måndag 6 januari 2014

QuantShares US Market Neutral Anti-Beta Fund

Jag var bara tvungen att prova att få det tungvrickande QuantShares US Market Neutral Anti-Beta Fund i skrift.

Jag är inte helt säker på vad förvaltarna på QuantShares US Market Neutral Anti-Beta Fund (Ticker: BTAL)  gör, men vad det än är så tar de ca 1% i förvaltningsavgift och fonden har gått ungefär lika mycket ned under de två år den funnits som S&P 500 har gått upp.

Själva skriver de "Anti-Beta investing entails investing in securities that have below-average betas and shorting securities that have above-average betas."

Med tanke på historiken så borde de väl snart lansera en Anti-Anti-Beta fond för om Anti-Beta gått dåligt borde ju Anti-Anti-Beta gå bra, eller?

Huruvida månadsspara i en indexfond med låga avgifter eller investera direkt i aktier när dess priser bedöms vara attraktiva är bäst på lång sikt kan debatteras. Båda sätten lär fungera och det handlar kanske mer om kynne och sinnelag, tid och intresse för varje person än vad som är det optimala för alla.

Det som kommer i åtanke dock är Charlie Munger. Munger lär ha uttryckt orden "Tell me where Im going to die, that is, so I dont go there". 




2 kommentarer:

  1. Glada upptåg är det gott om på aktiemarknaden. En av mina favoriter är The Bull and Bear Fund. Upplägget var följande i Bull fonden samlade förvaltaren de aktier han trodde skulle gå upp. I Bear fonden kortsålde man de aktier som man trodde skulle gå ner. Nu kommer det roliga: Investeraren hade möjlighet att sedan själv bestämma fördelningen d.v.s hur många procent som skulle läggas på varje. Hur gick det då? Bägge fonderna rasade ner i källaren. Jag tycker absolut någon aktiv fondförvaltare i Sverige skall ta upp konceptet. Detta kommer att locka en storpublik. Jag lovar.
    Med vänlig hälsning
    Lars
    P.s som du kanske vet är jag en varm förespråkare av indexfonder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en riktig publikfriare. :)

      Ja jag vill minnas att du har förespråkat det både här och hos Lundaluppen. :)

      Radera