fredag 12 juni 2015

Skatteåterbäring

Denna veckan har många fått skatteåterbäring. Min vana trogen så gör jag därför ett instick med min vanliga uppmaning i dessa tider. Skapa incitament för folk att skaffa sig en sparbuffert!

Vad som är en lämplig sparbuffert skiljer sig från person till person, men oavsett storlek så skapar en liten sparbuffert mer ekonomisk trygghet än ingen alls.

För den som vill låna finns redan fullt av incitament, låga räntor och subventionerade ränteavdrag. Ränteavdragen är jag för övrigt av den bestämda åsikten att de gör föga nytta i slutändan. Eftersom de i praktiken "sänker" nettoräntekostnaderna så höjer det också i andra änden tillgångspriser när alla börjar räkna på "vad man har råd" till. Summa summarum föga effekt i praktiken annat än skyffla skattepengar till kreditgivare.

Min uppmaning är att skapa ett schablonavdrag för kapitalinkomster. På låt oss säga 5000 kr. Ett schablonavdrag ger en viktig signal. Att sparande inte lånande är viktigt. Att samhälle gärna ser att människor skaffar sig en sparbuffert, inte fler kreditkort. Införsel av ett schablonavdrag är inget krångligt. Det innefattar inga nya påfund i form av ny kontotyper eller dylikt.

Det kan lätt "finansieras" genom en liten sänkning av de massiva subventionerna av ränteavdrag. Ränteavdrag som ändå nyttar föga till då de ändå bara blåser upp tillgångspriserna och på så sätt ger högre räntekostnader. På sikt får ränteavdragen gärna fasas ur helt och hållet.

Premiera sparande, inte ökat kreditgivande.

2 kommentarer:

  1. Du, liksom jag, tillhör en krympande skara som tycker att sparande är något bra och som bör premieras.
    Men alla politiker tycker att skulder är bättre. Det ger mer konsumtion och därmed mer produktion och i slutändan mer skatteintäkter.

    Det är mest synd om de personer som själva inte förstår att sparande inte bara blir en ekonomisk buffert utan också i längden kan skapa en ökad ekonomisk frihet och en mindre bekymmersam pensionärstillvaro.

    Sen skal man inte glömma att de med stora (och även små) skulder blir mer beroende av politiska beslut och därmed kan "köpas" med mer bidrag och valfläsk från politiker.

    Besser

    SvaraRadera
  2. Gillar din blogg. Mycket nyttigt!
    Min återbäring går till arrendet av jaktmarken. Om ni anar vad ICA tjänar på sitt skitkött från Brasilien - tillika så jag med god, bra kvalité från skogen. ca 100kr/år läggs i frysen.

    SvaraRadera