onsdag 11 november 2015

Hennes & Mauritz

Ett udda faktum som bör betänkas av bloggläsare är att ofta skrivs det minst om bolag som är  självklara och mest om de mer udda fåglarna. I alla fall fungerar det lite så för mig. Jag misstänker att liknande tendenser finns hos andra bloggare.

Det får ju effekten att bolag som kanske är det för portföljen viktigaste innehavet skrivs det om minst. Ett sådant bolag är Hennes & Mauritz. Det går som en klocka, är nästan alltid dyr och jag tvekar inte en sekund att köpa  när jag tycker tillfälle ger sig.

Det är m.a.o. ett bolag jag skriver alldeles för lite om. Det är helt enkelt för självklart i portföljen. Liksom hur jag ska agera med det. Det finns för få frågetecken. Det är kanske dess svaghet.

Hur som helst. Eftersom jag gör minnesnoteringar kring diverse andra bolag kan jag likväl slänga in en kring H&Ms senaste rapport.

Vid bokslutet angav man att man skulle lansera ett nytt koncept, H&M Beuty i ca 900 butiker under hösten. I senaste rapporten (Q3) angav man att man rullat ut det i 700 butiker. Man följer plan ganska bra  m.a.o.

Man fortsätter med en kraftig butiksexpansion. Indien och Sydafrika blir de nyaste marknaderna och man rullar även ut online-konceptet i fler och fler länder.

Totalt har man nu 3675 butiker världen över.

Tittar man på de finansiella siffrorna ökade försäljningen de nio första månaderna med 22% och resultatet 12%.Valutaeffekter spelar en viss roll även för H&M.

Bolagets största marknader är Tyskland, USA, Storbritannien, Frankrike och Kina. bland dem så är det i USA och Kina försäljningen växt mest på ett år (ca +1/5). Det är i USA och Kina man öppnat flest butiker under samma period.

I klädbolag brukar det vara populärt att kolla lagernivåerna. Stora lager kan betyda att man måste rea ut varor senare. H&M anger i sin senaste rapport att lagret vuxit. Det utgör nu 31,1% (26,5) av balansomslutningen. Det är en ganska stor skillnad men förklaring ges också i rapporten. Överlag har jag aldrig varit orolig över H&Ms lagernivåer. Är det några som kan kränga kläder så är det H&M.

Hörde förresten att H&M nyaste kändisdesign kollektion sålde för det dubbla på Tradera minuterna efter att det släppts. Så om någon tycker att day-trader karriären går dåligt. Här är ett typexempel på hur man kan få goda arbitragemöjligheter. Byt bara ut blipparna mot B-H:ar eller liknande.

En sammanställning över H&Ms koncept och butiker följde också med i senaste rapporten.

H&M 3403 butiker
COS 128 butiker
Monki 94 butiker
Weekday 20 butiker
& Other Stories 25 butiker
Cheap Monday 5 butiker

En titt på kassaflödet ger vid handen att investeringarna har kostat mer pengar nu än förra året. Expansion kommer ju inte gratis.Kassan är därför något mindre än för ett år sedan, men jag hyser inga större oro. Balansräkningen är stark, men några jättehöjningar av utdelningen bör det inte finnas utrymme för. Det tillåter inte kassaflödet med nuvarande expansionstakt.

Avskrivningarna har dock ökat med 27% från föregående år. Det bör höra ihop med expansionen även om jag kan tycka att det är lite väl mycket. Under de senaste åren kan jag inte minnas att ökningen någonsin legat över 20%. Vanligare är ca 12-15%. Detta är det dubbla. Någon läsare har kanske redan hittat en god förklaring till detta?

Rullande 12-månaders vinst är i alla fall 13,05 kr/aktie och senaste utdelningen var på 9,75 kr/aktie. Kurs just nu ca 332 kr.





13 kommentarer:

  1. Problemet är kanske inte bara att det skrivs för lite. Kanske är det ocksâ sâ att man analyserar företag som H&M för sällan.

    När tittade ni gamla H&M ägare senast pâ vilka konkurrenter som H&M har?
    Ja, menar i Sverige har ni en väldigt klar bild över det men utanför Sverige som trots allt börjar bli och kommer att bidra till en allt större del av H&Ms framtida inkomster...

    Hur ser det ut där? Har nya företag etablerat sig som skapar problem för H&M? Dessa företag lär ju knappast börja med att etablera sig pâ den svenska marknaden eftersom den helt enkelt är för liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns ju risk för att man blir hemmablind. Det klassiska jämförelsebolaget annars brukar ju vara Inditex.

      Radera
  2. Är inne på samma linje som tidigare kommentator. Jag läste denna artikel av Economist i september om H&M:s nya värsta konkurrent Primark: http://www.economist.com/news/business/21663221-rapidly-rising-super-cheap-irish-clothes-retailer-prepares-conquer-america-rivals-should

    De kommenterar att Primark har dels mycket billigare priser, dels högre omsättning per ytenhet och är nu på ingång på marknader över världen. Själv valde jag och besöka Primark under en resa till Berlin kl 20 på kvällen en lördag och det var en helt galen rusch där. Priserna var också sjukt låga och de gör mycket det H&M gör, men billigare och med större omsättning. Så jag tror att se H&M:s position som fortsatt oslagbar kan vara svår att hålla. En hög ROE marknad drar oftast in mycket konkurrens och det verkar som Primark kan verkligen konkurrera i de prissegment som H&M satsat på. Däremot kan det ta ett bra tag innan det biter sig in i deras marginaler, om det inte gjort det redan med tanke på att vinsten bara har ökat 30 % sedan 2009, jmf med 70 %-ig omsättningstillväxt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken. Intressant läsning!

      Radera
    2. Interesting article, thanks for the information.

      Radera
    3. För något år sedan var jag i Spanien och jag besökte då för första gången en Primark butik i Roquettas del Mare. Jag blev mycket imponerad av vad jag såg av verksamheten och jag tror att den mycket väl kan ha en lysande framtid.

      Efter vad jag minns var priserna betydligt lägre än HM:s, kläderna var definitivt välskräddade i förhållande till sitt pris och den största invändningen jag hade var materialen som mest var "syntetiska" vilket jag verkligen avskyr. Jag upplevde inte heller att jag riktigt tillhör kedjans målgrupp.

      Jag blev så pass imponerad att jag ville titta närmare på aktien, men jag lade ner det hela efter att ha tittat lite närmare på ägaren Associated British Foods(tror jag det var) som jag upplevde hade en minst sagt spretig verksamhet.

      Hade Primark varit särnoterat så hade jag med all säkerhet varit intresserad av bolaget. Jag kan mycket väl tänka mig att titta närmare på det någon gång i framtiden. Vill minnas att en jag skrev något om att jag var intresserad och att någon av bloggarna hade skrivit något om det.
      //Stavros

      Radera
    4. Jag tycker snarare att det är intressant med den "övriga" verksamheten. Twinings och (utanför Sverige) Ovaltine är ju välkända varumärken exempelvis. Helheten är mer recessionsbeständig?

      Artikeln i The Economist lyfter fram bristen på on-lineförsäljning. Detta (den sena starten) har upplevts som ett problem för H&M och WMT, men här verkar det bero på att de extremt låga priserna inte lämnar något utrymme för transportkostnaderna. Ett argument jag har svårt att köpa.

      Visst kan det kännas surt att betala mer för transporten än själva varan, men nog är det väl den totala kostnaden (varans pris samt alla transportkostnader för att få hem den till dörrren) som konsumenterna borde jämföra med motsvarande kostnad hos konkurrenterna? Rimligen borde man då välja det billigaste alternativet oberoende av hur proportionen mellan varupriset och transportkostnaden är...

      Nu nämner ju också artikeln anledningarna bakom de extremt låga priserna, men jag skulle gräva vidare och försäkra mig om att det finns ett socialt ansvarstagande gentemot textilarbetare etc.

      Hälsningar

      Carolus

      Radera
  3. I värdeinvesterarnas värld uppfattas alltid bolag som HM, och för den delen Lundbergs som för dyra. Detta letande av värde leder ju per automatik till att det söks värde bland det som Spartacus kallar udda fåglar. Helst belägna på någon avlägsen kontinent som gör att informationsunderläget maximerar förlusterna.

    Själv kommenterade jag turerna i Afrikas drottning MTN på Gustavs blogg. Investeringsmiljön där verkar vara minst sagt bisarr.

    I min värld är HM till kurs 332 kr ett bra köp för de flesta.

    Ha det bäst

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. HM är absolut ett fint bolag som har gjort en fantastisk resa och hög kvalitet kostar i princip alltid mer än lägre kvalitet. För den som är bosatt i Sverige så är det ganska enkelt att utan större ansträngning ha koll på verksamhet, bolag och myndigheter. hade jag bott i Spanien så hade jag säkert föredragit Inditex eller något annat bolag, av ungefär samma anledning.

      Tror precis som du att de flesta av oss gör bäst i att undvika att söka äventyr och spänning på börsen.

      Investeringsmiljön på många håll är minst sagt bisarr och jag undrar hur det kommer sig att så många i övrigt uppenbart begåvade människor tenderar att dra sig till områden där deras informationsunderläge och brist på kulturella kompetens är en uppenbar nackdel? Om vi tex tar Nigeria så har landet ca 162 miljoner invånare, varav många, helt säkert fler än i Sverige har koll på nigerias aktiemarknad/politik. För den som är på något sätt är seriöst intresserad torde om inte annat plats 142 av 163 på korruptionsindex vara en varningssignal som skvallrar om att Nigeria kanske inte är ett land att investera änkor och föräldralösa barns tillgångar i.
      //Stavros

      Radera
    2. Måste erkänna att även jag höjer på ögonbrynen när jag läser om att investera i Nigeria. Inte så mycket beroende på något informationsunderläge, men korruptionen...

      Fundamenten för en fungerande marknadsekonomi är en väl definierad (och skyddad) privat äganderätt; att det finns en fungerande rättsapparat; utbyggd infrastruktur; väl fungerande institutioner (formella och informella); goda möjligheter till utbildning; låg grad av korruption och stark tillit till samhälleliga grundläggande funktioner etc. Är inte detta på plats, spelar det ingen roll vilka resurser ett land har...

      Jag skulle även låta bli direktägande av kinesiska bolag. Anledningarna är många, men en är att jag inte alls litar på deras bokföring. Vidare är det politiska systemet odemokratiskt och genomsyras av korruption...

      Apropå informationsunderläge: jag är inte säker på att det är en avgörande faktor. Dels på grund av Internets framväxt, dels tror jag inte att alla människor i ett land är extremt pålästa gällande det egna landets "funktionssätt".

      Diverse undersökningar visar exempelvis att relativt många svenskar inte vet hur pensionssystemet fungerar... Hur många kan redogöra för den svenska arbetsmarknadens funktionssätt? Inte vet jag, men det följer inte per automatik att man har järnkoll endast för att man lever i ett land (IMHO).

      Vänliga hälsningar

      Carolus

      Radera
    3. Det kom en ganska intressant händelse i och med denna diskussion. MTN, största operatören i Afrika med huvudkvarter i Sydafrika, fick en dom på 5 miljarder dollar från Nigeria som tvingar deras VD att avgå. Detta på grund av en dispyt om att de inte avregistrerat 5 miljoner abonnemang som misstänks användas av islamister. Jag har en nigeriansk kollega och han har bland annat sagt att en stor anledning till att de bytte president var att den tidigare hade svindlat bort ett antal miljarder oljepengar i korruption. Den nya däremot ledde en militärkupp där på 80-talet, vilket gjorde att folk motvilligt röstade mot honom, men de såg det som ett bättre val än att den andra presidenten svindlade bort mer pengar. Detta ser jag som en stor anledning till att inte investera i företag i Afrika och av liknande anledningar i Asien.

      Det är svårt det där med informationsunderläge. Har kollat på företag i både Europa och USA och det är svårt att få en fullständig uppfattning om alla lagar och regler.

      Radera
    4. Jag har jobbat i Nigeria. Kan bara instämma i ovan. Stay away.

      Radera
  4. @Stavros

    Jag kan bara hålla med.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera