måndag 22 juli 2013

Midvintermörker

I går kväll vände jag sista bladet i boken Midvintermörker.





Visserligen inte en aktierelaterad bok, men författaren är Lars Wilderäng som också driver bloggen Cornucopia?. En blogg vars inlägg jag stundtals läser.

Jag ska inte gå in så mycket på handlingen då jag förmodar den intresserade helst vill läsa om detta själv, men grundhistorien är i alla fall en överraskningsattack mot Sverige. Man får följa ett flertal rollfigurer och det är mycket action boken igenom inklusive detaljerade beskrivningar av både vapenslag, manövrar som terrängförhållanden. Jag förstår att Lars gjort en grundlig research inför boken. Det är med stor behållning jag läser om händelseutvecklingen. Speciellt som delar av boken utspelar sig i områden som jag är väl bekant med. Det adderar till både spänningen som realismen. Kort och gott en bok jag kan rekommendera för den spänningslystne.

För att föra in inlägget på något aktierelaterat så kan jag även göra en notis om att värderingarna på de amerikanska försvarsjättarna har klättrat. Ett index som man kan följa som speglar försvarsindustrin är Spade Index som på tämligen kort tid nu stigit ca 20%.

En snabbtitt på de stora Boeing, Lockheed Martin, Raytheon, General Dynamics och Northrop bekräftar den bilden. Värderingarna har förändrats till högre multiplar. Ett bolag som t.ex. General Dynamics har gått, från senaste analystillfället, 69,60 usd till 84,40 usd (+ ca 21%).

Jag kan inte finna något i bolagens resultat eller rapporter som skulle motivera detta. Min förmodan är att "Mr Market" antingen ansett att man tidigare överreagerat eller så ser man ljusare på framtiden med tanke på de stora övningar som hållits i Ryssland, upprustning i Asien m.m. Eller så finns det helt enkelt ingen logisk förklaring alls...

Som jag tidigare påtalat så har försvarsindustrin historiskt handlats till vinstmultiplar mellan 10 och 20. Beroende på hur framtidsutsikterna bedömts vara. Nu har de några år varit runt 10. Kanske börjar detta nu ändras.

Det jag pratar om är alltså multipelexpansion. Inte hur bolagen defacto utvecklas. Det kan som så många vet vara milsvidd skillnad.

Jag tog också nyligen en titt på Saab Groups senaste halvårsrapport. Det som kanske stack mest ut är den stora orderingången. I stort sett helt och håller relaterat till att man bokfört order på utveckling av den nya versionen av Gripen.

Jag kan förstå de kostnadsfördelar och kvaliteer en del av Saabs produkter har t.e.x. Jas 39 Gripen i jämförelse med konkurrerande produkter, men som bolag sett är jag inte lika imponerad i relation till nuvarande värdering.  Man har ett relativt stort beroende av just Sverige och svenska skattepengar. Drygt en tredjedel av försäljningen hänger på det. Nu verkar i.o.f.s. Wallenberg ha de kontakter som krävs för att  svenska politiker ska bitvis fortsätta beställa försvarsmateriell från Saab Group, men det är ändå ett ganska starkt beroende som riskerar att slå fel. På samma sätt är beroendet av politiskt stöd stort när det gäller utlandsförsäljningar.

Kommer ett midvintermörker sänka sig över Saab Group framöver eller är det tvärtemot en ljusare framtid som går bolaget till mötes? Vi får se.

Kursen just nu för Saab B är i alla fall ca 124 kr.


8 kommentarer:

  1. Hej!
    Väntar spänt på kommentarer gällande Yara och Fortum.
    MVH

    SvaraRadera
  2. Bör man ge Lars böcker en chans? Egentligen hatar jag fiction men kan tänka mig att göra ett undantag för en bloggrannes skull, men är det värt det?

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag inte. Ska du läsa fiction finns det så många böcker som är så enormt mycket bättre än dom.

      Radera
    2. Håller med att de är läsvärda, tycker ioförsig att hans första bok är betydligt bättre än den andra.
      Finns även "Operation Garbo" i samma genre som jag tycker är en bra bok även om den har många år på nacken nu.

      Radera
    3. Det går läsa Midvintermörker med olika ögon. Svårt att ge enskilda personer definitiva tips på böcker. Ofta beror det ju mer på en själv än på författaren om man upplever hans eller hennes böcker som "värda" att läsa.

      Ja just det, Operation Garbo minns jag lite av. Läste den (eller rättare sagt de för det är två böcker har jag för mig)för några år sedan.

      Sedan ska det även finnas någon liknande bok (fiktiv berättelse) då Nazityskland anfaller Sverige under 40-talet. Minns ej titeln dock.

      Radera
  3. Jag tror att SAAB kan komma att gynnas nu ioch med att Försvarsdebatten har börjat ta form.
    Den som lever han får se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst kan det bli så.

      Radera