lördag 12 september 2020

Upp och ner och upp

 Det har inte blivit mycket tid över för att följa börs den senaste tiden. Annat tar tiden, men för en långsiktig gör det detsamma. Visst är det roligt att följa med i nyhetsflödet i det korta perspektivet, men det är inte nödvändigt om man har de stora dragen klart för sig.

Noteras har i alla fall att en del saker har mattats något i sin börsuppgång, medan andra saker tagit fart. Några kurslarm triggades så lite har det agerats, men på totalen så gör det marginell inverkan. Jag är ju sedan ett tag tillbaka redan s.k. fullinvesterad.

Inom techsektorn så är många bolag tillbaka på nivåer som de var för en månad sedan så så mycket har ju inte hänt trots allt. Om jag skulle öka i något här och nu inom sektorns så ser Alphabet och Evolution Gaming aptitligast ut på min kulram.

För BMW verkar det heller inte längre vara nattsvart. Nu är jag nöjd med den lilla exponeirng jag har där, men får en känsla av att konjunkturen kanske snart är på väg att vända här.

Fastighetsbranschen är väl de senaste veckornas relativa vinnare. Tycker mig hört positivare tongångar från media på senare tid. Det och höjda riktkurser brukar ju påverka folk. Det har ju också varit några fina uppgångar nu det allra senaste. Tycker fortfarande bolagen ser aptitliga ut, men jag är även här nöjd med nuvarande exponering i förhållande till totalt portföljvärde så det är väl bara hänga med och låta det förränta sig.

Energisektorn (och då menar jag gammal ful-energi) är fortsatt död. Som det tillsynes ser ut nu så nyttjar bara folk sol- och vindenergi samt kör runt på Voi-scootrar. Vad de andra 95 %  täcker sina energibehov med har jag ingen aning om. Ingen annan heller. Men ,men karuseller och gungor. Billigare diesel än på länge. Här kanske jag ska gräva djupare om jag får tid över senare.

Sedan har vi lite fina favoriter så som t.ex. Instalco. Här hade jag velat öka mer över tid och det kanske det kan bli. Tar dock emot lite när kursen börjar  röra sig uppåt allt för dramatiskt. AQ Group är också ett sådant bolag. Även Volati och Beijer Alma, men som jag skrivit tidigare så tycker jag det finns ingen ”värdemarginal” där nu och därtill är jag hyfsad nöjd med nuvarande exponering.

Tittar jag på bevakningslistan så är i princip bara 1 av 4 i ”grönt” territorium. Det är i en sådan här miljö man blickar tillbaka ett fåtal månader med nostalgi då 8 av 10 skrek ”köp”. Och köpte det gjorde jag. Blandad kompott där en del utvecklats fint till nu medan andra fortfarande står och stampar.

Vi får se vad nästa stora ”smäll” blir. Ofta ses ju servicesektorn som stabila när allt annat viker. Denna gången var det dock digitala sektorn vinnare och möten och upplevelser stora förlorare. Det hade ingen anat innan. Vem vet. Nästa gång kanske vi drabbas av ett digitalt virus eller konflikt som slår ut nätet för de flesta eller gör att det skapas massa restriktioner. Då står vi och kliar oss i huvudet än en gång och nya vinnare och förlorare ska koras. Framtiden är som alltid osäker och den är som mest osäker när vi tror oss veta mest om den.

Ha en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar