torsdag 11 oktober 2012

Impopulär bransch

Det är alltid extra intressant att titta runt i branscher som är krisdrabbade. En sådan är rederibranschen, både här i Norden som globalt sett. Rederibranschen är ju en bransch som varit betydande i Sverige en gång i tiden. För drygt 20 år sedan fanns ett tiotal rederibolag noterade i Sverige och de stod då för drygt 3% av all sjötrafik i världen. Idag återstår två små bolag, Transatlantic och Concordia Maritime.Tittar vi på våra grannländer så finns det några större. Vi har exempelvis Möller-Maersk, Wilh. Wilhelmsen, D/S Norden, Frontline och Stolt-Nielsen.

Många bolag inom rederibranschen,kan idag handlas till betydande rabatt till det bokförda värdet på det egna kapitalet och till hög direktavkastning. Vi har exempel på direktavkastningar så som:

Concordia Maritime 9,5%
Safe Bulkers 10,3%
Navios Maritime Partners 11,%
DHT Holdings 16%
Star Bulk Carriers 9,5%
Teekay Tankers 14,8%
Overseas Shipholding Group 13,9%
North American Tankers 12,8%

Anledningen till impopulariteten är att det finns en överkapacitet i branschen. Under de gyllene åren innan finanskrisen beställdes en mängd nya fartyg. När de blev färdiga, och färdigställs nu, så kommer de ut på en helt annan marknad. På så sätt överträffar fraktkapaciteten behovet. Med dagens fraktrater så är det knappt man täcker driftkostnaderna. Många rederier är också tungt skuldsatta. Det är en kapitalintensiv bransch där man behöver ta lån på betydande summor för att bygga ett fartyg. Klarar man av att bibehålla utdelningarna? Klarar man av att driva rörelsen vidare?



Det finns också anledning att vara skeptisk till det bokförda värdet på tillgångar. Fartyg som köpts in då värderingen och kostnaden för att bygga låg högre än idag är inte nödvändigtvis lika mycket värda i dagens ekonomiska klimat. Ett sådant exempel är Concordia som skrev ned sin fartygsflottas värde med en åttondel nyligen. Planerade avskrivningar räcker alltså inte till utan extra nedskrivningar behöver belasta resultatet.

I en dylik miljö, kan det finnas något att "fiska upp"? Kanske, kanske inte.  Vad tycker du?

18 kommentarer:

  1. Kombinationen av stora fasta kostnader, svajig intjäning och min totala brist på förståelse för branschen gör att jag håller mig borta.

    Är man kunnig om rederibranschen kan man kanske hitta guldkornen men annars tror jag det blir svårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar vara en tuff bransch. Min förmodan är att de med starkast balansräkningar har bäst förutsättningar att klara sig igenom tuffa tider.

      Radera
    2. Jag kan inte påstå att rederibranschen är en svår bransch att förstå. För min del är det svårare att förstå branschen som bolag som t.ex. Nolato, Alfa Laval, m.m verkar i. Rederibranschen handlar väldigt mycket om makroekonomi och det är inte så svårt att tolka statistiken som kommer från världens hörn. Minskad konsumtion leder till minskad import och minskad efterfrågan vilket leder till minskad efterfrågan på frakt. Svårare än så är det inte att förstå. Jag kan däremot inte tolka hur stor efterfrågan är på produkter i polymera material för användning inom medicin och fordonsbranschen.

      Precis som Spartacus säger så handlar det om en stark balansräkning. Har man en bra ledning och en stark kassa så är det bara att rida ut denna kris, lite som HM gör.

      Radera
  2. Välj ut de 10 bästa och köp tex för 10 000:- i vardera bolaget. Sannolikheten att är mycket stor att någon av bolagen kommer att gå mycket bra och att något bolag kommer att gå i konkurs. Men sammanlagt kommer detta att gå fint - och under väntetiden får du en bra direktutdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sådan strategi kan antagligen fungera. :)

      Radera
  3. Tankrederiet som du borde titta på heter Teekay Offshore. Det som särskiljer dem ifrån övriga tankrederier är att man är nischade (har nästan monopolställning) på såkallade shuttle tankers. Tankfartyg som kan lasta direkt ute vid oljeriggarna. Företaget är väldigt lönsamt redan, och i takt med att trenden går mot att allt mindre (i antal fat, inte färre) oljefält byggs ut som inte kan bära kostnaden för att bygga pipeline så kommer efterfrågan på shuttle tankers att öka. Tror jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! :)

      Radera
  4. Jag kör Maersk, man har storleken och musklerna att övervintra, och förmågan att gå in i lönsamma nischer vid tillfälle. Men det blir såklart inte en tiodubblare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tittar man runt på olika sjöfartssbolag så framstår Maersk onekligen som ett av de mer intressanta. Relativt goda finanser och hygglig intjäning. Utdelningarna är iofs inte så mycket men bolaget verkar ha byggt upp sitt egna kapital med ca 5-7% årligen (2011-2007) och kan säkerligen fortsätta med det i den takten framöver.

      Radera
  5. Jag kör på skeppsmäklare eftersom riskerna är mycket lägre, de äger inga egna skepp. Har valt clarkson, men är man ute efter högavkastare är braemar ett alternativ. Båda noterade på Londonbörsen (så dyrt courtage tyvärr). Kanske off topic, men de finns i samma impopulära bransch men har en helt annan affärsmodell.

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Clarkson verkar mycket riktigt vara en pärla så som du skrivit i ditt inlägg. Mycket fina nyckeltal och historik. :)

      Clarkson nämns också om och om igen i diverse årsredovisningar när man läser årsredovisningarna för rederibolagen. Inte minst då det gäller värderingen på fartygsflottorna. Aktieägarna i Concordia och D/S Norden kan ju bl.a. skylla förlustsiffrorna 2012 på Clarkson iom nedkrivningen av fartygsvärdet i de bolagen. ;)

      Radera
    2. Haha, där ser man :-) Ja, Clarkson verkar vara en betrodd aktör på området.

      Radera
  6. Själv har jag köpt Concordia för 10.40 kr och avser att äga på lång sikt. Hoppas på en trygg resa där jag hoppas kunna få en fin utdelning i många år. Dom har varit generösa utom 2002....men kring 10 kr så hoppas jag på en fin avkastning åren framöver...time will tell.

    PJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den höga direktavkastningen gjorde mig också nyfiken på Concordia. Jag blev dock skeptiskt då jag såg hur skulderna svällt. Än så länge har man hållit i utdelningarna men vill man framöver få ned skulderna så får man nog snart tänka på att justera utdelningen tror jag. I jämförelse med hur andra rederier värderas (även om relativ värdering långt ifrån är allt) så handlas Concordia till ganska höga P/S tal också. Jag tror det finns risk för sänkt utdelning tyvärr. Concordia kan dock vara ett intressant uppköpsobjekt men risken finns att de större fiskarna hellre väntar på att mindre aktörer går i konkurs och går hellre in och köper då än innan... men som du säger, tiden får utvisa. :)

      Radera
  7. Hvorfor har du ingen John Fredriksen-selskaper i portoføljen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror väldigt många av dessa rederierna kommer slita. Många sitter med gamla ship som inte har de energiesnåla motorer som nybyggena som kommer från varven har idag. Har haft frontline i väldigt många år, idag är de inte värdt mycke men utdelningarna var väldigt bra under de "bra åren". Har absolut ingen tro på frontline, de nya båtarna som kommer är mycke billigare i drift. Har även en post i Golden ocean som gett mycke pengar under åren, men nu är det inte mycke att hurra över.

      Båda dessa företagen är John Fredriksen företag, en person som jag anser är en av de som kan marknaden bäst. Han är även väldigt aktieonär vänlig om man jämför med andra tex Jihuni och en del grekiska redare.

      Jag tror segmentet ska yttligare ned men skulle jag ta fram ett företag skulle det bli Frontline2012 (frnt).
      När frontline höll på att konka flyttade JF nybyggerna över till detta bolaget. Han har även beställt gasship samt produkttankers. Båtar med energiesnåla motorer som kommer ha en kraftig fördel mot konkurrenterna när de kommer på sjön rundt 2014-2015.


      http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2455628.ece
      http://www.hegnar.no/analyser/aksjetips/article705809.ece

      Radera
  8. Rederibranschen och flygbraschen verkar ha mycket gemensamt. Då jag själv jobbar inom flyget så skulle jag kunna peka ut pålitliga kandidater direkt... samma sak gäller troligtvis inom rederibranschen, att man måste ha intern eller mycket bra kunskaper inom området för att inte göra bort sig. De historier jag hör från min kusin som jobbar till sjöss bekräftar den tesen. Det stora problemet inom flyget som jag också tror rör rederierna är brist på ordentligt ledarskap och ägande. I många fall är det kriminella personer som styr, och pengar verkar aldrig vara något problem att få tag i för dessa personer. Vettiga personer håller sig borta från branscher där de inser direkt att konkurrensen är för tuff. Så för min egen del håller jag mig borta från rederierna... kanske hade jag gjort samma sak om jag bara haft bättre koll på andra branscher också. Lika bra att jag inte vet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehehe det är sant. Det är tur man inte vet hur lite man vet. Då skulle man snabbt bli missmodig. :) Allra minst vet man kanske om det som man står närmast, sin egen framtid. :)

      Radera