onsdag 30 december 2015

Intressanta aktier inför 2016

Nu blev det värsta "Dagens Industri-rubriken" på det här inlägget, men det får ni tåla.

Vi kan i alla fall börja med och se vad DI tipsar om. Där skriver man om ett tips som storbanken SEB ger - en valuta strategi. Malaysias ringgit mot Indonesiens rupiah. Malaysias ekonomi är tydligen bättre. Dessutom tipsa man om den filippinska aktiemarknaden. Filippinerna förväntas sänka räntorna och det ska ge aktierna där en skjuts.

Aktieskribenten Marcus Hernhag har tagit fram åtta bra bolag. I grunden bra bolag men som utvecklats svagt under 2015: Castellum, H&M, Handelsbanken, ICA, Kinnevik, Meda, P&G och Skanska.

Skulle jag behöva välja mellan SEB och Hernhag så ligger mina egna tankar närmare Hernhags.

Sedan har Värdebyrån ca 100 intressanta bolag på sin net-nets lista. Vilka förtäljs inte utan du får köra din egen screening efter dem. Även om du inte får konkreta tips så kan jag tipsa om de mycket välskrivna inläggen om net-nets på deras blogg.

John Bogle menar på att man inte ska förvänta sig mycket alls från just aktier de närmsta åren, men för aktier är det bästa alternativet ändock att spara regelbundet i breda indexfonder.

Privata affärer hade för inte så länge sedan fyra tips. Kambi, IC Group, Tomra och Flügger.

Carnegies småbolagsförvaltare tror på Hoist, Atrium Ljunberg och Scandi Standard.

Tittar man på Carnegies Sverigefond förvaltare så tecknades nyligen aktier i Dometic.

Senaste köpen som gjordes till Odins Sverigefond var Fenix Outdoor, Attendo och Clas Ohlson.

Skagen Global köpte nyligen in Service Master och Xcel Energy.

Jag själv då?

Dels så kommer det fortsättas att månadssparas, som alltid, i ett par indexfonder.

Jag tror att jag kommer köpa i Walmart, Berkshire och möjligtvis några få amerikanska aktier till under 2016. Jag vet inte om de kommer gå uppåt i kurs under just 2016 (hoppas inte) men jag tycker de är attraktivt prissatta och jag har utrymme i portföljen för dem.

Som en sidonotering har jag också fyra stycken som närmar sig att bli s.k. Magic Sixes. En urvalsmetod som lyckats bra förr när man vill hitta undervärderade aktier. Aktierna är Wilhelm Wilhelmsen, Möller Maersk, Atria och Saga Furs. De uppfyller inte kraven än, men jag ska hålla dem under uppsikt.

Vilka aktier finner du intressanta i nuläget?



25 kommentarer:

  1. På min lista finns Wilhelm Wilhelmsen Holding, Arise Windpower, TK Development (kan gå längre tid innan det händer något här) och Bonheur - mina 4 största positioner. Alla är hatade av marknaden. Gällande Wilhelmsen Holding är det bara utdelningen som inte uppfyller magic sixes kraven.
    Mærsk börjar också att bli väldigt är också intressant.

    SvaraRadera
  2. Är det 27% källskatt på dansk utdelning? funderar oxå på maersk som trillat ner ordentligt nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man köper i kapitalförsäkring ska Avanza och Nordnet (?) ta hand om den hanteringen har jag förstått.

      Radera
  3. För min del handlar det mestadels om att öka i min "tråkiga" bas bestående av H&M, Investor, Atlas Copco, industrivärden, Handelsbanken och Telia. Som krydda har jag valt en mindre post i Tobii. Ett spännande bolag som blir trisslotten för 2016 :).

    Angående Castellum så förstår jag att det är ett fint och välskött fastighetsbolag. Frågan är huruvida det är bra att öka exponeringen mot fastigheter om man samtidigt sitter belånad med en bostadsrätt/villa? Har man större delen av sitt kapital investerat i bostadsmarknaden, vilket jag antar att de flesta svenskar över 30 har (?), så bör man väl snarare vilja minska sin exponering? Antingen genom amortering eller investering i andra sektorer som inte kopplas till priser på fastigheter. Hur tänker ni andra kring detta?

    Gott nytt år!

    /CC

    SvaraRadera
  4. Själv tänker jag fokusera på Aktieingenjörens uttalande: Mina värsta misstag har jag gjort när jag försökt vara stark och snabb. Men på aktiemarknaden verkar det räcka med att inte vara korkad.

    Här finns massor att arbeta med för de flesta.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  5. Du nämner Möller Maersk. Direktavkastningen där ligger på ca 3,4% (ordinarie utdelning) vilket sedan 2002 verkar historiskt högt (borsdata). Jag är själv sugen på bolaget eftersom att de är världsledande i containterfraktarbranschen samtidigt som terminalverksamheten kan bli något riktigt trevligt eftersom att man förefaller expandera kraftigt där. Nu kanske jag tar mig vatten över huvudet men jag tror inte heller man ska vara orolig för att oljepriset kommer vara fortsatt lågt flera år till. Bolaget verkar dock inte vara ett "wonderful business" så man kanske gör bäst i att avstå, men direktavkastningen på en sådan stabil jätte lockar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jämför Maersk ekonomi med exempelvis CMA CGM som är ett icke börsnoterat företag. Konkurrenter i alla de olika verksamheterna med betydligt bättre marginaler finns det gott om.
      P/B för Maersk är under 1 enligt uppgifter på börsdata men sannolikheten att kunna sälja allt till dess "riktiga värde" är nästintill 0.

      Radera
    2. Rent balansräkningsmässigt förefaller Maersk ha det bättre ställt finansiellt.

      https://www.cma-cgm.com/static/Finance/PDFFinancialRelease/2015%20-%20Q3%20-%20Consolidated%20Financials.pdf

      Radera
    3. Maersk saknar ekonomisk "vallgrav" enligt Morningstar och då är i alla fall jag inte intresserad.

      Radera
  6. @Simon Adolfsson

    Det är detta som gör det så svårt att lyckas med aktier. Det köps när det skall säljas, och tvärtom. Nu när Maersk har halverat sin kurs finns det inget intresse. Värdeinvesteraren har inget intresse för bolaget. Jag kan lova dig att Disney däremot det ser verkligen intressant ut. Det känns också fantastiskt bra. Hur bolaget sedan är värderat verkar kvitta. Man är ju långsiktig. Aktier gives till småbarn som med tindrande ögon skall öppna aktiebreven på sin tjugoårsdag, och tacka sina föräldrar för deras klokhet, och framsynthet.

    Har mer än en gång frågat mig: Var kommer alla stolligheter ifrån?

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det är det som också gör det så roligt med aktier! Den som vågar tänka kallt och rationellt kommer ofta (mycket) längre än den som endast följer med strömmen.

      Jag tror mycket på Maersk och kommer handla när tillfälle ges. Visserligen är verksamheten väldigt konjunktursberoende och det är nog därför marknaden handlat ner aktien så pass mycket som senaste året. Dock hög utdelning i kombination med stabila finanser och trögrörlig bransch gör att jag vågar köpa. Tråkigare affärs får man nästan leta efter :D

      Radera
  7. Lars, Novo Nordisk är ju en pärla med ljusa framtidsutsikter, hoppas du håller kvar den långsiktigt. Beijer Alma är ju ett annat långsiktigt bra val där ledningen har skapat god avkastning genom tiderna, har du tittat in den för din egen skull? Lesjöfors är den enda fjädertillverkaren i världen som leder konsolideringen av bransch enligt Bertil VD och höga marginaler må man ju säga för att befinna sig i den branschen. Verkar vara en moat att ingen vill syssla på tråkiga fjädrar så Lesjöfors tar för sig.. ett långsiktigt val för mig själv.
    köpte fler runt 170kr

    Mr G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också förtjust i Beijer Alma. Ett mycket fint industribolag. Tyvärr ligger den ju inte runt 170 kr i nuläget, men rätt som det är kan det bli ett tillfälle igen som i höstas.

      Radera
  8. Dagens-Industri-rubriken fick mig att läsa. Och direkt blir jag belönad i form av aktuella kommentarer om Filippinska och Indonesiska marknaden, där jag ju har två bolag :-)

    Jag tittar nu extra mycket på småbolag med starka konkurrensfördelar och bra tillväxt. I Sverige finns t.ex. eWork och Vitec, men jag tittar även utomlands (framförallt i väst). Är inte redo att skriva några kandidater ännu men det kommer nog på bloggen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte hitta något för alla, även dig Gustav. ;):)

      Ska bli intressant att se vilka kandidaterna kommer vara. :)

      Radera
  9. Allt färre aktier ser riktigt attraktiva ut. Jag tror inte på ett hejdundrande kommande år för aktier heller.

    Även om jag är långt från en björn så syns allt mer oroande tecken framförallt på obligationsmarknaden som verkar börja tveka.

    Jag kommer ha en försiktig hållning där nyckelord kommer vara låg skuldsättning, starka balansräkningar, fint kassaflöde, lönsam organisk tillväxt osv. Kommer även fortsätta att bygga upp den egna likviditeten för framtida köp.

    Sock

    SvaraRadera
  10. Problemet för min egen del är att det finns för många intressanta bolag där ute men för lite tid för att hinna kika på allihop :-)

    Bonheur och Arise, som nämndes av Hammerinvesting, är fina alternativ för exponering mot vindkraftsbranschen som går bättre än övriga delar av den konkurrensutsatta elbranschen.

    HKScan är ganska intressant. Taskig lönsamhet men stor förbättringspotential och möjlighet för dig som konsument att stödköpa lite falukorv. ;)

    Arctic Paper: Rottneros till substansrabatt plus lite annat smått och gott gratis.

    God fortsättning och gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore rätt kul om Bonheur blev "värdeinvesterar"-kollektivets top-pick ännu ett år, nu pga exponering mot vindkraft. ;-)

      Radera
    2. Jag har även i år låga förväntningar och jag ser gärna att priserna generellt sett går ner sisådär 20% till innan jag köper. Av svenska aktier så är jag mest intresserad av HM i dagsläget.

      Jag kommer generell sett att hålla ner riskerna och jag ser Därför ingen anledning att leta efter "fynd" på smålistor eller på exotiska marknader.

      Hur jag tänker i morgon, ja det vet jag inget om. Varje dag är en ny dag och förutsättningarna förändras hela tiden. Det som är rätt I dag, ja det kan vara fel i morgon. Jag vet bara att jag vill undvika att förlora mina pengar och att det finns väldigt många sätt att göra det på.

      Ta nu inte HM för ett köpråd för det inte.//Stavros

      Radera
    3. Och den här kommentaren hamnade fel och den är inte ett svar på Kennys inlägg. //Stavros

      Radera
  11. Är intresserad av ett antal bolag(vatten/energi-relaterade) typ Alfa L, Atlas C, ABB osv men inte till dagens priser i nuläget.

    Inför 2016 har jag störst intresse för USD/SEK och UUP då jag föreställer mig att minsta orostecken i europa/mellanöstern kommer få kapital fly till USD.
    Är även intresserad av de minst populära sektorerna typ gruv/energi där jag tänker på ETF:er och inte enskilda aktier.

    Bredden på aktier som går upp i aktier är katastrofala och skriker varningssignal så det gäller nog att vara beredd på att allt kan hända även om jag tror centralbankerna kommer gå in hålla börserna under armarna av politiska/ideologiska-själ för vad händer om folk slutligen inser de är totalt rökta!

    SvaraRadera
  12. Vad tror ni om bilmärket Tesla då, kan det vara en aktie att titta lite närmare på framöver?

    SvaraRadera
  13. Vilka indexfonder köper du regelbundet i?

    SvaraRadera
  14. H&M ser alltmer intressant ut!

    SvaraRadera
  15. Är Wal-Mart är något av en värdefälla?

    Amazon har sin kanon riktad rakt emot dem och har visat att de kan skaka om på allt fler fält, minst sagt... WMT, som har varit en god affär långsiktigt. Men jag blir inte klok på företagets konkurrenskraft och framtidsutsikter. De har små marginaler eftersom de konkurrerar med pris och volymer.

    SvaraRadera