onsdag 8 juni 2011

Kul köpläge

Nyheterna nu domineras av dåliga siffror från USA, försämrade tillväxtsprognoser, oro över vad Kina har och inte har i form av dollar, kopparlager et.c. Ökat fokus på den ekonomiska situationen i de sydeuropeiska länderna och mycket annat som har mycket med makro och enbart marginellt med flertalet stabila bolag att göra.

Värderingen för många sådana bolag har i och med sjunkande kurser blivit mer aptitliga. I Maj ökade jag i Skanska. Idag passade jag på att öka något mer. Jag köper i små-poster och har ingen brådska att göra mig av med likvider. Det är alltid svårt att veta hur lågt en kurs kan sjunka. Att pricka botten är omöjligt. Däremot så är det möjligt att se till att man köper förhållandevis "billigt" i förhållande till vad man vill få ut av innehavet.

Axfood, Ratos m.fl. börjar se alltmer attraktiva ut. AstraZeneca däremot som nyss fick en köprekomendation av Nordea är det, enligt mig, inte läge att öka i just nu. AZN är visserligen inte dyr, men då det ser ut att öppna upp för köpläge i många andra bolag så är det bättre att skjuta in kapital där. AZN var mer attraktivt för ett tag sedan då säljrekommendationerna haglade och allt annat på börsen steg och steg i kurs. Bankers rekommendationer är i regel utmärkta kontra-indikatorer, i alla fall om man har ett lite längre perspektiv än 3-6 månader.

Har i en experimentlusta även testat e-valutan bitcoin. 12 dollar fick jag betala för dem styck. Sålde på 19 dollar. Kul grej! Idag såg jag att de såldes för 30 dollar styck. Konceptet är spännande. Då det ligger utanför bloggens egentliga syfte så har jag valt att inte fördjupa mig mer i bloggen om detta. Det jag kan säga generellt dock är att pengar har funnits i många olika former genom historiens gång. Pengar behöver ej ha en riksbank som utgivare, eller statsmakt som garant. Ej heller behöver de vara uppbackade av någon form av säkerhet så som guld eller dylikt. Pengar behöver inte ens ha fysisk form, men det finns en sak som man måste kunna göra med pengar om de ska ha något egentligt värde.

Pengar måste kunna omsättas i varor.

Så länge bitcoins inte kan omsättas till några egentliga varor så kommer det vara kvar i ett experimentellt stadium och det s.k. "värdet" vara högst osäkert och spekulativt.

5 kommentarer:

  1. Jag ligger ca 20% likvid så visst är det skönt med nedgång, men också riktigt svårt att sätta fingret på vilken aktie man ska satsa på! Utöver Ratos och Axfood, vilka är dina favoriter?

    SvaraRadera
  2. Det beror lite på portföljsammansättningen. Om man som jag vill ha lite diversifikation, så om man står och väger mellan två och tre val, så gör man det enkelt för sig och väljer den som man likställer i kvalitet och prisvärdhet med de andra men som man har minst av i portföljen. Ratos och Axfood är enligt mig AAA-klassade innehav (även om de är väldigt olika till sina karaktärer). De är också ok prissatta, men eftersom Ratos utgör en mindre andel än Axfood i min portfölj så är det störst chans att jag skulle öka i Ratos i nuläget om valet stod mellan de två. Förutom de två bolagen så börjar SCA, Kinnevik och H&M också se intressanta ut igen. Jag har inga nya köpkandidater i nuläget.

    SvaraRadera
  3. Jämfört med för 6 månader till 1 år sedan känner jag mig betydligt mer orolig nu. En stor del av det kanske ligger i att man börjat få mer insikt i hur utspridda och många problemen är, inte bara i USA utan även i Europa, Asien och mellanöstern. Jag skyller på Prat om Pengar-forumet där några användare länkar till olika videoklipp som handlar om bl.a. finanskrisen. Dom jag fastnade lite extra för är "Overdose: The Next Financial Crisis", http://www.youtube.com/watch?v=4ECi6WJpbzE, och http://www.chrismartenson.com/crashcourse. Ack, tänk om man kunde gå tillbaks till att bli ignorant och fri från oro.

    Näe, men seriöst: kan man känna annat än oro efter att ha sett dom klippen? Det är ju upplagt på ett så enkelt och tydligt sätt att till och med jag tror mig kunna relatera, förstå hur saker och ting hänger ihop och förutse vad som (kanske) är på g. Det är i allra högsta grad aktuellt nu när QE2 är på väg att dras tillbaka i USA. Redan innan jag såg videoklippen kände jag oro och såhär i efterhand har det inte direkt blivit bättre. Det gillar jag inte.

    Andra orsaker till att man kan känna oro skulle kunna vara att man inte vill ha fel, dvs att man betalat överpris, eller att man hänger upp sig på den procentuella värdeökningen (eller nedgången). Hamnar vi i en långdragen nedgång (depression?) vill man ju inte sitta där med låst kapital även om man omöjligen kunde förutse att utvecklingen skulle gå i den riktningen. Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag ska sälja om t.ex. den procentuella utvecklingen understiger ett visst värde eller om jag istället ska öka i bolagen som jag känner mig mest säker med. Tokigt nog (?) ökade jag i Handelsbanken så sent som idag eftersom jag inte känner nån direkt oro med att sitta på dom aktierna en längre tid. Det var tanken från början med just SHB men andra innehav såsom Ericsson, som jag suttit med sedan 2002, ABB och AZN känner jag mig inte lika bekväm med. When in doubt - get out! Nja, kanske, kanske inte. Troligen inte, eller jo förresten. Njaäej, inte just nu i alla fall. Kanske senare. ;)

    Är det ett tecken på att man ligger för tungt investerad om man oroar sig mycket eller är det helt enkelt ett tecken på girighet? Mina tankar pendlar som sagt mellan allt från att ta hem vinster, att öka i några av innehaven eller till och med blankning som jag egentligen har 0 intresse och/eller erfarenhet av har dykt upp som hastigast. Ibland kommer jag på mig själv med tankar som "Jaha, magkänslan hade rätt, igen. Jag borde ha agerat! Nästa gång..." för att parera kursfall. Det liknar gambling och är inget jag vill pyssla med så det är tur att man har självdisciplin och kan stå emot sådana tankar.

    SvaraRadera
  4. Du har skrivit tidigare om de nya järnmalmsbolagen. Dannemora, Northland och Kopparberg faller alla nu efter växande oro om världsmarknadsläget. Hur ser du på dessa bolaget i nuläget? Finfint inköpsläge eller bättre att avvakta tills kniven fallit klart?

    SvaraRadera
  5. @ David - Tack för utförlig kommentar. Angående oro. Att oroa sig tror jag är något högst mänskligt. Det kommer alltid finnas något att oroa sig för. Jag tror man bäst bemästrar oro genom att ha några i förväg uttänkta handlingsstrategier. When in doubt - go back to basic. Varför äger du aktierna? För att få del av deras vinst genom utdelningar? För att sälja dem till högre kurs än du köpt dem? För leva på avkastningen från dem när du blir pensionär?

    @tias - För Dannemoras del anser jag mycket redan vara inräknat i kursen och därmed är de inte så intressanta. Kopparberg är inte en favorit i nuvarande ekonomiska klimat (kan få svårt att ro finansiering i land etc framöver). NAUR är mitt val. Eftersom min bedömning är att kursen kan tredubblas tills när de är i gång så gör det inte jättestor skillnad om man köper på 18 nok eller 15 nok. Det är mer exponeringen i sig i relation till portföljstorleken som spelar in för mig. Det är trots allt ett spekulativt innehav. Jag kan tänka mig att dubbla mitt innehav i NAUR, men har ingen direkt brådska.

    SvaraRadera