onsdag 6 mars 2013

Analys av PepsiCo


PepsiCo förknippas ofta med det största varumärke, drycken Pepsi, och jämförs också ofta med Coca Cola. Detta med mycket rätta, men mindre känt är kanske att största delen av försäljningen inte kommer från drycker. Över hälften av omsättningen kommer från chips och dylikt (snacks), en tredjedel från drycker så som kolsyredrycker, juicer, vatten, te m.m. och ungefär en tiondel från ris, veteprodukter, flingor m.m.


Pepsi är kanske det mest kända varumärket inom kolsyrade drycker och Gatorade inom juicer. Lipton inom te. Frito-Lay är världens mest sålda chipsmärke och Quaker är ett av bolagets tämligen välkända frukostfling-märke.

I den geografiska fördelningen  så står Nordamerika för ca 70% och resten av världen de övriga 30%. USA är den enskilt störta marknaden (50%) följt av Ryssland och Mexico (7% vardera). I Ryssland har man en ganska tydlig expansionssträvan bl.a. genom nyligen gjort förvärv.




Large, mid eller motsvarande på någon av de nordiska börserna alternativt på NYSE.

PepsiCo är noterat på New York börsen.



Ägare

Ingen tydlig huvudägare. Institutionellt ägande av Vanguard, State Street, BlackRock m.fl.




Ger bolaget och förväntas det ge utdelningar?


Ja utdelningar ges fyra gånger om året och de förväntas fortsätta komma. Utdelningstillväxten har legat på ca 10% årligen sett till den senaste 7-års perioden. PepsiCo har på senare tid återköpt aktier för ungefär lika mycket som man gett i utdelning eller om man ser på lite längre sikt ca 1% av sina utstående aktier per år.






Finns betydande risk för att bolagets verksamhet starkt påverkas av externa faktorer så som råvarupriser, ränteändringar, politiska beslut och börssvängningar?

Nej man uppvisar stabilitet och saker som t.ex. finanskrisen har ej satt några spår i omsättnings- eller resultatutvecklingen. 



Är bolaget beroende av innovativ produktutveckling?

Nej inte på det sätt som avses med kriteriet. Man behöver inte utveckla en ny succe-produkt var eller vartannat år för att bibehålla sin försäljning.


Visad förmåga att gå med vinst genom hög och lågkonjunktur, eller i alla fall visad förmåga att ge utdelningar under dylika perioder


Ja man går med vinst år efter år. 5-års medel ligger på 3,77 usd/aktie. Vinsten 2012 landade på 3,92 usd/aktie (diluted eps). Vinstutvecklingen har de senare åren avstannat något. Den har tidigare varit i nivå med utdelningstillväxten. Vinsttillväxten per aktie har legat på ca 5% de senaste åren. Skillnaden mellan utdelningstillväxten och vinsttillväxten har då naturligtvis skickat upp hur stor andel av vinsten som delas ut(dividend payout ratio) som nu ligger på 50% eller strax över. Även rörelsemarginalerna har sjunkit från ca 20% till ca 15% i dagsläget.



Räntebärande skulder lägre än eget kapital

Debt/Equity ligger på 2,33 (2012) Eget kapital är på ca 22,4 miljarder usd. Long Term Debt på ca 23,5 miljarder usd.

Man klarar m.a.o. inte kriteriet p.g.a. av en något för hög belåning. Goodwill-posten är inte lika stor som i t.ex. Kelloggs och General Mills fall. I PepsiCo utgörs ca 1/5 av tillgångarna av goodwill.

Balansräkning var om man ser till andelen långfristiga skulder kontra eget kapital mycket starkare 2009. Dock låg Debt/Equity även då på strax över 2. Man har genomfört en del förvärv sedan dess vilket ökat andelen långfristiga skulder.





Avkastnings- och tillväxtskrav


PepsiCos ROE ligger på ca 30% i medel de senaste åren.

Direktavkastning har historiskt legat på ca 3% och med en historisk utdelningstillväxt på ca 10%. Det bör dock p.g.a. den lägre takten i vinsttillväxten på senare år beaktas att utdelningstillväxten kan bli något lägre framöver. 

PepsiCo anses dock att klara kriteriet.



Ledningen

Jag friar hellre än fäller om jag inte har något konkret att anmärka på. Jag har ej funnit anledning att misstro ledningen.




Information tillgängligt

Ja det är tillfredsställande. Liksom i fallen med andra konsumentgiganter så kan man ju prova produkterna själv också.



Marknadsmakt och marknadssituation

USA är helt klart huvudmarknaden. Huruvida Coca Cola eller Pepsi smakar bäst låter jag vara osagt men tittar jag istället på "snacks" marknaden så har PepsiCo där en dominerande ställning på sin hemmamarknad med ca 40% av marknaden. Tidigare låg t.ex. bolaget Kraft Foods som tvåa med ca 10% av marknaden. Jag vet i nuläget inte riktigt hur mycket Mondelez, Kraft Foods och nu även Kelloggs via Pringles förvärvet har i nuläget men en gissning är att de ligger och tävlar om andra platsen. Överlag verkar PepsiCo vara antingen nummer ett eller två på sina marknader. Det är också detta man har som mål att vara. 

Branschen bedöms som tämligen "evig". Även i framtiden förväntas vi dricka och äta. 

Konkurrens finns naturligtvis. Man uppvisar liksom andra konsumentgiganter sjunkande marginaler, men min bedömning är trots allt att man har en särskild ställning i många konsumenters medvetande. 

Bolaget anses klarar kriteriet.



Etiska aspekter

Ok.



PepsiCo får godkänt på 10 kriterier av 12. Detta leder då till ratingen: A.


Slutsats

Med ratingen B så är min syn på PepsiCo lätt positiv. En del frågetecken är lättare att leva med, men en stark balansräkning är en av de punkter jag sätter stort värde på. I PepsiCo´s fall föll den mig inte riktigt i smaken. I alla fall inte enligt hur mina kriterier är utformade i nuläget.

Hade en kontroll gentemot ratingkriterierna gjorts 2011 eller 2010 så hade man med nöd och näppe klarat av skuldkriteriet. Det kan vara värt att fortsätta bevaka bolaget och se hur det utvecklar sig framöver. Som alltid måste man ju beakta priset också.





Noteringar kring nuvarande värdering

PepsiCo kurs 5/3 2013: 76,90 usd (Topp 3 år ca 75 usd, botten ca 60 usd)



PE TTM 19,6
PE (2012) 19,6
PE3 19,4

Direktavkastning 2,8%



Vad är din syn på PepsiCo?

9 kommentarer:

  1. För närvarande lite för dyrt i min smak. Kan få komma ner 10-20% först.

    En annan fundering, ägs inte Lipton Tea av Unilever?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att Lipton är ett sk joint venture, i ett bolag som delas 50/50 av de båda.

      Radera
    2. Wikipedia säger: "Lipton teas (PepsiCo/Unilever partnership)".

      PepsiCo blir på min bevakning från nu!

      Radera
  2. Ville bara säga tack för dina analyser, dom är enkla att förstå och ger mig motivation till att försöka göra egna analyser på liknande bolag.

    Mvh
    Ekonomisk trygghet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.

      Ja man kan ju lägga till/dra ifrån kriterier som passar en själv också. Huvudsaken är ju att man har någonting som både kan användas som utgångspunkt i jämförelsen mellan olika bolag som utgångspunkt i sin egen "stil".

      Radera
  3. Intressant bolag, dock tycker jag det är lite dyrt som Joakim säger. Hade de fallit 20 % hade jag köpt för fullt.

    Tack för en bra blogg annars!


    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för responsen.

      Ja usch tyvärr är det här bolaget också för dyrt i nuläget. :/

      Radera
  4. Vill bara säga att jag gillar dina analyser. Kortfattade och enkla att ta in!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.

      Ja de är tänkta att vara lite enkla. En blandning mellan "screening" och "analys" så man kan bilda sig en uppfattning huruvida de är intressanta att fördjupa sig i.

      Med ett rating/betygssystem får jag också en indikation på hur väl de passar mig som långsiktig investering och hur stor en eventuell exponering maximalt bör fara. Jag "tvingar" mig själv att i första hand försöka fokusera på kvaliten, inte på priset.

      Radera