lördag 13 mars 2021

Behåller Sampo

Sampo var ett tag sedan det gjordes en notering om. Kikar jag bakåt i ”blogg-loggen” så lät det så här förr:

”Värderingsmultiplarna man ser på Sampo nu får man gå tillbaka till 2011-2012. Det var ju då skuld- och eurokrisen skapade oro . Inte för att det i sak påverkade Sampo så mycket. Innan det så får vi gå till Finanskrisen

2008 och 2009, får man väl ändå säga, klarade man galant. Om man ser till den underliggande intjäningen på 1,18 respektive 1,14 eur/aktie under de åren. Utdelningarna behölls då. Vi får se hur det blir under denna kris. När det var som mest pessimistiskt under den djupaste botten av Finanskrisen kunde du få Sampo för ca 10-11 euro/aktie.  Multipelmässigt så är vi inte så långt därifrån, beräknat på vinstförmåga eller P/B.

Jag har svårt att tänka mig att Sampo,  med sitt huvudfokus på försäkringar, inte ska kunna navigera sig genom även denna kris. Dessutom finner jag värdering attraktiv.

Min bedömning och notering på bevakningslistan är  att Sampo är ”värt” ca 35 euro/aktie. Nu står den i ca 26 euro/aktie. Jag kan ha fel angående Sampo, men som helhet så blir det sällan fel i en långsiktig portfölj om man köper under tider av oro och turbulens.”

Nu har Sampo släppt bokslutet sedan en tid tillbaka och där föreslår man bl.a. en utdelning om 1,70 eur/aktie vilket på dagens kurs ger en direktavkastning på ca 4,5 %. P/B-talet är i skrivande stund 1,8 och kursmässigt 37,50 eur vilket betyder att värderingen nu återhämtat sig en del.

Till skillnad från en del andra motvallsinvesteringar så har jag ej avyttrat Sampo.

Sampo sänkte visserligen utdelningen när corona-kraschen slog till, men det de istället gjorde var ett förvärv av Hastings. Man ämnar också göra sig av med Nordea. Nordea har i sin tur annonserat återköp av aktier. Ja det händer saker som gör att jag är inte beredd att släppa Sampo även om värderingen nu kan anses mer rimlig. En renodling och möjlig fortsatt tillväxtsresa inom försäkringsbranschen kan bli något man vill vara med på. Så länge euforin-värderingar inte tar sitt grepp om bolaget så lär jag sitta still i båten här. I Sampo ser jag en förhållandevis defensiv placering samtidigt som det som sagt finns skäl till att misstänka ett fortsatt värdebyggande i bolaget.

Några tankar om Sampo?

7 kommentarer:

  1. Klokt resonerat. Jag tror också på Nallen men får erkänna att jag stör mig oerhört på den höjda källskatten. Påverkar den din syn på innehavet?

    Vänlig hälsning
    N. Schneider

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det påverkar inte. Har dem i en KF så hoppas få en del tillbaka. Är inte hard-core utdelningsinvesterare heller och Sampo-innehavet bygger inte på att jag just ska få skattefria utdelningar. Tror mer på att det finns annan form av avkastning att hitta här. :)

      Radera
  2. Hur ser du på risken för distruptiva tekniker för försäkringsbranschen? Jag tänker på ett bolag som Lemonade. De har sänkt kostnaderna och prispressar försäkringar tack vare en helt digitaliserad produkt som använder sig av automaterisad AI. Är det något du ser som ett hot som kan komma till den Europas försäkringsmarkand också? Risk för att det pressar ner vinsterna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker lite tvärt om där. Att Sampo är en av dem som kan nyttja detta framöver. Försäkringsbranschen borde vara den optimala digitala affärsmodellen dessutom med ständigt återkommande intäkter. En näring som behövs i många, många år till och utan behov av att behöva komma på med massa nya produkter hela tiden. Förvärvet Hastings är ju åt det digitala-tänket i sin affärsmodell så mig veterligen är Sampos ledning redan inne på det spåret.

      Radera
    2. Läste Lemonade Q4-kommentar på Kalqyl.

      "Antalet betalande kunder har nu överstigit den magiska milstolpen 1.000.000 och växte alltså med 56% på ett år."

      "Samma kundantal tog till exempel konkurrenten USAA 47 år att uppnå."

      De har varit i Nederländerna i några månader och blev redan framröstad till mest populära(?)/bästa försäkringsbolag där.

      Jag tänker de som kommer med en organisation som redan är skapat utifrån en digitalaffäramodel, Leomnade och även andra, kommer att ta marknadsdelar av de mer etablerade aktörerna? Kanske främst de "nya" unga som tecknar försäkring för första gången?

      Detta är något som jag börjat oroat mig för. Äger både Gjensisige och Sampo så följer detta med stort intresse.

      Det som gör mig mest orolig är; hur fan ska man kunna förstå Lemonades AI, haha. Alltså det kan vara vad som helst. Kanske enkelt det kopiera? Kanske inte kan bli lönsam? Kanske är de gamla aktörernas fördel de redan har mycket data att mata in i sina modeller. Ja det är svårt avgöra för en förskollärare 😁

      Radera
    3. De kan nog mycket möjligt ta marknadsandelar, men de har funnits i bara 5 år så de har inte överlevt någon form av branschrelaterad kris egentligen. Växer visserligen nu antal kunder så det knakar men samtidigt som förlusterna växer för varje år. Från mitt perspektiv så är risken i Lemonade sjukt mycket högre samtidigt som värderingsmultiplarna är på sådana nivåer att det skulle behöva vara ett Evolution på steroider för att leva upp till det. Det gäller ju för bolaget att leverera. Det kanske det gör. Svårt att veta. Sampo behöver "bara" fortsätta som vanligt för att leverera "normal" avkastning men där finns också optionen av tillväxt. Lemonades värdering var väl ca 100 gånger försäljnignen för ett par veckor sedan. Nu nere på ca 60 gånger försäljningen. Om kursen halveras här ifrån så skulle jag nog ändå inte vara intresserad pga riskerna. MEN så länge det pumpas in pengar i systemet så kan sådana här aktier gå hur högt som helst om sentimentet är sådant. Vinster eller ej. :)

      Radera
  3. Absolut, jag är helt enig med dig gällande värderingen på Lemonade. Skulle inte ta i den aktien med tång.

    MEN det är just det som du skriver "Sampo behöver "bara" fortsätta som vanligt för att leverera "normal" avkastning" som jag tänker på. Oberoende på hur ex Lemonade värderas så kan de ju störa "gammel försäkring" i den grad att ex lönsamheten pressas och/eller att de förlorar marknadsandel till de mer digitala försäkringsbolagen.

    SvaraRadera