måndag 16 maj 2011

Gold One

Det har hänt mycket hos Gold One International på kort tid; Goliath Gold noterat, ny kinesisk storägare (17%), förvärv av jämnstora guld- och uranjunioren Rand Uranium och sist, men inte minst, ett inkommande delbud på bolaget. Delbudet gäller tot ca 75% av bolaget.

Framtida starka huvudägare med finansiella muskler gör att framtiden ser fortsatt ljus ut för bolaget. Jag tror att det finns mycket kvar att hämta hos Gold One, men trots det kammade jag idag hem en god vinst genom att sälja av mitt innehav. Det blev en kort, intensiv resa.

Anledningen till att jag valde att "hoppa av tåget" nu var att det börjar bli lite allt för komplext för mig. Det är mycket att hänga med i samt en hel del snabba förändringar (bla blandades uran in i mixen) så bättre då att kliva av och nöja sig med resan som varit än blint åka med. I mina beräkningar så kan nuvarande kurs vara berättigad mot slutet av året (antagligen tom något högre pga förvärvet) då produktion och vinster förmodligen blivit som förutspått, men alla dessa förändringar har gjort att jag har svårare att fastställa ett ungefärligt "värde" för Gold One.

Jag har tidigare fått se "tåg" fortsätta åka utan mig (t.ex. Archelon) samtidigt som jag också sett "tåg" backa utan mig (t.ex. Dignitana). Huvudsaken för mig är iaf att jag känner mig trygg med de innehav jag har. Börjar jag känna osäkerhet kring hur jag ska värdera något så är det en god indikation som någon att det kan vara läge att kliva ur.

Hur resonerar du vid snabba förändringar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar