onsdag 22 januari 2014

Kinneviks VD lämnar

Kinneviks VD Maria Brunell Livfors lämnar VD-posten. En post hon haft sedan 2006. Innan det arbetade hon som finansdirektör för MTG mellan 2001 och 2006, men till Kinneviksfären kom hon redan 1992.

"Det är mitt eget beslut. Jag har varit vd i Kinnevik sedan 2006 och vi har gjort stora förändringar de senaste åren samtidigt som vi är finansiellt starka just nu. Det är en bra tidpunkt att lämna över till nästa ledare som får fortsätta strategin och hitta nästa tillväxtsektor.", säger Mia.


Planen är dock att hon ska sitta kvar i styrelserna för Cdon, MTG, Millicom och Tele2  samt bli invald i Transcom.

Storägaren och styrelseordföranden Christina Stenbeck kommenterar med orden

"På mina egna och styrelsens vägnar vill jag uttrycka en oerhört stor tacksamhet för vad Mia gjort för Kinnevik under sina mer än 20 år inom gruppen. Under hennes ledning har det lagts en mycket stabil grund för nästa fas i Kinneviks förändringsarbete."

Synd att se henne gå från VD-posten. Jag uppfattar henne som en mycket kompetent VD. Roligt dock att höra att hennes engagemang i Kinneviksfären inte helt och hållet avstannar utan tar sig en annan arbetsform. 

Samtidigt har den ena säljrekommendationen efter den andra kommit. Det är Zalandos höga värdering som ligger till grund för de flesta. Ett exempel är Nordeas, som menar på att med nuvarande värdering av Kinnevik så ligger värderingen för Zalando på ca 82 miljarder kr. Sanslösa summor.

Kursen just nu är 259 kr.


Jag har inga avsikter att sälja utan sitter förnöjt med mitt innehav oavsett de tvära kasten i kursen både under 2013 som nu den senaste tiden. Jag har ej heller någon avsikt att öka på de här nivåerna. Det är enligt mitt sätt att se det fortfarande för dyrt, tyvärr.

Utdelning i minst samma storleksklass som förra året förväntar jag mig dock till våren.

Hur tänker du kring när en VD lämnar ett bolag? Några tankar om Mia Brunell Livfors?

7 kommentarer:

  1. Inget ont om Mia Brunell Livfors, men jag hade sålt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ju ett gott track record av att finna en bra tidpunkt för försäljning när VD lämnar sedan innan så du har säkert rätt även denna gång. :)

      Radera
  2. Är inte tillräckligt insatt för att kommentera ledningen. Kan dock säga att jag är skeptisk till både Kinneviks portföljbolag och dess värdering.

    SvaraRadera
  3. Kan inte säga så mycket om Kinnevik men jag uppfattade snarare Mias fortsatta engagemang i diverse styrelser som ett sätt att ta fokus från att hon enligt egen utsago lämnat efter att ha "diskuterat det under väldigt kort tid" (inte ett exakt citat).

    Reportern från di nappade tyvärr inte på det men jag vill gärna veta vad som får en människa som slår mig som både smart och långsiktig att lämna skeppet.

    SvaraRadera
  4. På Anders Wall föreläsningen var det tydligt att hon hade en hel del tankar på temat vad hon ville uppnå i livet och var hon befann sig i livet för tillfället. Jag tyckte att det var lite konstigt att hon hade en sådan åldersnoja trots att hon åstadkommit så mycket i förhållande till de flesta jämnåriga.

    Min gissning är att hon helt enkelt bedömt att hon trivs bättre som engagerad i koncernen men i en mindre opretativ roll. Att Mia byter roll kan helt klart även leda till att VD:s roll i Kinnevik förändras men jag tror nog att Mia är nöjd med sin nya roll och hon hade inte fått den rollen om inte Christina var nöjd.

    SvaraRadera
  5. Håller med Aktieingenjören.

    Jag har följt Kinnevik på nära håll och vad som inte heller kommit fram i pressen är att Mia sålt de flesta (alla??) av sina aktier (i Kinnevik ) och fått ut 5 MSEK.

    Man skall inte undervärdera den tid o kraft det tar att vara VD (och chef !!) och då kanske man vill ta det lugnare medan man fortfarande kan njuta av livet...
    Jag vet inget om hennes privatliv, men gissar att om något händer där så kan man nog tänka om och ha andra prioriteringar.

    Besser

    SvaraRadera
  6. Jag är mycket skeptisk till Kinneviks värdering men tror att det kan vara positivt med Stenbeck i styrelsen på Zalando. Kanske hon har insett att det är dags att prioritera lönsamhet. VD-bytet har jag väldigt svårt att säga något insiktsfullt om förräns om några år.. det förändrar inte min bild av bolaget särskilt mycket.

    SvaraRadera