fredag 22 juli 2011

Rapporter, rapporter och rapporter.

Har nu hunnit titta igenom ytterligare tre rapporter. Kinneviks, SCA:s och Skanskas.

Kinneviks rapporten finns här: Kinnevik Q2 2011

SCA rapporten finns här: SCA rapporter

Skanska rapporten finns här: Skanska Q2 2011




Det finns tre grundläggande frågor som jag tycker man kan fundera på efter att man gått igenom en rapport i ett bolag man äger aktier i.

1) Vill jag behålla innehavet?

2) Kan jag tänka mig att öka mitt innehav?

3) Om jag är nöjd samt villig att fortsätta bygga på mitt innehav, vilket pris är jag redo att betala för fler andelar?

Klarar man av att ge sig själv svar på ovanstående frågor så kan man kanske hålla huvudet kallare än man annars skulle ha gjort när Mr Market än en gång kommer låter kurserna dansa upp och ner som om de sjöng med i visan "August och Lotta". Kanske... :)

Nu till själva rapporterna.

Kinnevik

Kinneviks substansvärde redovisades till 212 kr.

Korsnäs rörelseresultat var detsamma som förra halvåret 442 milj kr (442), men jämför man med kvartalet i sig 178 milj kr (243) så var det en försvagning.

VD kommenterar "Trots turbulensen i den globala ekonomin ökade Kinneviks substansvärde i det andra kvartalet till följd av fortsatt goda resultat och starka kassaflöden i våra telekom och mediabolag samt de erhållna utdelningarna. I Korsnäs planade efterfrågan ut något efter en period av stark tillväxt. Vi har under kvartalet tecknat avtal om att investera 901 Mkr inom online, vilket vi förväntar oss kommer att bidra till Kinneviks långsiktiga tillväxt."

Jag känner ingen oro utan enbart tillförsikt vad det gäller Kinnevik. Att Kinnevik utan problem bör kunna behålla sin utdelning har jag nämnt i Forum Kinnevik

SCA

SCA följer många andra bolag. Omsättningen minskar något i sek räknat men ökar i lokala valutor.

Resultatet för halvåret blev 3,85 kr/aktie (3,57). Kassaflödet ser bra ut, nettoskulden ökar något. SCA ser stabilt ut, mycket stabilt. Att utdelningen skulle sänkas har jag svårt att se, tvärtom. En vinst över 8 kr för 2011 tror jag vi kunna se. Ska underhålla mig med att räkna/gissa/sia/spå mer vid ett senare tillfälle. :)

Skanska

Det var ingen toppenrapport direkt som Skanska levererade. Vinsten var rejält "dopad" av engångsfaktorn Autopista. Omsättningen sjönk och även vinsten om man skalar av vinsten för försäljningen av Autopista. Skuldsättningen ökade, ordergången minskade, men det var ju inte helt oväntat att det ser tuffare ut framöver. Min uppskattning är att man (borträknat Autopista) kommer hamna på ca 6,50 - 7 kr i vinst för 2011. Vinsten för Autopista har ju redan delats ut så min bedömning blir att den ordinarie utdelningen kommer vara kvar (5,75) men någon extra verkar inte vara aktuell. Den genomsnittliga utdelningen de senaste åren (2004-2009) har varit 74%.

Personligen kan jag stå ut med rapporten. Dåliga framtidsutsikter i närtid är ju också det som pressar ned aktier i pris. Skanska är det innehav jag ökat mest i under senare tid.

En bloggare som nu införskaffat Skanska till sin portfölj är Diversifierad.

"Igår köpte jag på mig lite Skanska efter rapporten. Skanska är klassat som ganska osäkert för tillfället med ganska stor exponering mot konjunkturen, vilket gett aktien en attraktiv värdering."

Skanska ny i portföljen

Vad är din syn på Kinnevik, SCA respektive Skanska?

3 kommentarer:

  1. Jag kanske är ute och cyklar såhär i Tour d'France-tider. Men minskade verkligen SCA:s skuldsättning? Mina minnesbilder från läsningen var att den ökade.

    Att just skuldsättningen minskat en hel del senaste åren är något jag applåderat och gillat då jag tidigare tyckte att den var onödigt hög. Kan detta vara ett trendbrott mot ökade investeringar och förvärv eller ett tillfälligt hack i kurvan?

    SvaraRadera
  2. Tack för påpekandet! Du har rätt. Det är jag som blandar ihop det. Nettoskulden presenterades mycket riktigt som 36.630 milj kr att jämföra med 34.406 milj kr vid senaste årsskiftet.

    Om jag minns rätt så vill jag minnas att VD yttrat sig om att balansräkningen tål genomförandet av några förvärv. Jag tror det är i det ljuset man ska se det. Förvärv för att etablera sig på nya (emerging?) marknader.

    SvaraRadera
  3. Ja, de köpe ju t.ex 50% av en hygientillverkare i Turkiet och har gjort stora investeringar i torkar i Ryssland och ytterligare något land.

    Det finns ju lite olika syn på skuldsättning. En del gillar det då det ger bra leverage. Jag är en fegis. Jag föredrar låg skuldsättning. Men som du säger är det en av börsens tåligare balansräkningar:)

    SvaraRadera