söndag 19 juni 2011

Varningstecken

Varningstecken kan vi ofta se eller höra talas om. Ofta dominerar "makro-nyheter" vår syn på framtiden och hur vi tänker på och om våra investeringar. Det är i alla fall inte allt för sällan dessa som styr kurserna kortsiktigt för de större börsnoterade bolagen. Kan hända en stop-loss löses ut, kan hända man ser köpläge. Oavsett så får dessa nyheter och varningstecken oss att reagera mer eller mindre medvetet.

Det sägs dock att man ska försöka undvika att påverkas av vad ekonomin i stort ger för framtidsutsikter. Vägen till framgång ska istället gå genom att koncentrera sig på de enskilda bolagen och dess verksamhet. Jag håller med, men medger också att det är väldigt svårt att enbart koncentrera sig på bolagen i sig.

Frågor man kan ställa sig är t.ex. Kommer situationen i Grekland påverka Axfoods verksamhet? I så fall hur? Har jag ens möjlighet att kunna göra en någorlunda korrekt bedömning av en eventuell påverkan? Om jag inte har möjlighet att göra så ska jag verkligen lägga ned tid och energi på att ens försöka?

Frågor, frågor, frågor....

Det är inte lätt att tolka varningstecknen i flödet av världsnyheter. Vad som däremot är lättare är att tolka varningstecken i årsredovisningar och revisionsberättelser i de enskilda bolagen. Nedan en bild ur revisionsberättelsen ur ett bolags årsredovisning som lämnats för verksamhetsåret 2010 (klicka för större bild).


Den här revisionsberättelsen fullkomligen skriker VARNING.

4 kommentarer:

  1. Vilket bolag kommer det utdraget ifrån?

    Kan vara bra att veta om det är ett bolag jag har i min portfölj =)

    Sedan jag började med aktieinvesteringar har jag märkt vilken otrolig kontrast det är mellan börsvärlden och det vanliga livet.

    Ända sedan jag startat blogga och läsa på olika forum/nyhetssidor om ekonomi har jag bombaderats med negativa nyheter såsom "Nytt stort börsras på gång" eller "Framtiden ser mörk ut", "Oljan sinar", "Eurokrisen har bara börjat", "dollarn är dödsdömd" etc....

    Jag blir helt enkelt deprimerad när jag hela tiden möts av sådana här nyheter. Men när man stängt av datorn och går ut på stan så möts man helt plötsligt av glada människor som berättar om den senaste semestern, golfrundan eller hur roligt det var på den senaste festen.

    Man kanske borde lägga av helt och hållet med "aktievärlden" och leva sitt lilla lyckliga liv helt ovetandes om världens alla problem?

    Enda nackdelen med det är väl att man är helt oförberedd på om något världsproblem skulle dyka upp t ex akut energibrist.

    Mvh //Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
  2. Ja det är inte en lätt fråga. Fick precis en kommentar på min blogg om att jag inte är en aktiesparare eftersom jag titta på makron och på börskurserna. Är man en investerare/aktiesparare tittar man visst enligt läsaren bara på årsredovisningarna. Enligt mig får man nog titta på båda eftersom de hänger ihop. Gäller dock att inte reagera för snabbt eller med för mycket känslor.
    www.takeachanceonme.se

    SvaraRadera
  3. @john - Bolaget är Mineral Invest International. Ett Aktietorgs-listat bolag.

    @Christina - Alla sätt är bra utom de dåliga. :)

    SvaraRadera