fredag 22 mars 2013

Analys av McDonalds

Restaurangkedjan McDonalds är antagligen känd av de flesta. Via sina över 33.500 restauranger serverar man nästan 70 miljoner kunder dagligen. Framförallt hamburgar- och kycklingrätter, pommes frites, kaffe och milk-shakes men även wraps, sallader och smoothies.   Ungefär 20% av restaurangerna är ägda av bolaget medan ca 80% är franchisare 



Man förknippar ofta McDonalds med USA och Nordamerika, men bolaget största marknad är faktiskt Europa som står för 40% av försäljningen. Kina är just nu ett land där man satsar stort på att etablera sig. 




Large, mid eller motsvarande på någon av de nordiska börserna alternativt på NYSE.

McDonalds är noterat på New York börsen.



Ägare

Institutionellt ägande, Vanguard 5%, State Street 5% m.fl.



Ger bolaget och förväntas det ge utdelningar?


Ja bolaget ger utdelningar, fyra gånger om året och de förväntas fortsätta komma. Utdelningstillväxten har varit väldigt stark sett på 7-10 års tid, över 20% årligen. Utdelningarna för 2012 landade på 2,87 usd/aktie.



En imponerande tillväxt med andra ord. Även den underliggande vinsttillväxten har varit stark, om än något lägre. Ca 10% sett till själva vinsten men högre om man ser till vinst per aktie p.g.a. återköp. En titt på omsättningen visar dock att omsättningsökningen inte varit lika stark. Den ligger närmare 5% över tid. Den relativt starka vinsttillväxten har berott på förbättrade marginaler. McDonalds har under de senaste åren uppnått för restaurangbranschen en avundsvärda rörelsemarginal på ca 30%. Närmsta konkurrenten Yum ligger t.ex. på häften så bra marginaler.

Strax över hälften av vinsten delas i regel ut i utdelningar.



Finns betydande risk för att bolagets verksamhet starkt påverkas av externa faktorer så som råvarupriser, ränteändringar, politiska beslut och börssvängningar?

Nej det finns inget som tyder på det. Man kan spekulera i om ändrade matvanor skulle kunna vara en sådan faktor, men McDonalds har allt sedan starten på 40-talet lyckats anpassa sig till nya mattrender allt efter att de dyker upp. Man har också varit duktiga på att tjäna pengar på nytänkande så som t.ex. drive-in , marknadsföra sig som barnvänligt m.m.  



Är bolaget beroende av innovativ produktutveckling?

Nej.


Visad förmåga att gå med vinst genom hög och lågkonjunktur, eller i alla fall visad förmåga att ge utdelningar under dylika perioder


Ja. 5-års medel ligger på 4,62 usd/aktie. Vinsten 2012 landade på 5,36 usd/aktie. Den underliggande vVinsttillväxten har på senare år inte längre varit 10% utan närmare 5% d.v.s. lika stor som omsättningstillväxten nu när marginalerna ej verkar kunna höjas mer. Vinsttillväxten per aktie blir dock högre p.g.a återköp av aktier.  



Rörelsemarginalerna ligger som sagt nu på ca 30%.



Räntebärande skulder lägre än eget kapital

Debt/Equity ligger på 1,31 (2012) Eget kapital är på ca 15,3 miljarder usd. Long Term Debt på ca 13,6 miljarder usd.

Man klarar alltså kriteriet. Goodwill-posten är också tämligen liten och utgör mindre än 1/10 av de totala tillgångarna. Man har m.a.o. ingen förvärvsdriven tillväxt utan den genereras ändå. Skuldsättningen har heller inte växt nämnvärt över tid utan håller en relativt konstant nivå.






Avkastnings- och tillväxtskrav


ROE som 5-års medel ligger på 34,4%.

Direktavkastning har historiskt legat på ca 3,2% och man har uppvisat en mycket imponerande vinst- och utdelningstillväxt. Mycket drivet av förbättrade marginaler.

Det egna kapitalet har varit mer stillastående vilket är samma tendens som många av de andra konsumentgiganterna uppvisar. 

McDonalds bedöms klara kriteriet.





Ledningen

Inget att anmärka.




Information tillgängligt

Ja, helt ok. Det finns därtill möjlighet att besöka någon av de många restaurangerna även här I Sverige. 



Marknadsmakt och marknadssituation

Har man blivit världens största restaurangkedja så gör man bevisligen något rätt. Visserligen kan jag tycka mig känna av att McDonalds mat omnämns som "skräpmat" i vissa sammanhang och det inte riktigt är så "fint" att gå och äta där, samtidigt så finns det ju en hel del på menyn att välja utav. Valet mellan sallad och hamburgare står man ju ytterst själv för. Dock med reservation att man troligen påverkas av marknadsföring. Marknadsföring är dessutom något som bolaget, enligt mig, lyckats ganska bra med.

McDonalds har också lyckat bredda sig över tid. Drive-in beställningar, frukostmenyer m.m. Man har över tid därmed inte bara lyckas växa geografiskt utan också genom "merförsäljning" via diverse uppfinningsrika metoder.

För att göra en liten jämförelse, ibland sägs det att hemmafixarkedjornas saker är "skräp" t.ex. Jula, Clas Ohlson m.fl. Professionella användare köper inte sina saker där. Sant, men de säljer sina varor ändå och gör vinst eftersom för många så är det billigt och ändamålsdugliga saker till det lilla hobbyfixandet man håller på med då och då. Lite samma sak är det med McDonalds. Det är inte en "riktig" restaurang, men för många så erbjuder det en form av billig vardagslyx.   

Denna form av billig vardagslyx tror jag även kommer finnas behov av långt in i framtiden.

Bolaget bedöms klara kriteriet.



Etiska aspekter

Ok med mig.





McDonalds får godkänt på 11 kriterier av 12. Detta leder då till ratingen: AA.


Slutsats

Med ratingen AA så är min syn på McDonalds positiv. 

Kriterium-mässigt så är frågetecknen av mindre art. Den stora funderingen gäller istället den framtida tillväxten. Som synes har den imponerande tillväxten berott på förbättrade marginaler. Jag tror det blir svårt att förbättra dem mycket mer nu. I absolut värsta fall kommer vi t.o.m. få se marginalförsämring. Redan nu har man väldigt goda marginaler på sin försäljning, men det kan naturligtvis vara så att man kan fortsätta ha dem på nuvarande nivå.

McDonalds är m.a.o. inget bolag som man bör förvänta sig en lika kraftig vinst- och utdelningstillväxt av i framtiden. Framtida tillväxt bör ligga mer i linje med omsättningstillväxten (ca 5%). Under förutsättning att marginalerna bibehålls på nuvarande nivå. Får vi se sjunkande marginaler kommer vinsterna stagnera. Som vanligt kan man dock även addera en viss tillväxt p.g.a. aktieåterköp. 

Under förutsättning att man har realistiska förväntningar på tillväxten så anser jag att McDonalds ser väldigt intressant ut. Affärsmodellen är välbeprövad och man har en relativt stark finansiell ställning. Därtill är man till synes opåverkad av konjunkturer och det verkar finns utrymme att växa i många delar av världen. 






Noteringar kring nuvarande värdering

McDonalds kurs 22/3 2013: 99,60 usd (Topp 3 år ca 100 usd, botten ca 65usd)


PE TTM 18,6
PE (2012) 18,6
PE3 19,6

Direktavkastning 3,1% 




Vad är din syn på McDonalds?

5 kommentarer:

  1. Anser den vara rättvist värderad till nuvarande kurs. MCD är själv mitt största innehav, men skulle inte öka på mitt innehav vid nuvarande nivåer, då jag önskar säkerhetsmarginaler på mina inköp. Har man lite is i magen kan du säkert fånga upp den runt 90 USD.

    /Grazing Lady

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ett mycket trevlig bolag. Hur länge har du haft bolaget bland dina innehav?

      Radera
  2. Köpt i början av November 2012. Tack för en trevlig analys.

    /Grazing Lady

    SvaraRadera
  3. Jag skulle ju välja att titta lite på konsumtionen av kött. Vi har precis upplevt en hästskandal där olika företag varit tydliga med att de har ett visst slags kött och sedan visade det sig vara falskt. En skandal skulle väldigt snabbt kunna få Mc Donalds på fall.

    Det samma kan ske genom rörelser som propagerar för att inte äta något kött. Precis som du säger så är Mc Donalds snabba på att anpassa sig men om en Big Mac inte längre fungerar att sälja så kanske deras affärside inte håller på sikt.

    Kommer deras restauranger att fungera i framtiden?

    Jag tror att de kommer att anpassa sig på olika sätt som du säger. De kör redan idag på att de återanvänder massa olja och allt vad det är och de miljökompenserar osv, så de borde gå starkt i framtiden och kunna möta nya krav. Men man bör nog fundera en gång extra kring de hot som de kan ställas inför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är alltid bra att försöka tänka ut potentiella hot mot en affärsrörelse. Just ändrade matvanorna kan ju vara ett sådant hot, men jag tror man kan anpassa sig efter detta även i framtiden. Ur aktieägarsynpunkt så kvittar det om McDonald säljer hamburgare baserat på riktigt kött, sk sojakött eller grönsallader i sina restauranger.

      Radera