onsdag 11 september 2013

Kinneviks kursutveckling och en portföljreflektion

På det ekonomiska planet är det svårt att inte vara nöjd med utvecklingen hittills i år. Brukligt är annars att portföljen inte avkastar så bra i uppgångar på börsen utan lite under, men att den däremot presterar bättre när vi får se nedgångar. Som det ser ut i nuläget så har portföljvärdet snabbt växt mer än "index" fast det är en allmänt uppgående trend.

Rensat för insättningar och dylikt, inklusive skatteffekter för utdelningar m.m., är portföljen upp med ca 23%. OMXS30 är upp ca 15% och tittar man specifikt på indexfonden Avanza Zero så är den upp ca 19%. Anledningen till den stora uppgången är i mångt och mycket Kinneviks uppvärdering. Kinnevik handlas nu drygt 100-lappen dyrare än vad jag själv ansåg som rimligt att köpa för för ett tag sedan.

Kinnevik har en stor andel onlinesatsningar i sin portfölj. Man direktäger nu också alla sina aktier i e-handelskedjan Zalando. Rykten går om en framtida notering av bolaget.

Min investeringstes har dock alltid varit att Kinnevik varit värd att köpa så länge man "bara" betalade ett rimligt pris för verksamheten i form av telekom, vätskekartong m.m. men fick online-segmenten "gratis". Detta förhållande gällde också länge. Själv har jag ingen egentlig aning om hur online-verksamhet ska värderas. Jag vet bara att jag inte ville betala för dem.

Att en sådan här stor uppvärdering skulle ske, att stora förhoppningar skulle sättas på online, hade jag aldrig kunnat räkna ut. Jag vill påpeka för mig själv att jag inte haft någon spåkula, ej heller kunnat förutse att Mr Market ska sätta en viss multipel på framtida intjäning. Jag har helt enkelt köpt något som var för mig acceptabelt prissatt, med en begränsad nedsida och därtill fanns något som följde med "gratis".

Situationen kan jag tycka påminna om SCAs för drygt ett år sedan. Ett acceptabelt pris med en bedömd begränsad nedsida. En grundintjäningen som är hyfsad stabil och priset då kunde motiveras av den vinst som de facto genereras. Investeringen förutsatte inte någon vinstökning eller multipelexpansion. Investeringen hade varit acceptabel även om man bara "tuffat på som vanligt". När något positivt av en händelse råkar hända (eller bedöms så av Mr Market i alla fall) fullkomligt exploderar värderingen uppåt.

Jag tycker det illustrerar ganska bra hur enkelt det egentligen kan vara. Det behövs inte att man tar stora risker med s.k. turn-around bolag eller att man sitter timmar och försöka reda ut hur det de facto går för dåligt genomlysta småbolag , inga förväntningar om framtiden, inga allt för krångliga formler. Man köper det som har en ok prislapp att döma av verksamheten av idag, verksamhet med bedömd liten nedsida, sedan låter man framtiden ta hand om sig själv.

Jag gör en notering till mig själv att försöka komma ihåg detta...

9 kommentarer:

  1. Härligt att det tickar på! Du har inte tittat något på Deere det senaste? Hade gärna disskuterat din syn på den i dagsläget.
    Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är i grund och botten positiv till Deere. På grund av din fråga så misstänker jag att du också är det. ;) Därför väljer jag att påtala att jag är inte helt bekväm med balansräkningen och att marginalerna verkar just nu vara på en historisk hög nivå.

      Sedan finns det mycket gott att säga också. Dominerande ställning på många marknader, starkt varumärke, år efter år av utdelningar och utdelningshöjningar. Priset verkar heller inte vara avskräckande i nuläget.

      Radera
  2. Hej!

    Jag skulle vilja höra dina tankar om acceptabelt pris och Yara som jag vet att du äger.

    Jag har köpt Yara under de senaste 12 månader och är fortfarande övertygat att det är värt att köpa trots att prisutvecklingen och valutaeffekten har varit ganska negativa.

    Vad tycker du om Yara i nuläget? Acceptabelt pris fortfarande eller value trap?

    Tack för en jättebra blogg!

    F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min bedömning (och som jag agerat utefter) är att Yara är köpvärt. Jag är dock medveten om att jag kan ha missbedömt bolaget, värderat det för högt eller undervärderat risker. Därtill kan jag inte veta hur kursen kommer röra sig. Min strategi är därför att köpa/öka över tid, någorlunda regelbundet. Jag har också egna uppsatta regler om hur stor viktning jag tillåter olika bolag få. För att skydda mig mot kraftiga förluster om jag råkar missbedöma något bolag.

      På min bevakningslista ovan syns vad jag anser är acceptabelt pris på olika aktier. Datumet anger när jag senast tog en titt på t.ex värderingen. Oftast så ändrar jag inte uppfattning, utan noterar bara ned det nya datum då jag senast tog en titt huruvida bolaget fortfarande håller måttet. På så sätt kan jag se om jag råkar glömma att uppdatera mig kring något bolag.

      Jag tar gärna emot dina tankar om Yara.

      Radera
    2. Enligt mig är Yara ett intressant globalt företag med relativt bra finanser och en förmåga att tjäna pengar med en bra vinstmarginal (åtminstone för branschen). Tittar jag bara på siffrorna kommer jag fram till ett värde för köp som är över den aktuella prisnivå.

      Jag ser också en ökat behöv för gödsel i framtiden.

      Samtidigt kan priset på deras produkter variera mycket och konkurrensen och överkapaciteten kan skapa en svar marknad och jobbiga år framöver (liknande andra råvoror). Jag tror att det är det som gör marknaden inte så intresserad om Yara just nu.

      Jag har byggt en bra position i Yara och kan tänka mig köpa ännu mer i framtiden. Men jag ska vänta åtminstone 6-8 månader innan jag köper mer för att se om jag har missat något i min analys eller konkurrenssituationen är värre än jag trodde.

      F

      Radera
  3. Jag ser vissa likheter med Ratos som jag tycker rimmar illa:
    Ratos onoterade innehav var svårt att värdera och insyn saknades för aktieägarna och saknas fortfarande för den delen. Detsamma gäller för Kinnevik, men för onlineverksamheten. Vidare handlas bolagen till premiumvärdering eller nära på. Deja vu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm både ja och nej tycker jag. Ratos och Kinneviks affärsmodeller är olika. Ratos lever på att köpa bolag som de tror sig kunna förbättra och sedan sälja med vinst. Kinnevik har använt/använder en del av vinsterna från sina mer etablerade stabila innehav till att investera i nya branscher och affärsrörelser.

      Jag håller med om att sätta ett värde inte är helt enkelt. Jag har i alla fall inga planer på att köpa fler aktier i Kinnevik nu.

      Radera
  4. Imponerande! Är det på totala portföljen eller bara på aktiedelen? Eller är du 100 % investerad i aktier?

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den totala portföljen. Jag har en del likvider i portföljen vilket ger den en viss naturlig "tröghet" i jämförelse med "index". Jag har inget emot att vara fullinvesterad, men ofta blir det några procent likvider som ligger där...

      Radera