onsdag 21 november 2012

Kikar bakåt

Välkommen till nostalgiafton! Nä, skämt å sido. Tänker passa på att kika bakåt lite i bloggen och lyfta fram några äldre inlägg.



Tio, mer allmänna inlägg från då bloggen var relativt ny.

Olika syn på saken - "En skofirma skickade en representant till vardera Indien och Centralafrika för att undersöka marknaden. Båda skickade rapporter hem..."

KISS - "Vi lever i en komplex värld. En komplex värld med en oförutsägbar framtid. En del försöker bättre förstå sig på den genom att skriva en 200-sidig rapport som inkluderar ett flertal avancerade grafer, trettiotvå cirkeldiagram och en och annan grekisk bokstav... Faktum är att två rader poesi om världens beskaffenhet troligen kan ge en lika stor, om inte större förståelse."

Nej till Turkiet - "Jag har fördjupat mig i utvecklingen för s.k. emerging markets och småbolag. Vad är den genomsnittliga avkastningen? Hur står den sig i relation till s.k. large cap aktier? Vad är utmärkande? Vad ska man tänka på? et.c."

The Armchair Millionair - "Warren Buffet sa en gång att 99% av alla människor gör bäst i att investera i indexfonder. Detta är någonting boken The Armchair Millionair, av Lewis Schiff, också tar upp." 

Investering vs spekulation - "För mig så är en investering någonting som med stor säkerhet kommer dels vara värd mer i framtiden, dels ger någon form av nytta eller avkastning under tiden det innehavs..." 

Budget och utgifter - "Jag har som ambition att göra några inlägg av privatekonomisk karraktär. Inte för att jag är någon expert, men som inspiration och diskussionsunderlag för läsare som kanske vill ändra sin ekonomiska situation. .." 

Ormvråken - "När jag såg ormvråken bestämde jag mig snabbt för att det påbörjade blogginlägget kunde vänta..."

På besök hos bilhandlaren - "Dina aktier är finansiella fordon som kan nyttjas på olika sätt och ta dig till en mängd olika platser..." 

Vinbärsgele- "Att göra gele är faktiskt ganska enkelt och påminner i vissa delar om att investera i aktier." 

Warren Buffets skrivbord - "Warren Bufet sägs varken ha dator eller mobiltelefon, vilket synes vara fallet om man tittar på hans skrivbord. .." 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar