torsdag 23 januari 2014

Nytt innehav

Ett nytt innehav är införskaffat!



Tyvärr kan jag inte presentera något nytt exotiskt bolag. Det handlar m.a.o. vare sig om nattklubbsverksamhet, guld eller olja.

Det nya innehavet är Industrivärden.

Jag har ännu inte publicerat något inlägg med Industrivärden gentemot mina kriterier, men har ändock skrivit en del om bolaget bl.a. här:

Lite mer om Industrivärden

"Min personliga syn är att Industrivärden i nuläget är riskminimerande samtidigt som det ger en godtagbar avkastning även under rådande omständigheter."

och här:

Värderingsförsök av Industrivärden

" Nästa fråga man kan ställa sig är vilket PE tal man bör använda. 10?, 15? 20? Här väljer jag att inte göra några "prognoser" utan istället titta bakåt. Vilken PE värdering har de tre viktigaste innehaven (Handelsbanken, Sandvik och Volvo) haft historiskt sett över en 10 års period? Svaret blir 10, 11 respektive 15. Ett oviktat medel blir alltså 12."

De flesta av Industrivärdens innehav anser jag mig ha en hyfsad god koll på sedan tidigare. Några av dem finns också redan i portföljen (SCA, Skanska).

Jag har egentligen dragit mig för att ta in ytterligare ett bolag, men tyvärr så finns det inte jättemycket attraktivt att öka i bland de befintliga. Då hamnar man i valet och kvalet att fortsätta vänta eller ändå pytsa in en del i något nytt som ändå ser helt ok ut.

Jag har också funderat på om man skulle sälja delar av andra innehav som verkar lite väl högt värderade för att skjuta in en något större andel i något annat, som verkar mer attraktivt värderat. Å andra sidan vill jag inte hamna i det att jag börjar ett beteende av att köpa och sälja för att kamma hem vinster. Köp-billigt-och-sälj-dyrt affärer kan man göra på många marknader men jag är osäker på om min edge ligger på aktiemarknaden när det gäller sådant. Då är det bättre att ha en mer passiv strategi med det kapital som är placerat på "börsen".

Köper man bolag som anses vara kvalitativt bättre än många andra, till priser som är lägre eller i ungefärlig höjd med vad som kan anses rimligt. Då ska det väl mycket till om man inte kan få en god avkastning över tid till väldigt låg risk.

Många av 2013 års inköp gjordes ju i norska Yara och det bolaget är fortfarande ett alternativ, men storleken på innehavet börjar tangera den gräns jag satt där. Berkshire Hathaway är ett annat alternativ och där kommer det troligen bli mer inköp så småningom.

Vi får se var vårens utdelningar kan återinvesteras i men vill det sig så pass så kanske det blir fler köp i Industrivärden.

Borde jag ha mer tålamod och låta slantarna som gick till inköp av Industrivärden-aktier ligga på sparkonto? Är jag för okreativ i mina inköp?

12 kommentarer:

  1. Jag förvånas av att alla bloggar är så duktiga att dom alltid lyckas hitta ett köpvärt bolag varje månad. Tänker mig själv som bloggare.:-) Ett köp kanske vart fjärde år och sen sitta på händerna där i mellan. Blev inte mycket att läsa.:-) Det är tur att alla inte är så tröga som jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehehe nä man får nog vara lagd lite åt det någorlunda mer aktiva hållet trots allt i jämförelse med din tidsintervall. :) Av ren nyfikenhet vad köpte du då sist det begav sig och näst sist? :)

      Radera
  2. Som reflektion till din kommentar så tror jag att eftersom många har ett månadssparande som grund så återkommer frågan varje månad. Var ska de pengarna placeras? Ofta ser väl någon aktie mer attraktiv ut än t.ex. sparkonto. Speciellt om man redan har buffertsparande på en nivå som man är nöjd med.

    SvaraRadera
  3. Nordjyske bank sist Swedbank innan det, om vi prata betydande innehav.
    Kalle56

    SvaraRadera
  4. Har du nån koll på hur ägarsituation kommer se ut efter buffett trillar av pinn. Kommer Gates stiftelse sitta med aktiemajoriteten så?

    Ernesto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjae inte egentligen men går ju räkna lite i alla fall. Läste någon siffra om att Gates fått aktier i BRK till ett värde av ca 12 miljarder usd. Buffetts nuvarande innehav är väl värt ca 60 miljarder. 12 miljarder motsvarar ca 105 miljoner B-aktier. Han har hittills lovat Gates 500 miljoner aktier av vad jag förstått. Han omvandlar A-aktier till B-aktier när han ger gåvor så motsvarande aktier till ett värde av ca 45 miljarder usd verkar "öronmärkta" för Gates stiftelsen. 45+12 = 57 miljarder d.v.s. drygt 30% av BRKs marknadsvärde.

      Radera
  5. Hej.
    Större investment bolag med substansrabatt är ju alltid intressant om det är svårt att hitta enskilda aktier som är köpvärda.
    Investor (skall köpas)
    Svolder(ägs)
    Industivärden(ägs)
    Kinnevik (ägs men inte attraktiv på dagens nivåeru)
    Ratos (stort innehav som jag är tveksam till)

    När jag började köpa aktier var det just i Industivärden eftersom jag såg det som en aktiefond med rabatterat pris. Ett bra sätt för diversifiering enligt mig. I värsta fall får man utdelning på ett par procent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite så går mina tankebanor också. Visserligen finns det några enskilda bolag som, liksom Industrivärden, ser ok (om än inte jätteattraktivt) ut utifrån min bevakningslista.

      Jag kanske är lite för odisciplinerad här eftersom jag väljer att avvakta med ytterligare inköp i dem och istället väljer ett nytt (divorsification?). I sista änden så är det inte siffror som styr utan väldigt subjektiva bedömningar. "Fighten" pågår ju också mer inom sig själv än med sin omgivning när det gäller aktier.

      Radera
  6. Även jag har bara bra investmentbolag i portföljen, utom Industrivärden..!!

    Tycker inte att de har tagit rätt beslut tidigare under åren, fel timing och höga inköpspriser (vilket inte heller Investor har gjort alla gånger) Men är nu mer positiv att även Industrivärden har många bra år framför sig med bra uppsida i underliggande bolag.

    Dock, vad är rätt pris? Jag väntar nog tills "den stora nedgången" kommer, antagligen inom ett år.
    Det gäller bara att ha tålamod....
    (Sist jag sålde några aktier eller fonder var 2007, men under 2014 så säljer jag av de mesta utanför min "hobbyportfölj" som är strikt "Buy&Hold")

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den omvandling de gjort, men jag är inte helt komfortabel med precis allt som "ingår" i Industrivärden. "Hävstång" i två led bl.a. samt beroendet av sin "husbank". Industrivärden blir ju som en indexfond med hävstång som historiskt genererat +1% över index årligen och har 0,18% i förvaltningsavgift.

      Jag månadssparar i Avanza Zero genom vått och torrt och det här liknar mer ett sådant köp, med den skillnaden att mer efterforskningar om innehaven gjorts innan samt jag har satt ett "rätt pris" för vad som kan anses acceptabelt för fortsatta köp.

      Radera
  7. Varför inte köpa Industrivärdens största ägare ? Lundbergsföretagen dvs Lundbergs, som äger 18% av Industrivärden ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lundbergsföretagen finns också på bevakningslistan men är snäppet "dyrare" enligt min bedömning i nuläget.

      Radera