lördag 15 november 2014

Månadens MIILF

Dags för en liten kort uppdatering gällande månadens MIILF - Mature Investors I´d Like to Follow.

Denna MIILF-bevakning uppdateras fortlöpande och fokus ligger på vad några erkänt duktiga kapitalförvaltare förvärvat och till vilka priser de ansåg det vara köpvärt.


Didner & Gerge

Q3
Swedish Match ca  235 kr
Volvo ca 80 kr
Elekta ca 75 kr
Swedbank ca 175 kr
H&M ca 290 kr




Skagen

Oktober
Lundin Mining ca 33 kr
Unilever ca 41 usd
Sanofi ca 50 usd
AIG ca 52 usd
Goldman Sachs ca 180 usd
Citigroup ca 51 usd



Warren Buffet

Q3
Directv ca 86 usd
Charter Communications 158 usd
General Motors 35 usd
WalMart ca 76 usd



Donald Yacktman

Q3
Twenty-First Century Fox ca 34 usd
Oracle Corporation ca 41 usd
Procter & Gamble ca 82 usd


10 kommentarer:

  1. Dessa inlägg gillar jag. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för visad uppskattning.

      Radera
  2. Något av bolagen du själv funderat på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del är bekanta sedan tidigare. Jag försöker ibland avsätta lite tid till att lära mig om nya bolag. Elekta, Unilever och General Motors blir nog i så fall de prioriterade.

      Radera
  3. Inlägget har fokus på förvärv men det kan kanske ändå vara värt att notera att BRK exit DE.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Buffett har även gjort exit i P&G i utbytte mot Duracell. P&G övervärderad?

      Radera
    2. Ja det är vad som kan vara intressant att undersöka för eventuellt köp som MIILF-inläggen har fokus på.

      Jag ser ju dock försäljningar. Jag såg att t.ex. DE sålts, liksom Didner & Gerge t.ex. sålt BRK. I DE:s fall tror jag att DE ligger i antingen Teds eller Todds portföljer och de ser helt enkelt mer "värde" i något annat (Charter Communications, Directv?) och lösgjorde kapital för det. Didner & Gerge sålde nog BRK för de tyckte bolaget inte längre var undervärderat. P&G - Duracell bytet är nog Buffet med att ha tagit fram för det är ju en lite större affär. Man byter ut sina P&G-aktier mot nya Duracell spin-offen. Väldigt skatteeffektivt. Hade man sålt P&G aktier hade det blivit skatt på det eftersom de förvärvades till mycket lägre kostnad än dagens prisnivå. Utdelningar på P&G aktier får man skatta för, men nu får man ju ett helt bolag, Duracell.

      Radera
  4. Du har inte noterat att D&G smallcap köpte Bahnhof i augusti ?
    De redovisade det i sin månadsrapport för aug/sept ? Jag såg det på deras hemsida i början av oktober.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Jag brukar inte notera ned deras smallcaps. De faller oftast utanför mitt eget intresseområde. Det är inte där jag själv letar bolag i första hand. Dessutom är fonden väldigt, väldigt ny. Även vissa bolag som t.ex. Skagen köper in kommer inte med för de är enligt mitt synsätt för exotiska eller svår handlade. Det är m.a.o. inte en 100%-ig täckning på MIILF-rapporteringen.

      Radera
  5. Hej !
    Bra inlägg hoppas det kommer en uppdatering.

    SvaraRadera