fredag 10 april 2015

Min riskhantering

Skrev för ett litet tag sedan ett kortare inlägg om riskhantering: Det enda man kan styra är sin egen riskhantering vars andemening var precis det rubriken säger.

"Vad kan man påverka då?

En sak.


Risken. Vilken sorts risk och hur stora risker man är exponerad mot. Det är egentligen den enda faktorn som man har total kontroll över. Ingen annan, bara du. Du allena kan bestämma över vilken sorts risker du väljer att exponera dig mot."

Med det åtföljande tipset.

"Ska man lägga ned mycket tid på något när det gäller aktier så är det att fundera på hur man hanterar risker."



Ja jag vet att det är mycket roligare och intressantare att försöka räkna ut hur mycket pengar bolag X kommer tjäna år 2017, men i grunden är det ingenting som du som köpare av dess aktier kan påverka. Det du m.a.o. räknar på är förhoppningar - gissningar - luft.

Det finns ett flertal sätt att kontrollera risk. Hur du gör det har kanske inte lika stor betydelse som att du gör det. Metoderna varierar troligen beroende på vilken "metod" man använder sig av för att få sitt kapital att växa. Det är ju t.ex. skillnad på någon som har som affärside att kränga begagnade bilar och någon som har som affärside att köpa upp villor för uthyrning. Hur man minimerar affärsrisker varierar därmed också.

I min lilla tanke-bubbla så finns främst tre övergripande risker och jag hanterar dem som följande.

Jag riskerar att köpa ett undermåligt bolag.

Jag försöker minska den risken genom att ställa bolag mot vissa kriterier. Identifieras allt för många "riskfaktorer" så blir bolaget ej godkänt, oavsett pris. Identifieras många riskfaktorer men det hamnar inom godkänt så kan en mindre exponering vara acceptabelt.

Jag riskerar att köpa för dyrt.

Betalar man för mycket så blir den framtida avkastningen lidande. Jag försöker därför alltid bedöma ett rimligt "värde" och sedan hålla eventuella köp runt eller under det "värdet".

Jag riskerar göra felbedömningar.

Jag förutsätter att jag har en utbildning och erfarenhetsmässig bakgrund som alls inte ger någon "edge" på aktiemarknaden. Jag riskerar därför göra många felbedömningar. Därför håller jag en relativt diversifierad portfölj där ett enskild innehav inte köps in i för stora bitar. Jag köper också inte in allt på en enda gång utan försöker över tid sprida ut inköpen om det går eftersom det ger mig mer tid att fundera/lära känna bolaget och följa dess utveckling. Jag utgår också från hur mycket pengar jag satsar, inte hur stor andel innehavet utgör av portföljen. M.a.o. har jag bestämt att taket för en exponering är 5% av portföljen köper jag enbart för ett belopp som motsvarar 5% av portföljen. Halveras kursen därefter och innehavet då motsvarar 2-3% av portföljen så köper jag inte lika mycket till bara för att vikta upp.

Hur tänker du kring din egen riskhantering?

4 kommentarer:

  1. Jag köper ofta och regelbundet i en rad olika bolag/branscher. Tack avanza för 1kr courtage! Enskilda innehav motsvarar mellan 0,5 - 3 % fördelat på 25 bolag, har 2/3 ränte- och obligationsfonder. Utdelning erhålls 10 av 12 månader. Så ser det ut i dagsläget. Varje vecka säljs fonder för köp av aktier för cirka 5-10 000 kr fördelat på affärer om max 599 kr/affär. Fondinnehav och sparande borde räcka till köp i ett år framåt på den nivån. Inspirerad av bloggaren som kör "vecko-portföljen", fast i större skala. Rätt kul faktiskt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som om du tänkt igenom strategin ordentligt. :)

      Radera
  2. Utmärkt ämne att skriva om!

    Inläggets rubrik är "min riskhantering" men jag tycker att det är lite otydligt vilka gränser du faktiskt använder när det kommer till portföljinnehavens storlek. Du skriver "M.a.o. har jag bestämt att taket för en exponering är 5% av portföljen köper jag enbart för ett belopp som motsvarar 5% av portföljen." Använder du dig av 5% som en övre gräns eller var det bara ett exempel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 5% var ett exempel på vad jag kan tillåta mig köpa i något som håller halvbra kvalitet. "Taket" är högre i bolag av bättre kvalitet, 10% respektive 20%. Ca 2,5% om det är någonting för mig mer udda av lägre kvalitet. Mindre än det och det är ju egentligen ingen ide ens att ha någon exponering. H&M har enligt mig en väldigt hög kvalitet och jag skulle inte ha några större betänkligheter av att fylla 1/5 av portföljen med H&M aktier om köptillfälle begav sig.

      Radera