måndag 21 december 2015

Wal-marts Q3 2015

Wal-marts senaste kvartalsrapport finns här. En enklare press-release finns här.

Rullande 12-månadersvinst är i.a.f. 4,67 usd/aktie och en sjunkande kurs (ca 59 usd/aktie i skrivande stund) har ökat direktavkastningen till ca 3,3%.


Wal-mart straffas av aktiemarknaden och min tes är att det beror på att aktiemarknaden vill se ökade vinster (inte minst per aktie sett) och pengar på bordet NU.

Det Wal-mart gör är precis tvärt om. Man investerar i verksamheten, inklusive på  höjda löner för sin anställda. Det här gillas inte av börsaktörer, men är precis som en långsiktig ägare av en affärsverksamhet bör tänka.

Några större vinstlyft är heller inte att vänta. Det vet börsen. Hur då? Wal-mart är en tämligen stabil verksamhet som tack vare stora återköp av aktier fått en god tillväxt per aktie sett ur ett historiskt perspektiv.

Vad gör bolaget nu?

Man har drastiskt dragit ned på återköpen under 2015 och lägger pengar istället på att investera i verksamheten.

Investeringarna är tänkt att bära frukt på lång sikt, inte glädja aktiemarknaden på kort.

För mig är det här ett gott tecken. Det här är ett bolag som aktiemarknaden handlar ned fastän bolaget tar riktiga beslut och dessutom så går affärsverksamheten faktiskt hyfsat bra (F-score 7 för den som vill ha något mer "mekaniskt").

Jag tror att bolagets nuvarande strategi kommer bibehållas under 2016, att aktiemarknaden fortsatt inte kommer gilla det och att jag därför kommer köpa fler aktier Wal-mart relativt regelbundet under nästkommande år. Men vi får se.

Hur går dina tankar kring Wal-mart?


11 kommentarer:

  1. Jag skulle nog vara väldigt försiktig med hur man definierar investering i livsmedelsbranschen. I Storbritannien "investerar" alla just nu i lägre priser och jag kan heller inte se hur Walmart skulle kunna öka sin lönsamhet genom att behandla sina kunder och anställda bättre.

    Walmart har helt enkelt en profil som helt och hållet bygger på att vara billigast. Det är alltså mycket möjligt att de aviserade investeringarna innebär en väldigt låg (eller negativ) avkastning då kvalitetsmedvetna kunder ändå inte vill tillhöra "The people of Walmart" (http://www.peopleofwalmart.com/ vilket skulle kunna leda till att de offrar marginal utan att kunna ta igen det med ökad omsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra feed-back. Ja där i ligger ju lite av osäkerheten. Bidrar högre löner till minskad personalomsättning, minskade kostnader för personalrekrytering och man behåller erfaren personal eller ökar det bara kostnaderna för ett bolag? Kanske de bara behöver snällare chefer? I alla fall om Stanford får bestämma. :) http://www.hrnytt.se/Ledarskap/34666_Lyckat_ledarskap

      Radera
    2. @Aktieingenjören,

      Du tar upp några saker som många funderar på vad det gäller Walmart. Det är egentligen bara "Amazon-spåret" som saknas för att summera upp den kollektiva åsikten om Walmart hos investerare.

      Några saker vill jag kommentera. "People of Walmart", det är möjligtvis så att en liten klick bestående av vita 20-45 åringar endast handlar i svindyra ekobutiker, hypar Target eller idealistiskt klamrar sig fast vid Amazon. Resten av den amerikanska befolkningen är något mer pragmatisk och vill handla billigt på rimligt avstånd. Därför besöker de flesta amerikaner Walmart varje år. Alla kanske inte njuter av det men det är helt enkelt enklast så. Några av de miljoners miljoners kunder som handlar där varje år ser säkert roliga ut, de fotograferas då i smyg och läggs upp på en site som drivs av en vit mammacurlad student. ;)

      Angående oron för att Walmart´s moat börjar försvagas:

      "Konkurrens är intet nytt inom retail, det har alltid varit ett getingbo precis som idag. Walmart har låga kostnader och lägst priser och plågar sina konkurrenter och leverantörer. Denna konkurrensfördel är Walmart inte sena att utnyttja i dagsläget och just nu pressas leverantörerna extra hårt för att sänka priserna och öka volymen istället. Walmart kommer investera "flera miljarder dollar" för att pressa sina priser de nästkommande tre åren."

      Värt att nämna är att retail-marknaden i Storbritanien inte har lyckats utkristallisera en dominant aktör som Walmart (inte ens Asda tyvärr). Tesco hade möjligen en chans men gjorde för många misstag längs vägen och släppte in konkurrenterna i matchen.

      //Investeringsdokument


      Radera
    3. Jag tror att du övertolkar min kommentar en aning. Jag tror inte att folk kommer att sluta handla på Walmart, utan jag anser att de aviserade investeringarna har stor risk att vara en kostnadsökning som inte bidrar till lönsamheten.

      De som är attraherade av att handla på Walmart gör det helt enkelt redan och jag är skeptisk till att ökade minimilöner skulle attrahera kunder från konkurrenterna.

      Radera
    4. Jag tror att du övertolkar min kommentar en aning. Jag tror inte att folk kommer att sluta handla på Walmart, utan jag anser att de aviserade investeringarna har stor risk att vara en kostnadsökning som inte bidrar till lönsamheten.

      De som är attraherade av att handla på Walmart gör det helt enkelt redan och jag är skeptisk till att ökade minimilöner skulle attrahera kunder från konkurrenterna.

      Radera
    5. Kan man inte tänka sig att det kan ge en ökad goodwill för företaget?

      Carolus

      Radera
  2. Behåller naturligtvis mina 5% i portföljen, fortsätter den att backa utan att vpa minskar betydligt så kommer jag att köpa under 2016.

    Viss generell oro finns ändå, som sig bör vid investeringar på "perfekta" marknader.

    SvaraRadera
  3. En aktie går ju sällan ner om det inte finns saker som kan eller går fel. Det man får fråga sig är om det är något som är i grunden dåligt eller om det är brus och kortsiktighet?
    Jag personligen tror att det kommer att vara väldigt bra att få personalen nöjdare. Höjda löner borde på sikt leda till det och då kommer många andra saker komma av sig själv.
    Wal-Mart till 3,3% DA är ju riktigt bra...

    SvaraRadera
  4. Spartacus: Räknar du F-score för hand eller har du något trevligt verktyg som hjälper till med det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag plitar mest för hand.

      Radera
  5. Jag uppskattar att läsa det ni skriver om Walmart. Walmart är ett bolag som intresserar mig och som jag skulle vilja se i min portfölj. Walmart har gjort en fantastisk resa där de växt med över 10 % per år under säkert mer än en tioårs period fram till finanskrisen 2008. Stora återköp årligen och en fin utdelningstillväxt Kassaflödet i bolaget har också varit muma för de som tycker om kassaflöden. What´s not to like?
    Men efter 2008 har tillväxten delvis mattats av.
    Man har pratat om dessa strukturproblem som Spartacus nämner i inlägget och den sviktande försäljningen ganska länge nu och jag hoppas liksom Spartacus att de nu ska få ordning på problemen. Men före solsken kommer såklart regn så förhoppningsvis ser vi fallande kurser under 2016. Satsningen på E-handel ser jag som ett nödvändigt ont. Om det visar sig at Walmart inte kan ro i land det framgångsrikt finns det risker att de fortsätter tappa till konkurrenter, framför allt när det kommer till försäljningen av elektronik.

    Jag tror likt Spartacus att de gör rätt i att investera i verksamheten och att se över medarbetarnas löner. Ökade löner är ett sätt att minska personalomsättningen och det är bra då mindre resurser behöver läggas på upplärning. De dolda personalkostnaderna kommer att minska i och med det. I värsta, som jag ser det, tar dessa vinster i minskade dolda kostnader ut effekten av de ökade lönerna och vi ser ett nollsummespel i den farhågan om att de ökade lönerna enkom ska bli en belastning mot resultatet.
    MEN de bör också jobba med sin företagskultur, det vet jag inte om de gör? Kan de göra det samtidigt som de ser över lönesättningarna så kan det ge mycket fina synergieffekter. Dessa synergieffekter kommer visa sig i en ökad medarbetarnöjdhet som i sin tur ger en bättre kundupplevelse och förhoppningsvis leder till ökad försäljning. Men att få till en förändring i den underliggande företagskulturen är inte enkelt men att göra det under en period då löner höjs ger vatten på den kvarnen.
    Jag hoppas att vi kommer att få se en liknande tillväxt hos Walmart som vi har sett historiskt. Jag är intresserad av bolaget men äger inga aktier ännu. Det var det här med dollarn... Jag har svårt för att ignorera valutakurser. Hur ser ni på att köpa Walmart idag till ett dollarpris om 8,5? Hade vi idag haft en pressad dollarkurs och ett pressat Walmart hade jag förmodligen redan köpt en del aktier i bolaget.

    Lars, jag vet att du inte ser särskilt positivt på Walmart, är det ur ditt perspektiv ens en häst som kan räkna till tio?

    PS

    En direktavkastning på 3 % får väl idag ses som ok i ett bolag som Walmart. Men jag minns en svunnen tid (för fem-sex år sedan) då jag hade 3 % på mitt fasträntekonto, det var tider det.

    Med vänlig hälsning

    J

    SvaraRadera