onsdag 13 juli 2016

Pokemon Go - En ny speltrend?

Det senaste spelfenomenet verkar vara Pokemon Go. Släppt nu i juli. Ett gratisspel som snart toppade listan på mest nedladdade.

Pokemon Go är ett så kallat augmented reality spel där man integrerar den fysiska och den digitala miljön. Man ska helt enkelt leta runt i sin fysiska värld efter digitala pokemon.

Spelsläppet fick Nintendos aktiekurs att rusa med 25%. Senast jag skrev om Nintendo så var det utifrån konsolbranschens perspektiv.

"Nintendo ser m.a.o. ut som den stora förloraren av de tre i denna hårda marknad som råder. Dock har ju Nintendo några riktigt starka varumärken. Jag tänker bl.a. på Super Mario och Zelda. Eller så är jag bara nostalgisk. Jag tror dock att om Nintendo lägger om strategin och försöker kapitalisera på sina spel och spelfigurer istället för att nödvändigtvis försöka kränga hårdvara också, att bolaget kan vända. Zelda, Mario eller Donkey Kong på t.ex. mobilen kanske skulle kunna attrahera nya kunder. Eller, kanske kan Disney köpa upp bolaget, skrota konsolerna och kapitalisera på spel, filmer, nöjesparksupplevelser och leksaksfigurer baserade på Nintendos-figurer? Ja vi får se vad som händer i framtiden och hur Nintendo lägger upp strategin."

Att man nu lanserar ett spel för mobiler som blir snabbt så populärt visar på att Nintendo fortfarande kan kapitalisera på sina spel. Konsolerna är jag dock fortfarande skeptisk till.

Frågan är nu om det kommer sätta sina spår i försäljning också samt om man har liknande planer för spel som Donkey Kong och Zelda? Vem vem. Snart kanske vi alla hoppar över digitala tunnor i parken eller viftar med svärdet (mobilen?) för att ta ut Goriyas ala Link-style?



Vad tror du om den här utvecklingen?

8 kommentarer:

  1. Tror absolut att detta är en trend som är här för att stanna! Nintendo har redan skapat kaos i världen över (på både bra och dåliga sätt) många olyckor har förekommit då spelare är så inne i sina spel på mobilen. Nintendo har löst detta genom att de kommer lansera ett armband som vibrerar så folk slipper stirra på sina skärmar i trafiken... :) Hoppas fler hoppar på trenden, vår värld är för stillasittande. Spelet öppnar också upp för nya bekantskaper då man möter sina "motståndare" i verkligheten :) Winwin!
    /MJ

    SvaraRadera
  2. Samtidigt sitter en miljon programutvecklare och försöker förstå hur ett spel kan bli en supersuccé utan någon egentlig motivering.

    Se hur World of Warcraft eller Angry Birds eller Farmville blev globala kassakor på ett sätt som ingen kunnat förutse samtidigt som andra produkter misslyckades.

    Det här är den största anledningen till att jag är försiktig med underhållningsindustrin. Hysteri runt en produkt är helt omöjlig att förutse och det är bara att tacka och ta emot när det händer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut jag håller med. Jag håller mig utanför alla spelaktier men jag tror ändå att en ny värld öppnat sig för spelindustrin. jag bevakar på avstånd :)
      /MJ

      Radera
    2. Ja det är svårt att se på förhand vad för enskilda spel som hypas eller dissas. Som bransch så verkar det dock finnas en otrolig tillväxt inom spel. Värderingarna är ju dock tyvärr ofta inställda på det också. Svårt att både pricka framtidens vinnare liksom att bottenfiska i de här vattnen. Möjligtvis om man närmar sig det hela brett genom en "korg". Dock svårt att över tid investera surt förvärvade slantar utifrån makrotrender.

      Radera
  3. Tror att kommande vårens Nintendokonsol åter kommer att floppa. Kanske blir det ett litet uppsving med nya Zelda. DE kommer väl också hinta om nya Mario, Smash Bros och kanske Metroid men utöver sina stora titlar så tror jag de har svårt att hitta edgen. Helt enig med att de skulle kunna lägga om strategin och sälja sina starka trademarks till andra konsoler.

    SvaraRadera
  4. Tror Nintendo gör bäst i att försöka upprepa strategin med Wii.

    Wii byggde inte på senaste tekniken, tvärtom var kapaciteten ungefär densamma som föregångaren Gamecube men med nytt gränssnitt i form av rörelsekontroller etc. De gjorde världens mest sålda konsol med 5-6 år gammal teknik.

    Därav kunde de ha så låg tillverkningskostnad att de kapitaliserade redan på köpt konsol, jmfr med de gamla maskinerna där de sålde hårdvaran med förlust och gick plus på ju fler spelkassetter som såldes.

    Så Nintendos vinnande koncept är att nyttja en hårdvara man är väl bekant med men på nya sätt.

    Vidare kommer spelen profiteras mer genom abonnemang/prenumerationer för online-spelande än just själva köpet av spelet i sig.

    SvaraRadera
  5. Tror dom kommer sälja en hel del mini NES också. Vet att jag kommer köpa en ialf =)

    http://www.polygon.com/2016/7/14/12193472/mini-nes-classic-edition-faq-nintendo

    SvaraRadera
  6. Var i min gamla hemstad förra veckan, såg hur en 12 åring knallade rakt ut vid ett övergångsställe utan att ens se sig för, givetvis med sin smartphone två cm från nästippen. Han jämnårige kamrat utbrister: - Är du dum i huvet, du måste se dig för! Jag vet inte om jag kommer att lyckas med min timing på denna aktie, men nästa vecka är det löning för min del. Vi får se vad som inhandlas :)

    SvaraRadera