söndag 26 september 2021

De tre tyngsta innehaven lyfta av vågen

Mina tre tyngsta innehav är Berkshire Hathaway, Evolution och Investor. Hur kursen går där brukar på dagsbasis definiera svängningarna i portföljen då de är i en storlek för sig. Det minsta av dem är dubbelt så stor position som fjärde största innehavet. Portföljen består av en mängd olika positioner. Många skulle nog mena på att det är för spretigt och att man ska fokusera, men det fungerar för mig och vad jag vill ha ut av det hela.

Hur har aktiekursen utvecklats i år för de tre största innehaven då?

Berkshire Hathaway är kanske lite av en”slacker” med 2021 års mått mätt. Hittills har kursen presterat +22 %, men jag bedömer bolaget fortfarande ha mycket av ”värde” i sig. Berskhire är en gammal favorit och dess funktion i portföljen är inte att vara en kursrusare utan mer en stadig compounder över tid som dessutom, enligt mitt sätt att se det, sänker risken i portföljen.

I Berkshire Hathaways fall kan ju valuta slå lite olika också. Från årsskiftets usd/sek på 8,20 så är varje usd i skrivande stund värd 8,65. Det boostar en del också på marginalen i det korta perspektivet. Jag brukar undvika att ha åsikter om valutor, men jag tror inte USA i dagsläget ligger sämre till i den ekonomiska räntecykeln än tex Sverige.

Evolution är ett fantastiskt bygge med en fantastisk affärsmodell. Affärerna som kurs utvecklas väldigt väl. Som jag skrivit om lite tidigare så var jag sen på bollen. Inte förrän 2019 föll poletten ner, men vad gör väl det. Pe 70 idag, men lutar åt att på framåtsyftande ett år har vi ca PE 40. Bara i år har kursen gått +76 % vilket är smått otroligt och naturligtvis en stor drivare av siffertillväxt i portföljen.

Slutligen Investor, ”when in doubt buy Investor”, liksom Berkshire Hathaway en grundbult sedan länge.  Behöver väl ingen närmre presentation heller. Kursen ligger på +28 % i år.

Är man van vid en värld där en avkastning på 5-10 % anses det ”normala” så är ovanstående ganska så enastående siffror. Kikar vi på index så syns dock att S&P ligger på +20 % och OMXS30 på +22 %, så det är bevisligen en enorm våg som hjälpt till att lyfta innehaven. 

 


 

Zoomar man ut och sätter fem års perspektiv på det hela så har OMXS30 presterat ca +60 % (d.v.s. ca 8,5 %/årligen i snitt) +40 % den senaste 12-månaders perioden. Ser du vågen? Oavsett om du tycker att OMXS30 är ett relevant index eller ej, så lyfter vågen det mesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar