. Den andra delen går från Vitryssland ned genom västra Ukraina. Där en förgrening går in i Ungern och en förgrening in i Slovakien, Tjeckien och även till södra Tyskland. Sedan gammalt försåg den ledningen Ungern och Tjeckoslovakien med energi.
Undantaget för oljeimport-stoppet blir alltså olja till Ungern, Slovakien och Tjeckien. Sammanlagt kommer ca två tredjedelar av oljeimporten från Ryssland stoppas. Naturligtvis kommer Ryssland sälja sin olja och tjänar pengar ändå. Någon annanstans, men just de inkomsterna kommer inte komma från 24 av EUs 27 medlemsländer.
Tittar vi på WTI-Crude priset så ligger den just nu på 118 usd/fatet. På botten av corona-kraschen låg den på ca 20 usd/fatet. Saker och ting svänger. Exxon ägde jag en period. Kan tänka mig äga dylikt bolag igen, men inte nu.
Har jag Berkshire i portföljen och det är en hel del energi-exponering där. Warren och Co får sköta det där åt mig. Känns säkrare än att jag i nuvarande marknadsklimat ska peta i vilket energislag och aktie som ger bäst över tid. Annat är när allt kraschar. Då har man oddsen med sig nästan oavsett vad man väljer.
Vi får se vad som händer framöver. Sommaren brukar vara lite lugnare. Kanske får vi likt 2011 se en urblåsning när hösten närmar sig. Kanske inte. Det kan gå upp. Det kan gå ned.
En hektisk period har nu förbytts till några veckor där det
ska vara lugnare och man kan unna sig lite annat. Både för egen del och med familjen. Ska bli skönt.
För drygt ett år sedan så kom Bokus in i portföljen eftersom Volati delade ut dem. De såldes sedan. Även Zalando delades ut. Då av Kinnevik. De gjorde jag ingenting med därav ligger de kvar, tyvärr.
Zalando har ”slaktats” och har nu ett börsvärde på ca 9 miljarder eur. Hade sin peak på ca 100 eur/aktie för drygt ett år sedan. Nu kostar aktien ca 35 eur/aktie.
2021 hade man 48,5 miljoner kunder (38) och sålde för ca 10,5 miljarder eur (8) med en justerad EBIT på ca 4,5 % (5,3). Resultatet blev att den justerade rörelseresultatet växte bara med ca 10 %. Prognosen för 2022 är att försäljningen ska växa ytterligare men rörelseresultatet kommer landa på runt nuvarande. Så någon större ketchupeffekt i vinsten väntas ej. Nuvarande värdering är ca P/S 0,9.
Jämför med H&M vars värdering just nu är ca P/S 1,1. För 2021 landade H&Ms rörelsemarginal på 7,7 % och försäljningstillväxten i lokala valutor var 12 %.
Under Q1 2022 var försäljningstillväxten i lokala valutor 18 %. Rullande 12-månaders marginal 8,1 %. Sedan invaderade Ryssland Ukraina och H&M har 185 butiker i Ryssland, Vitryssland och Ukraina som påverkas.
Faktum är att H&M är ett av de bolag som faktiskt ser intressant ut och att man börjat få ordning på saker och ting igen. Försäljningen i butik ökade rejält samtidigt som man håller uppe sin online-försäljning trots att man kan befarat att den var ”corona-dopad”. Håller tummarna för att VD Helena Helmersson kan fortsätta leverera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar