fredag 27 maj 2016

Medias påverkan på aktiekurser - exempel Traction

Jag tycker det är ganska intressant hur medias påverkan, inte nyheter från bolag i sig, driver kurser och folks agerande. Ett typ-exempel är investmentbolaget Traction som jag nämnde för drygt två veckor sedan som ett av de mest köpvärda investmentbolagen i nuläget.

Antalet ägare av aktien på Avanza var då 348 st och kursen låg på 112 kr.

Några dagar senare kom Dagens Industri med några positiva ord kring bolaget.


Inget hade hänt i bolaget. Inga revolutionerande nyheter eller propåer som gav "Mr Market" anledning att omvärdera bolaget. En enkel genomgång av bolaget i grunda drag bara, i positiva ordalag, gjordes av D.I.

Vad händer?

Antalet aktieägare hos Avanza ökar med över 20% och kursen stiger relativt kraftigt.

Jag ger mig f*sen på att om D.I. hade radat upp en del risker och nackdelar med bolaget istället så hade effekten varit den motsatta.

I verkligheten är det ju ett och samma bolag, med samma möjligheter och med samma risker - oavsett vad D.I. går ut med.


18 kommentarer:

  1. Bra inlägg, detta är ett mycket intressant ämne.
    Det kan vinklas lite hur som, men intressant är det och media har stor inverkan. Vem styr media och hur ser deras agenda ut?

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Låter som att du är förvånad? DI är alltid kursdrivande inget konstigt med det tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Människor och Börs kommer nog aldrig sluta förundra mig. :)

      Radera
  3. Positiva artiklar om små bolag med liten handel är ALLTID kursdrivande. Nu lär det antagligen bli ganska tyst om Traction för en tid framåt eftersom det helt enkelt inte händer så mycket i den här typen av bolag, och med tystnad följer av svag kursrörelse tillbaka till samma nivåer som innan DI-artikeln. Den smarte säljer alltså på denna veckas kursuppgång och inväntar lägre ingångskurser till hösten.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är intressant varför en sådan simpel sak som positiva nyheter i DI höjer kursen och negativa sänker.
    Är folk så lata/okunniga att de inte kan göra egna analyser utan blint går på det DI/annan media skriver?
    Finns det ingen form av vilja att lära sig bland dom som bara blint följer DI som ett oritiskt laxstimm?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går snabbt också. Jag är lika fascinerad när det händer i stora bolag. Hur saker som inte ens egentligen är bolagspåverkande driver transaktioner. Undrar hur effekten hade varit om det var månadshandel på all världens börser? Hade 9 av 10 av alla transaktioner försvunnit då?

      Radera
  5. Människan skyr alla former av svåra val och många människors agerande påverkas kraftigt av det. Jag fick mig en god läxa om det för några veckor sedan när jag snabbanalyserade Judges Scientific. Vanligtvis är jag noggrann med att lyfta fram svagheterna i ett case just för att skrämma bort vissa läsartyper. Men den här gången blev analysen inte lika mångsidig eftersom jag främst validerade andra människors idéer. Gensvaret på den mer slarviga men entydiga analysen blev klart mer positivt än de flesta andra analyserna.

    Men rent generellt är jag väldigt nyfiken på vad det är som gör att vissa bolag tar fart och andra inte gör det. Handlar det om triggerord, bra sales pitch eller att bolaget är precis lagom känt? Det finns hundratals bra och mindre bra bolag men fokus på sociala forum utanför bloggarna ligger väldigt riktat mot kanske 20-30 st.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är intressant att grubbla över. Jag tror inte det är VAD som skrivs egentligen d.v.s. att argumenten är väldigt goda och övertygande. Det är nog den positiva uppmärksamheten i sig. DI har enligt uppgift ca 350.000 läsare/dag.

      Radera
  6. Samma sak galler olika aktiebloggar. Gjorde ett litet experiment ett par manader sedan. En kand bloggare presenterade ett nytt amerikansk innehav. Dagen inlagget publicerades hade aktien 40 avanza kunder. En vecka senare hade antalet avanza kunder dubblats. Inte kursdrivande men helt klart tydligt folja john monster.

    SvaraRadera
  7. En välvillig tolkning är att läsarna (av bloggen; DI; valfri nyhetskälla) får upp ögonen för ett tidigare okänt bolag, gör hemläxan ordentligt och finner att bolaget är rejält undervärderat... :-)

    Med vänlig hälsning

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som de gjorde med Bonheur och Vardia.... ;)

      Radera
  8. Off Topic

    Ser att det är mycket fotboll på bloggarna nu.

    Här är min Blogg Elva 2016.

    Målvakt: Classier Corn.

    Har en fantastisk förmåga att stå rätt i målet, och läsa spelet.

    Backlinjen

    Petrusko: Energisk. Snabb.
    Z2036: Håller alltid en bra lägsta nivå även när han har en dålig dag.
    Spartacus Invest: Får en libro roll. Går mycket på rutin. Pålitlig.
    Aktieingenjören: Enormt ambitiös.

    Mittfältet

    Irvings Investeringar: Briljant playmaker.
    Investerarfysikern: Kan jobba bra både framåt och bakåt. Enormt stark på att läsa spelet.

    Anfallet:

    Martin Aktiefokus, Kenny Aktiefokus: Helt irrationella i sitt spel. Vid ett tillfälle sparkade Kenny bollen i eget mål skyllde på att han var så stressad av sin gruvinvestering. Till hans försvar kan sägas att Irving retat honom genom att dyka upp med en påse fågelfrö innan matchen. Glöm nu inte att mata kanariefågeln meddelade han förnumstigt.

    Sparo: Ett nyförvärv. Tung centertank. Vit förbannad man. Kallar ibland medspelarna för idioter.
    Gustavs aktieblogg: Betyder mycket för laget. Glad och positiv. Bjuder gärna Sparo på en öl efter en förlust match. Då blir Sparo god och glad igen. Gustav brukar ibland berätta hur man spelar fotboll i Honduras. Det tycker Sparo om att höra. Beundrar Gustav i smyg men skulle aldrig erkänna det.

    Soliga Hälsningar

    Lars





    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får tacka för en plats en denna elva!

      Jag ska försöka hålla rent i försvaret men hoppas Spartacus kan ta höjdduellerna i fasta situationer då jag är sämre i luftrummet.

      Har en vänsterfot som kan överraska :-)

      Radera
    2. I division sju har jag av samma anledning alltid fått spela anfaller eller yttermittfältare. Ambitiös men med obefintlig bollkontroll innebär att jag passar bäst till att göra det svårt för motståndaren att få igång sitt eget spel och hugga på spelomställningar.

      Radera
    3. Haha :-) Jag skulle vilja ha Lars som coach, han känner spelarna rätt väl! Tack för att jag tog en plats!

      Radera
  9. Vardia, ARCP och Bonheur var visst sponsorer, så det blir ingen match.

    Fanns inga pengar till någon matchboll.

    MVH/Jultomten

    SvaraRadera
  10. @Jultomten

    Du får tänka på att de flesta av lagets spelare har tjänat multum på sitt eget investerande. Vi behöver inga sponsorer. Som förbundskapten ställer jag upp gratis. Laguppställningen är djärv. Men lyckas vi kommer vi att vinna turneringen.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  11. Garanterat första gången jag blivit vald i en startelva i fotboll. Den enda sport jag blivit vald i tidigare är schack. Ja, jag vet vad ni tänker nu...

    SvaraRadera