onsdag 21 april 2021

Castellum Q1 2021

Då har rapportperioden dragit igång igen. Min första notering får handla om Castellum.

Något lägre förvaltningsresultat vilket kan hänvisas till fastighetsförsäljningar. Rullande förvaltningsresultat landade på 12,26 kr/aktie.

Bedömningen från VD är att utdelningshöjningarna trots det kan fortsätta.

Castellum äger nu ca 10 % av norska Entra. Budstriden verkar över för denna gången och utan klar vinnare.

Ny styrelse, ny ordförande och ny VD byte på gång. Får se hur det kommer yttra sig men förhoppningsvis är Castellum så stabilt bygge så det är svårt att sjabbla bort det.

Substansvärdet nu uppe i 220 kr/aktie. Det är en 10 %-ig ökning på de senaste två kvartalen bara. Vem hade anat det i spåren av corona. Man har avyttrat fastigheter med ca 20 % premie till tidigare beräknat värde och tittar man runt i det egna närområdet så ser det ut som fastighetsmarknaden i övrigt ångar på. Får väl förmoda att det är det klassiska - mer pengar i systemet driver upp tillgångspriser. Eller om man vänder på det, pengar får mindre värde.

Förlorare är som alltid de som bara lever på sin lön, utan tillgångar. Att ev. få 2 % i löneökning förslår inte mycket. Det kvittar om KPI är på knappa procenten det är ju inte bland mjölkpaketen ”inflationen” finns.

I rapporten för övrigt hittade jag ingenting jag tyckte stack ut. Castellum-aktien är heller ingen ”het” aktie utan värderingen ligger fortfarande i linje med vad jag tycker är rimligt. Till skillnad från en del annat som dragit iväg en del. 

Hos Castellum kan man nog fortsatt över tid förvänta sig ca 10 % årlig avkastning. Fördelat på ca 3 % i utdelningar och 7 % tillväxt. Jag anser också att risken är relativ låg. Så totalt ointressant för de flesta nytillkomna på börsen som antagligen inte nöjer sig med mindre än potential till 100 % på 3 månader.

Vad är dina tankar om Castellum?

2 kommentarer:

  1. Jag tycker som du att på en annars dyr börs så har Castellum ett helt ok pris, den handlas ju med lite rabatt. Så har köpt litegrann de senaste månaderna och har numera 309 aktier, vilket för mig är en rätt så stor summa pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Över tid lär det säkerligen växa på bra. :)

      Radera