onsdag 20 juli 2011

FDA godkänner Brilinta

Såg att amerikanska FDA nu godkände det blodförtunnande medlet Brilinta. Enligt företagets egna uppgifter ska Brilinta fungera bättre än det konkurrerande medlet och storsäljaren Plavix (världens andra bäst säljande läkemedel?). Vi får se hur det går med det. Positivt för AstraZeneca är det i alla fall.

Det var bl.a. frågetecken kring godkännandet av Brilinta förra året som fick kursen på fall i AstraZeneca. Nästa vecka ska Q2 rapporten komma. Jag ser på depåhistoriken att sist jag ökade något i AZN var i mars i år på kursen 292,10 kr. Jag inväntar naturligtvis rapporten innan jag gör en ny bedömning, men det är inte troligt att jag ökar mer just nu. Inte minst p.g.a. att kursen troligen reagerar positivt på Brilinta beskedet. Man vill ju gärna köpa när det är "billigt". Dessutom är jag ganska nöjd med viktningen av AZN i portföljen som det är nu.

Kurs just nu (innan börsen öppnat efter FDA:s besked) är 314 kr.

Lite tidigare om AstraZeneca finns på: Forum - AstraZeneca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar