lördag 6 augusti 2016

Vad sparar du till?

Visst kan man fascineras över vilken aktie eller strategi som ger mest i avkastning över tid. Ett ständigt diskussionsämne inom aktiesparande, men hur ofta diskuteras varför man sparar?

Vilka mål, drömmar och visioner ligger till grund för att man månad efter månad lägger undan en del av sina surt förtjänade slantar på aktier?



I en rapport från Länsförsäkringar så är mediansparandet i Sverige 2000 kr/månaden. Ju mer man tjänar ju mer tenderar man spara. Det verkar i och för sig vara logiskt då man med en högre inkomst har större möjligheter att spara.

Sparsammast verkar skåningar vara, minst västgötar. I västra Skåne är mediansparandet tre gånger så stor som i t.ex. Skaraborg.

Men tillbaka till sparmål.

Själv så Läs hela inlägget här

24 kommentarer:

  1. Till vad vet i fan men bra att ha i framtiden.

    SvaraRadera
  2. För min del är det nog en väldig trygghet att ha ett kapital som på sikt ger en årlig avkastning. Har inget annat stort mål jag heller. Dock är väl tanken att ha en fin portfölj som en extra försäkring inför pension och att då också kunna börja knapra på kapitalet en del för att kunna njuta fullt ut av tillvaron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en sparad peng är alltid bra att ha. :)

      Radera
  3. Jag sparar till pensionen som lurar runt hörnet samtidigt som det är en hobby med sparande och spekulation som jag tycker är ett bättre/intressantare alternativ än vanligt spel hos t ex bookie.

    Pensionsförstärkningen behöver jag eftersom jag tog levde om tonåren 10 år mellan mina livsår 30-40 då jag läste in några gymnasium+högskola till samtidigt som livet var en fest igen:)

    minimipension för min del så tyckte då den behövde förstärkas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oddsen är ju klart bättre vid investeringar/sparande än vid spel. :)

      Radera
  4. Jag sparar för att ha en ekonomisk grundtrygghet oavsett vad som händer i livet. I mer konkreta termer kan man säga att jag sparar för att jag ska kunna sluta jobba mellan 60 och 65 med bibehållen levnadsstandard oavsett hur det statliga pensionssystemet ser ut då. I andra hand sparar jag också för att snabbt kunna skaffa mig en bostad om det behövs på grund av ändrade levnadsomständigheter, oavsett plats eller ränteläge och helst utan att behöva skuldsätta mig för mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig fel att försöka vara på den säkra sidan!

      Radera
  5. Varför har du kvar denna blogg om du ände länkar till den nya blogg i varje inlägg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer under en kortare period delvis dubbelpublicera och korslänka några inlägg som en övergångs-grej.

      Radera
  6. Inget speciellt i mitt fall. Ekonomisk trygghet, frihet, oberoende... Och det är ju inte det sämsta. Sparo: Nytta med mål?.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressanta reflektioner i inlägget Micke. Tack för länken. :)

      Radera
  7. En ny buffert, den gamla tog nästan slut....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehehe. Känner igen mig lite. Du är värd din nya flådbil. :)

      Radera
  8. Jag sparar till min egen pension. Tror inte på någon pension från staten eller tjänstepension för den delen heller. Jobbar mycket utomlands och för oss som rör på sig så är inte systemet byggt för oss. Alltså krävs att man tar hand om sitt sparande själv. Sparar 50% av min nettoinkomst varje månad rakt in i mitt egna pensionssparande som betår av mestadels aktier men även indexfonder. Räknar inte med lika hög sparkvot fram till pension men med tanke på ränta på ränta effekten så försöker jag skapa störst kaptial nu som 30 åring, och sedan låta tiden göra jobbet.

    /Olle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som du kommer kunna fixa det här med finansiering av din pension bra. :)

      Radera
  9. - Till en kontantinsats till hus (ej i aktier)

    - För att dryga ut en förmodligen usel pension. Utdelningarna kan hjälpa mig till en drägligare ekonomisk tillvaro (eller investeras i nya aktier även på ålderns höst).

    Kommer ej att tulla på kapitalet; portföljen går vidare till min dotter.

    Med vänlig hälsning

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon kommer få en god start på sitt sparande då. :)

      Radera
  10. Jag gillar att jobba och kommer alltid att jobba. Jag har därför inget storslaget mål som "frihet från arbete" eller liknande. Mitt sparande ser jag som en hobby samtidigt som det är skönt med ekonomisk trygghet.

    För att inte tröttna på sparandet har jag delat upp sparandet i delmål:
    1. Årlig utdelning motsvarande 500kr/månaden [klart]
    2. Årlig utdelning motsvarande 1000kr/måndaden
    3. Årlig utdelning motsvarande en månadslön efter skatt
    4. Årlig utdelning om minst 50 000 kr/år.

    Efter att fjärde etappmålet uppnåtts är det nog dags att tänka i banor om vad kassaflödet faktiskt ska användas till. Starta eget? Årlig semesterresa med familjen? Det ligger några år framåt i tiden :)...

    Hälsning /CC

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja får du till ett sådant kassaflöde så öppnar sig ju flera möjligheter. Delmål är ett bra sätt att ta sig an långsiktiga mål. :)

      Radera
  11. Bättre bostad är väl grundtanken i mitt sparande.

    /Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tältade lite här om dagen. Kroppen påminde mig om att jag vant mig för mycket vid en riktig säng. Bra boende är inte att förringa. :)

      Radera
  12. Som min blogg kallas "Resan från förorten". Jag vill bo bättre, och så tror jag att bostäder i Stockholmsregionen kan vara en bra investering över tid. Kommer försöka läsa lite oftare på din blogg. Mvh VÄL.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ska följa din med. :)

      Radera