tisdag 15 december 2015

Var placerar du din premiepension?

Premiepensionen är en del av den allmänna pensionen. 2,5% av lönen upp till 7,5 basbelopp avsätts och du som individ kan själv välja hur denna summa ska förvaltas.

Till skillnad från den största delen av den allmänna pensionen är detta alltså pengar som de facto finns avsatta inte bara en fordran på framtida skattebetalare.

Den som inte gör ett aktivt val får sin premiepension placerad i Sjunde AP fonden. Eller för den delen, den som finner att Sjunde AP fonden är bästa alternativet behöver inte göra någon aktiv åtgärd för att placera PPM-pengarna där.

Låg förvaltningsavgift och en struktur som gör att man automatiskt växlar ner aktiedelen ju närmre pensionsåldern man kommer gör Sjunde AP fonden riktigt attraktiv. Den fungerar i princip, fram till 55 års ålder, som en global indexfond med en del hävstång. Efter 55 år ökas över tid ränteandelen.

Under de senaste 5 åren var avkastningen 111%. Det tycker jag är riktigt bra.

Var placerar du din premiepension?



7 kommentarer:

  1. Off topic

    Lite tankar om de bloggar jag läst 2015.
    Ingen kritik mot någon. Personligt. Önskar alla en God Jul.

    Årets badflicka: Grazing Lady

    Årets största Ego: Cornucopia som alltid. Peak-oil och bostadsbubblan. Ryssen verkar inte komma i år heller. Vanligt uttryck på bloggen "nyttiga idioter". Betyder fritt översatt folk som inte tycker som blogginnehavaren. Man hugger ved, och fyller källaren med soldatens ärtsoppa. Poserar gärna med pannband, och ryggsäck.

    Bästa Analyser: Bloggaren Sunda Investeringar. Bloggaren har dock svårt att dra riktiga slutsatser av sina analyser.

    Årets obegripligaste Blogg: Molekylär ekonomi. Förstår ingenting av vad jag läser.

    Årets bästa Blogginlägg: Irvings Investeringars självrannsakan när det gäller Emeco. Lärorikt.

    Årets feel-good blogg: Spartacus Invest. Lugnt och strävsamnt. Trägen vinner.

    I klassen roligast att läsa: Gustavs blogg. Här dyker upp bolag som jag inte hade den blekaste aning om att de fanns. Jag trodde Matahari var en detektivbyrå, men det visade sig vara ett asiatiskt HM.

    Årets envisaste bloggare: Aktiefokus. Det skall bli något av Vardia, om jag så skall sätta mig själv som VD. Blir det inte nu så om fem år.

    Att ge konkreta användbara aktieuppslag. Petrusko. Bra blogg om man är intresserad av utdelningsinvestering.

    Årets fanatiker. Finns bara en kandidat. Miljonär innan 30. Ser julhelgen hos föräldrarna som en tre dagars gratisätande seans. Totalt orädd. Kan gå rakt ut i ett minfält utan att blinka. Kan köpa Rysslandsfonder när de är i fritt fall. Jag tror bloggaren helt oblygt kan nalla på sambons tandkrämstub.

    Ha det bäst!

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehehe, den off-topic kommentaren kommer jag göra om till ett eget inlägg. Kul vinkling!

      Radera
  2. AP7 + lite Asien och Europaindex men alla nyinsättningar har jag överlåtit på min fru (som också kör AP7)

    SvaraRadera
  3. AP7 har jag avstått från, det har också framförts en del kritik: att den tar för stora risker med hävstången och att det, trots nedtrappningen av aktier fram till pensionen, kan vara förödande om det kommer ett större börsfall åren före pensionen. Historiken är också kort.

    Sparar du själv i den, Spartacus? Det framgår inte, men visst är 111 % på fem år är imponerande. Vad har du i så fall för strategi när det stora raser väl kommer? Jag hade nog klivit av. De som aldrig loggar in har väl inget ont av de stora svängningarna, men vissa får säkert panik när de ser att den går ner mer än andra globalfonder och byten för sent.

    Fonden har förresten väldigt liten exponering mot Stockholmsbörsen, från början 2 - 3 %, sist jag tittade var det ynka 1 %. Så vi som har huvuddelen av vårt sparande i svenska aktier tar väl en jätterisk enligt fondförvaltarna.

    Själv ligger jag 100 % i Spiltans räntefond f.n. Jag har ett snitt på 10 % per år i mitt PPM, vilket jag är nöjd med, i synnerhet som det - för de flesta - gick back första åren efter start. Nu har jag som mål att nå 10 % varje år, trots påbörjad nedtrappning till räntor, och lyckades i våras genom en 30-procentig exponering mot aktierfonder från januari till maj. I januari börjar det bli dags att gå in igen, men frågan är om denna "säsongtrading" kommer att lyckas en andra gång … bäst att inte vara för kaxig.

    //V-a

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har jag. Jag loggar i princip aldrig in på premiepensionen utan låter det ticka på.

      10% i snitt är ju jättebra! Inte minst för att vara "aktiv". I början på året vill jag minnas att jag läste någon artikel om att snittavkastningen över tid visat sig vara ca 6% inom PPM-fonder och att "soffliggarna" ofta snittat högre medan de som hoppat fram och tillbaka snittat lägre.

      Överlag är jag extremt passiv när det kommer till fonder och fondsparande. Min aktivitet gäller mer det sparande som går till enskilda aktier.

      Radera
  4. Lite olika, beroende på hur jag placerar tjänstepensionen.

    SvaraRadera